سومین کنفرانس ملی «کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت صنعت آب و برق»


مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران از برگزاری سومین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت صنعت آب و برق در مازندران خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهندس قاسم شهابی با اعلام این خبر اظهار کرد: بهبود عملکرد سیستم توزیع برق، افزایش بهره‌وری، طراحی مناسب و آینده‌نگری صحیح از اهداف عمده بکارگیری GIS است.

وی افزود: سیستم اطلاعات مکانی (GIS) از مهم‌ترین علوم و فناوری‌های موجود است که با توجه به ماهیت مکان محور بودن آن امروزه کاربرد وسیعی در شرکت‌های توزیع پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران خاطرنشان کرد: GIS با فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی و نمایش تمام اطلاعات مکان، مرجع مورد نیاز شرکتهای خدماتی و همچنین امکان طراحی و پیاده‌سازی کاربردهای مورد نیاز بخش‌های مختلف، مدیران این شرکتها را قادر می‌کند تا به صورت بهینه و سیستماتیک و مشاهده حالت ترکیبی استاتیک و دینامیک شبکه، بهترین تصمیمات را برای طراحی و بهره‌برداری شبکه اتخاذ و مجموعه فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با آن شرکت را سازماندهی کنند.

شهابی یادآور شد: شرکتهای توزیع برق در مسیری که جهت ارتقا و پیشرفت خدمات خود به عنوان نقشه راه تعیین کرده‌اند، باید بر مبنای سیستم‌های جامعی حرکت کنند که پاسخگوی پله‌های بعدی تا رسیدن به چشم‌انداز نهایی سازمان باشد.

وی زیرساخت‌های داده‌های مکانی SDI، بسترهای IT در پیاده‌سازی GIS، آموزش و فرهنگ‌سازی SDI و GIS، کاربردهای سامانه اطلاعات مکانی GIS، بررسی اثرات اقتصادی بکارگیری SDI و GIS، تجربیات و دستاوردهای موفق SDI و GIS در ایران و جهان را از جمله محورهای اصلی این کنفرانس دانست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ارائه اطلاعات به منظور توسعه و اصلاح وضعیت جاری شرکت، پیش‌بینی وضعیت آینده، ارائه اطلاعات مکانی مرجع به سایر سازمان‌ها به منظور مدیریت بهینه امور و جلوگیری از تداخل فعالیتها را از مزایای بکارگیری GIS در صنعت برق برشمرد.

شهابی به اهمیت نیروی انسانی به عنوان گرانبهاترین سرمایه شرکت اشاره و تصریح کرد: بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین و آموزش نیروی انسانی برای بهره‌برداری بهینه از رویکردهای این شرکت بوده که با تلاش همکاران این مهم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه GIS به عنوان زیرساخت اصلی در پیشرفت همه جانبه کشور محسوب می‌شود، افزود: مازندران فعال‌ترین استان در اجرای طرح ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS است و همه زیرساخت‌ها در حوزه مالی، برنامه‌ریزی، بهره‌برداری و ... در این راستا حرکت می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران یادآور شد: شرکت توزیع برق مازندران در راستای وظایف ملی خود اقدام به تهیه کتاب جامع GIS کرده است و با تلاش همکاران، کتاب GIS به زبان ساده تدوین شده و در اختیار صنعت برق قرار گرفته است؛ چاپ این کتاب و شناخت GIS فعالیت فرهنگی درکنار کارهای فنی و تکنیکی بود که این شرکت توانسته برای تبیین اهداف کلان سازمانی در راستای اجرای GIS با کمک جهاد دانشگاهی مازندران تدوین کرده تا مجموعه صنعت برق کشور از آن استفاده کاربردی داشته باشد.

شهابی به مدیریت بحران با استفاده از فناوری سیستم‌های اطلاعات مکانی و سنجش از دور در شبکه‌های توزیع برق اشاره و تصریح کرد: سرزمین ایران یکی از کانون‌های حادثه‌خیز در جهان محسوب می‌شود و سوانحی چون زلزله، سیل، توفان و ... با فراوانی بسیاری در کشور وجود دارند؛ در چنین شرایطی که ایران به شدت از بلایا و سوانح طبیعی ، اجتماعی و اقتصادی ناشی از حوادث رنج می‌برد، بنظر می‌رسد وجود سامانه‌ای که بتواند با ارائه اطلاعات صحیح و کاربردی بر تصمیم گیری‌ها در مواقع لزوم اثرگذار باشد، ضروری است؛ زیرا با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و سامانه اطلاعات مکانی می‌توان سرعت و کیفیت تصمیم گیری‌های معطوف به حوادث را افزایش داد.

وی ادامه داد: همچنین سیستم اطلاعات مکانی به کسانی که در حوزه مدیریت بحران و بلایای طبیعی فعالیت می‌کنند، فرصت می‌دهد تا ابعاد مکانی و زمانی بحران‌ها و سوانح را با اطلاعات مربوط به جمعیت و پدیده‌های در معرض خطر به هم پیوند دهند و امکان می‌دهد تا انواع مختلفی از داده‌های پیچیده را با هم ترکیب، سازماندهی و تحلیل کرده و نقشه‌های مورد نظر برای برنامه‌ریزی به منظور مقابله با بحران‌ها و سوانح را تهیه کنند و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری در مورد نحوه اقدامات پیشگیرانه در پیش گیرند.

وی اظهار امیدواری کرد: کنفرانس ملی GIS بتواند در روند فعالیت‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کند و موجبات رشد و شکوفایی کشور را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران تصریح کرد: سومین کنفرانس ملی GIS در روزهای 22 و 23 آذر ماه امسال با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و صاحبنظران صنعت آب و برق سراسر کشور و دانشگاهیان در پلاژ نیروی انتظامی در ساری برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سامانه اطلاعات مکانی