سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



به این دلایل تاتو را فراموش کنید


مجله سیب سبز: امروزه تقریبا همه با تاتو آشنا هستند ولی افراد کمی وجود دارند که با عوارض ناشی از آن و راه‌های پاک کردن آن آشنا باشند.  گاهی ندانستن عوارض یا راه‌های پاک کردن باعث می‌شود فرد دچار اشتباهات جبران‌ناپذیری شود پس بهتر است اگر هنوز تاتو نکرده‌اید با عوارض آن آشنا شوید و اگر تاتو را تجربه کرده اید با راه‌های پاک کردن آشنا شوید. در اینجادكتر بهروز باریك‌بین متخصص پوست و مو خطرات ناشی از تاتو  و راه‌های پاک کردن آن را برای شما توضیح می‌دهد.

بزرگ‌ترین اشتباه بعد از تاتو كردن

در مطالعات متعدد ثابت شده است كه حدود 70 درصد از افراد ظرف مدت كوتاهی پس از انجام تاتو از كرده خود پشیمان می‌شوند و خواهان پاك كردن آن هستند. در این جا بزرگ‌ترین اشتباه این است كه برای پاك‌كردن تاتوی خود پیش همان فرد تاتوكننده یعنی آرایشگرشان می‌روند و از آرایشگر می‌خواهند كه تاتو را پاك كند.

به این دلایل تاتو را فراموش کنیددر بیشتر اوقات كاری كه آرایشگران انجام می‌دهند این است كه با تاتو هم‌رنگ پوست،‌ تاتو قبلی شما را پاك می‌كنند، یعنی روی تاتو قبلی شما تاتویی جدید با رنگ پوست انجام می‌دهند. البته بسیاری از افراد هم گول می‌خورند و فكر می‌كنند كه رنگ‌های ابتدایی از پوست خارج شده است یعنی بازهم رنگ جدیدی روی پوست وجود دارد.

زمانی این عمل تبدیل به مشكل می‌شود كه یك متخصص پوست و مو می‌خواهد تاتو را به وسیله لیزر پاك كند، اگر از لیزرهای مخصوص پاك كردن تاتو برروی تاتوهای همرنگ پوست استفاده شود، تاتو همرنگ پوست سیاه می‌شود و پاك كردن این رنگ سیاه بسیار مشكل است، پس اگر به هردلیلی از انجام تاتو خود پشیمان شده‌اید همان‌جا دست نگه دارید و برای پاك‌كردن تاتو به متخصص پوست و مو مراجعه كنید تا بدون دردسر و طی چندجلسه تاتوی شما پاك شود.

بیمار‌های خطرناک در کمین‌اند

كلا عمل تاتو و فرورفتن سوزن به داخل پوست می‌تواند باعث به وجود آمدن عفونت و تب‌خال شود، همچنین گاه محل انجام تاتو دچار عفونت میكروبی می‌شود و این مسئله اغلب در مورد تاتوهایی كه در محیط نامناسب و غیراستریل انجام می‌شود، اتفاق می‌افتد.

عفونت میكروبی و تب‌خال ناشی از تاتو موجب ایجاد جوشگاه‌های بدشكل می‌شود، اگر تاتو در شرایط استریل انجام نشود و از سوزن‌های مشترك یا مخزن‌های رنگ مشترك استفاده شود، خطر انتقال بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز و نیز برخی بیماری‌های میكروبی مانند سیفلیس و جذام و سل پوستی را به همراه خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است كه هپاتیت C در بین افرادی كه در سالن‌های تبلیغاتی تاتو به این كار اقدام كرده‌اند، 9 برابر شایع‌تر از افرادی است كه تاتو نكرده‌اند.

