کارگردان «بیست و یک اینچ»: شهرام مکری خود را مدیون این فیلم می‌دانست!


کارگردان «بیست و یک اینچ»: شهرام مکری خود را مدیون این فیلم می‌دانست!آی‌سینما/ فیلم سینمایی «بیست و یک اینچ»، تنها فیلم بلند ابوذر صفاریان پس از 15 سال از هفته گذشته در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمده است. از نکات جالب این فیلم حضور مهناز افشار به عنوان صدا پیشه و شهرام مکری در گروه کارگردانی است. صفاریان معتقد است مکری در اکران این فیلم نقش داشته است، چون خود را به شکلی مدیون آن می‌داند.
در مدتی که گروه «هنر و تجربه» شروع به فعالیت کرده است، شاهد اکران فیلم‌هایی در این گروه هستیم که 12، 15 یا حتی 17 سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد و پیش از این با سخت‌گیری‌های غیر ضروری از روی پرده رفتن آن‌ها جلوگیری شده است، البته گواه این ادعا اکران بدون مشکل و حاشیه فیلم‌هایی چون «خواب تلخ» و «باز هم سیب داری؟» است.
ابوذر صفاریان درباره علت اکران نشدن 15 ساله تنها فیلم بلندش «بیست و یک اینچ» می‌گوید: «دلیل این اتفاق خیلی واضح است. وقتی چیز متفاوتی ارائه می‌کنید بسیاری با آن مخالفت می‌کنند. اگر در یک روستا یک غریبه با ظاهری تازه وارد شود، به آن واکنش نشان خواهید داد. متاسفانه در جامعه ما متفاوت بودن به عنوان یک توهین، غیرعادی و زشت دیده می‌شود. البته در این مدت ما تلاش بسیاری برای اکران این فیلم کردیم که به نتیجه نرسید و واقعا از این پیگیری خسته شدیم. اما پس از مدتی جماعتی که این فیلم را دیده بودند جذب آن شدند و آن را قبول کردند.»
با این حساب، از این کارگردان می‌پرسیم جذابیت فیلم برای دیگران (که هفته گذشته برای اولین بار نمایش داده شد) باعث اکران آن شده یا شما همچنان در تلاش برای اکران آن بوده‌اید؟ او پاسخ می‌دهد «نه مسلما ما برای اکران آن باز هم تلاش کرده‌ایم، اما در کلاس‌های سینمایی و جمع‌هایی که این فیلم‌ را به نمایش گذاشته‌ایم و همین‌طور از منتقدان بازخوردهای خوبی گرفتیم.»
همچنین صفاریان که ساخت چند فیلم کوتاه را هم در کارنامه دارد مدعی است، «بیست و یک اینچ» اولین فیلم آوانگارد مستقل دیجیتالی در ایران است: «با این کیفیت در آن زمان فیلمی را سراغ ندارم و این فیل در زمان خود اولین فیلم دیجیتالی است.»
از آنجا که فاطمه غفاری تهیه‌کننده فیلم «بیست و یک اینچ»، در واقع مادر صفاریان است و با هزینه شخصی خود این فیلم را تهیه کرده است، از او درباره بودجه این فیلم هم می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «بودجه بسیار کمی خرج این فیلم شده است، من آن زمان 19 سال داشتم و هزینه‌ای را که می‌شد با آن یک خودرو خرید یا سرمایه ابتدایی در نظر گرفت، صرف ساخت یک فیلم کردم و در این راه هم خانواده‌ام و مادرم کمک بسیاری به من کردند. چون ایشان بهترین دوست من هم هستند و من از مشاوره و کمکشان در این پروژه استفاده کردم.»
نکته جالب اینجاست، با این‌که تمام بازیگران این فیلم، به جز بهمن هاشمی (مجری قدیمی تلویزیون) افراد ناشناخته هستند، نام مهناز افشار نیز که در آن سال‌ها با فیلم سینمایی «شور عشق» بر سر زبان‌ها افتاده بود، در این فیلم به عنوان صداپیشه به چشم می‌خورد که صفاریان درباره نحوه حضور این بازیگر می‌گوید: «واقعیت این است که با ایشان از قبل آشنایی داشتیم و خانم افشار فیلم‌های کوتاه قبلی من را دیده بودند، از طرفی خود فیلم و کاری که از خانم افشار می‌خواستیم تا فقط صدای ایشان در این فیلم باشد، برایشان غیرعادی بود که همین موضوع را جالب می‌کرد و قبول کردند.»
از این کارگردان می‌خواهیم منظورش درباره «غیر عادی» فیلم را بیشتر توضیح بدهد: «داستانی این فیلم از دید دوربین‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شود، حتما فضای مسابقات زرد تلویزیون را دیده‌اید که از چند زاویه و دوربین برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنند و با کات‌هایی که می‌زنند، آن‌ها را روی آنتن می‌فرستند. این فیلم در واقع، از دید سه زن روایت می‌شود که در خانه نشسته‌اند، تلویزیون تماشا می‌کنند و درباره مسائلی مثل لاغری حرف می‌زنند، در همین حال یک عده گروگان‌گیر به یک برنامه تلویزیونی حمله می‌کنند که تمام تلاششان این است که این برنامه روی آنتن بماند و تماشاگران شاهد این اتفاق هستند.»
فاطمه غفاری تهیه‌کننده این فیلم سال‌ها در تلویزیون به تهیه‌کنندگی در حوزه جوانان و خانواده پرداخته است و احتمالا آشنایی با این فضا به صفاریان برای ساخت این فیلم کمک کرده است.
او در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که شهرام مکری یکی از اعضای گروه کارگردانی این فیلم است: «مسلما او که در حال حاضر عضو شورای سیاست‌گذاری در گروه «هنر و تجربه» است در تصمیم برای اکران این فیلم نقش داشته است، این فیلم برای او هم تجربه عجیب و غریبی بود. شهرام در آن سال‌ها هنوز فیلم نساخته و تازه وارد بود و خودش را مدیون این فیلم و این تجربه می‌داند. برای اکران این فیلم هم کمک بسیاری کرده و اصلا همه اعضای شورا بخصوص آقای امیرحسین علم الهدی در این اتفاق موثر بوده‌اند.»
به گفته او، گرچه بازیگران ناشناخته این فیلم که از افراد معمولی بودند و بعد از ساخت این فیلم، این راه را ادامه ندادند اما بیشتر عوامل فنی آن در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را ادامه دادند و فیلم‌ساز شدند، البته برخی هم متاسفانه با توقیف آن مسیرشان عوض شد.

منبع:


ویدیو مرتبط :
شهرام مکری کارگردان فیلم اشکان و انگشتر و چند داستان دیگر