رهیافتی جدید برای انتقال میکروب‌های بدن مادر به نوزادان در عمل سزارین


محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو با هدف ارتقای سلامت طولانی‌مدت کودکان توانسته‌اند روشی را برای انتقال میکروبیوم بدن مادر به نوازدان متولد شده به روش سزارین شناسایی کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مادران در کنار کارهایی مانند تغذیه و مراقبت از کودکان خود همچنین بدن نوزادان خود را با نخستین میکروب‌ها آشنا می‌کنند که شامل کلونی‌های باکتریایی لازم برای هضم غذا و سایر عملکردهای بدن هستند.

در جریان زایمان طبیعی، میکروب‌ها از واژن در پوست، دهان و شکم کودک وارد می‌شوند اما این اتفاق در زمان زایمان سزارین انجام نمی‌شود. کودکانی که به این شیوه متولد می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به آسم، چاقی و دیابت قرار دارند و و محققان بر این تصورند که فقدان میکروبیوم ارثی باعث این بیماری‌هاست.

اکنون محققان در تحقیقی که در مجله Nature Medicine منتشر شده، توانسته‌اند روشی برای انتقال این میکروب‌ها به بدن نوزادان پیدا کنند.

آن‌ها 18 مادر و فرزندانشان را در پورتوریکو مورد بررسی قرار دادند که هفت کودک در این میان بصورت طبیعی و 11 مورد بصورت سزارین به دنیا آمده بودند. ‌چهار مورد از نوزادان حاصل از عمل سزارین بلافاصله پس از تولد بطور دستی دارای میکروبیوم بدن مادر شدند، به این شکل که گاز استریلی که یک ساعت پیش از تولد در واژن مادر قرار داده شده بود،‌ به بدن کودک مالیده شد. سایر نوزادان سزارینی تحت این فرآیند قرار نگرفتند.

پس از 30 روز دانشمندان این کودکان را مجددا مورد ارزیابی قرار داده و در کل تعداد 1500 نمونه را از بخش‌های مختلف بدنشان برای تعیین این که کدام باکتری،‌ میکروبیوم‌ها آن‌ها را ساخته، جمع‌آوری کردند. آن‌ها دریافتند کودکانی که تحت فرآیند دریافت دستی میکروبیوم مادر قرار گرفته بودند، بیشتر از سایر نوزادان سزارینی به کودکان حاصل از زایمان طبیعی شباهت داشتند.

اگرچه میکروب‌های بین کودکان تحت درمان و کودکان در زایمان طبیعی کاملا مشابه نبود اما از شباهتهای مهمی برخوردار بودند. برای مثال هر دو گروه از مقادیر باکتری لاکتوباسیل بیشتری برخوردار بودند که به بدن در مقابله با برخی از عفونت‌ها کمک می‌کند. جالب اینجاست که کودکان حاصل عمل سزارین درمان نشده نیز از جمعیت میکروبی مشابهی با میکروبیوم پوستی بزرگسالان برخوردار بودند که احتمالا به دلیل ذرات کوچک پوستی بوده که در اتاق زایمان روی بدن آن‌ها نشسته بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
عمل سزارین سه مادر ایرانی با هیپنوتیزم!/قسمت دوم