حتی به ریه هم رحم نمی‌کند

بدن انسان می‌تواند به طرق مختلف نسبت به ماده خارجی كه درتاتو همان رنگ و جوهر است و اكنش نشان دهد، مثلا احتمال واكنش آلرژیك نسبت به رنگ قرمز بسیار شایع است و از این‌رو ممكن است فرد دچار قرمزی،‌ خارش، تورم در ناحیه‌های تاتو شده گاه واكنش‌های آلرژیك زودرس هستند یعنی طی چند ساعت یا چندروز بعد از تاتو فرد متوجه برانگیخته شدن نسبت به رنگ تاتو می‌شود و گاه تا چند هفته طول می‌كشد و گاه این واكنش‌های آلرژیك بعد از یك مدت طولانی‌تر خود را نشان می‌دهند یعنی شاید حتی بعد از چندسال بدن برعلیه ماده خارجی یعنی رنگ تاتو واكنش نشان می‌دهد در این حالت فرد بعد از گذشت چندسال از انجام تاتو متوجه برجستگی و تورم و گاه خارش در محل انجام تاتو می‌شود، درمان در این موارد بسیار مشكل است.

البته نكته قابل ذكر این است كه گاه واكنش سیستم ایمنی فقط به صورت موضعی یعنی تورم و قرمزی و... نیست و فرد دچار بیماری‌هایی چون تورم غدد لنفاوی و ریه شده و برایش مشكلات تنفسی و ریوی ایجاد می‌شود، گاه واكنش آلرژیك به بدن می‌تواند منجر به از دست رفتن موها شود چه در ابروها و در روی پلك.

تاتو برای شما ممنوع است؟

اگر جزو افرادی هستید كه سابقه به وجود آمدن گوشت اضافه یا كلوئید را در بدن خود دارید باید از انجام تاتو خودداری كنید زیرا درمحل‌های فروآمدن سوز‌ن‌ها ممكن است فرد دچار ضایعه گوشت اضافه شود و درنتیجه زندگی براو تلخ شود. این گوشت‌های اضافه درمان سختی دارند و هرگز دوباره فرد نمی‌تواند پوست اول خود را داشته باشد. برای درمان این گوشت‌های اضافه می‌توان از كرایوترابی و تزریق كورتن داخل گوشت اضافه و نیز لیزردرمانی استفاده كرد.

به این دلایل تاتو را فراموش کنیداگر سراغ تاتو می‌روید....

توصیه‌ ما این است كه درحد امكان تاتو نكنید اما اگر به هردلیلی مایل به انجام این كار هستید باید از یك‌بار مصرف بودن سوزن‌ها مطمئن باشید همچنین باید بدانید كه از رنگ‌ها و جوهرهای تازه و نو درظرف‌های آماده برای شما استفاده شود. از استریلیزه شدن و ضدعفونی شدن وسایل تاتو در دستگاه اتوكلاو مطمئن شوید،‌ باید بدانید كه ویروس هپاتیت C به ضدعفونی‌كننده‌ها بسیار مقاوم است و فقط دستگاه اتوكلاو می‌تواند این ویروس را بكشد.

اگر قصد كرده‌اید كه تاتو كنید حواس‌تان باشد كه طرحی كه قرار است روی پوست شما طراحی شود یك طرح دائمی است، پس به خوبی به عواقب آن بیندیشید، گاه پس از چندسال تاتوها بسیار كم‌رنگ می‌شوند، این مسئله بیشتر در تاتوهای آماتور به وجود می‌آید، اگر غلظت رنگ كم‌رنگ باشد و عمق نفوذ رنگ نیز كمتر باشد، احتمال كمرنگ‌ شدن خودبه‌خود تاتو بیشتر است.

همچنین بعد از انجام تاتو فرد باید مراقبت های زخم باز را انجام دهد و طی چندروز از پمادهای آنتی‌بیوتیكی و ترمیم‌كننده‌ها استفاده كند و از نور مستقیم آفتاب تا چندروز دوری كند.

عمرشان به سر می‌آید؟

برای تاتوهای رنگی مثلا قرمز، سبز و قهوه‌ای و آبی كار كمی مشكل‌تر از رنگ مشكی است اما با لیزرهای مخصوص می‌توان طی چندجلسه آن‌ها را بسیار كمرنگ كرد، اما مشكل اصلی در مورد تاتوهای همرنگ پوست است كه درصورت استفاده از لیزرهای لایه‌برداری رنگ تاتو سیاه خواهد شد. بهترین روش برای پاك‌كردن این تاتوها استفاده از لیزرهای لایه‌برداری و لیزرهای فراكشنال co2 است.

گاه جراحان پلاستیك متوسل به جراحی و برداشتن پوست همراه با رنگ می‌شوند. در قدیم راه‌های تجاهمی مختلفی برای پاك كردن تاتو وجود داشت.  مثلا پس از ساییدن پوست از مواد اسیدی یا نمك استفاده می‌كردند كه درنهایت نتیجه تمام آن‌ها جایگزین شدن بافت جوشگاهی به جای تاتو بود.

حسن استفاده از لیزر این است كه بدون رخداد جوشگاه می‌توان تاتوها را امروزه بی‌رنگ كرد و پاك كرد. فردی كه سابقه تب‌خال دارد به هیچ‌وجه نباید به دنبال انجام تاتو روی صورت و به‌خصوص دورلب باشد.

پاک می‌شوند؟

غالباً 5 تا 20 جلسه درمان برای بی‌رنگ كردن واقعی یا محو تاتو لازم است. حتی بعضی تاتوها پس از جلسات متعدد نمی‌توانند به‌طور كامل با تكنیك‌های فعلی لیزر از بین بروند.

حتی زمانی كه محو شدن كامل یا نزدیك به كامل ایجاد شد هنوز یك هاله «روح مانند» از رنگ‌ها از شكل اصلی تاتو به نظر می رسد. تاتوهای آبی تیره یا سیاه، بهتر از درمان پاسخ می دهند ولی زرد، قرمز و سبز به طور ضعیف یا ناكامل به درمان پاسخ می دهند.

درمان تاتوهای سفید یا تاتوهای Flesh – tased نباید به وسیله پزشكان بی تجربه انجام شود، چرا كه ممكن است، تغییر رنگ سیاه‌تر یا خاكستری رنگ دائمی را بلافاصله به دنبال لیزر ایجاد كند كه غیر ممكن است از بین برود. وقتی یك تاتو به طور كامل به‌وسیله درمان از بین می‌رود، غالباً دائمی است.

به این دلایل تاتو را فراموش کنیداگر تاتوی دائم کردید..

همانطور که گفتیم پاک کردن تاتو به این سادگی‌ها نیست و بهتر است قبل از انجام تاتو درباره رنگ و مدل آن به خوبی فکر کنید؛ بسیاری از تاتوها به مرورزمان رنگ‌شان را از دست می‌دهند و نیاز به تغییر رنگ پیدا می‌کنند.

گاهی هم طرح تاتو دل‌تان را می‌زند و دنبال‌ راه‌هایی برای پاک کردن آنها می‌گردید. برای پاک کردن رنگ تاتو، ابتدا دمای پوست را تا حد انجماد بالا می‌برند، تا بی‌حس شود و بعد لایه سطحی پوست را می‌تراشند که با درد و خونریزی همراه است و جای زخم هم باقی می‌ماند.

برای پاک کردن تاتو می‌توان از لیزر هم استفاده کرد که بهترین راه برای پاک کردن تاتو دائمی است که در این شیوه پزشک، به وسیله پالس‌های نور لیزر، رنگ‌دانه‌های را می‌شکند و بعد از لیزر بدن، به‌صورت طبیعی رنگ‌دانه‌ها را از بین می‌برد.  البته همانطور که تنها با یک جلسه نمی‌توان تاتو را پاک کرد و این شیوه هزینه نسبتا زیادی را برای شما دارد.


ویدیو مرتبط :
تاتو ابرو-هاشور ابرو-آموزش تاتو با ارائه مدرک فنی حرفه