سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



جدال ناتمام طب سنتی و مدرن / کدام یک بر سکوی قهرمانی می ایستد؟


جدال ناتمام طب سنتی و مدرن / کدام یک بر سکوی قهرمانی می ایستد؟باشگاه خبرنگاران/ با وجود اینکه طب سنتی در جهان جایگاه بالای دارد، اما طب مدرن برای آن ارزشی قائل نیست ، بنابراین چند وقتی است که بحث برتری طب سنتی و مدرن بسیار داغ شده و تصمیمات زیادی در این حوزه از سوی وزارت بهداشت گرفته شده است.
کارشناسان طب سنتی و اسلامی معتقدند که طب مدرن نمی تواند مثل طب سنتی بیماری را ریشه ای و اساسی درمان کند و تنها آن را کنترل می کند اما طب سنتی با توجه عملکرد تمام اعضای بدن مشکل اصلی را ریشه یابی و برطرف می کند.
این در حالی است که طب مدرن تنها راه درمان قطعی بیماری را پس از بررسی و شناسایی استفاده از روش های شیمیایی می داند.
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص صحبت هایی که در برخی رسانه ها مبنی بر بی مهری وزارت بهداشت نسبت به طب سنتی منتشر شده، می گوید: طبق بند 12 سیاست های کلی سلامت وظیفه وزارت بهداشت و درمان بازشناسی، تبیین،ترویج ، توسعه ونهادینه سازی طب سنتی است.
وی افزود: وزارت بهداشت در این راستا اقدامات وسیعی با 10 راهبرد و11 هدف عملیاتی تبیین کرده است.

طب سنتی بر سکوی قهرمانی!
سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای نهادینه سازی طب سنتی عنوان کرد: از جمله اقدامت وزارت بهداشت در این راستا کسب سهم 20 درصدی ارزش بازار دارویی کشور توسط محصولات تایید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و طبی، کسب سهم 10 درصدی ارزش بازار خدمات بهداشتی کشوربراساس قواعد و مبانی طب سنتی، کسب سهم 4 درصدی از ارزش خدمات درمانی کشور براساس روش های تشخیصی درمانی طب سنتی است.
وی افزود: اختصاص حداقل 5 درصد از اعتبارات پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه طب سنتی، کسب رتبه نخست منطقه در رفع نیازهای درمانی در حوزه طب سنتی، صدور خدمات دانش فنی و فرآورده های گیاهی و طبیعی به میزان 20 درصد از صادرات خدمات پزشکی کشور، افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی به 500هزار هکتارو تاسیس حداقل 20 مرکز رشد واحدهای فناوری در عرصه طب و داروسازی سنتی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای نهادینه کردن طب سنتی است.

وقتی حرف سوء استفاده از یک عنوان به میان می آید!
حریرچی با بیان اینکه جهت اجرای این امر وزارت بهداشت 34 سیاست اجرایی مختلف را تدوین کرده ، بیان کرد: برنامه های وزارت بهداشت می تواند تحول جدیدی را درحوزه طب سنتی به وجود آورد اما نمی توانیم با افرادی که از طب سنتی و عنوان آن سوء استفاده می کنند و به جای ترویج طب سنتی ایرانی و توسعه طب پیشگیری و اصلاح سبک زندگی که درر بند 12 ماده 6 سیاست های کلی سلامت آمده ، به جمع آوری منافع برای خود یا ارائه اقدامات غیر علمی مبادرت دارند، برخورد قانونی و قاطع نداشته باشیم.
وی تاکید کرد: تقارنی که در تغییرات برخی تشکیلات وزارت بهداشت و برخورد قانونی با مراکز غیر مجاز رخ داد ، برحسب اتفاق بوده و شکایت ها از 6 ماه پیش مطرح شده بود ولی تا حکم قانونی آن بیاید کمی زمان برد.

صدای اعتراض متخلفان بیشتر به گوش می رسد!
قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت همکاری خود را با مدافعان و مجریان اصیل طب سنتی به عنوان یک راهبرد اصلی در حوزه سلامت کشور کماکان ادامه می دهد، عنوان کرد: ولی مباشات با افراد متخلف ممکن نیست چرا که این خواسته ارکان و اعضای اصلی طب سنتی است تا کار آنها شفاف باشد.
وی اظهار داشت: ظاهرا صدای افرادی که اقدامات غیرقانونی انجام می دهند به خاطر به خطر افتادن منافعشان بلندتر است و انعکاس بیشتری دارد.

استفاده متخصصان از داروهای سنتی قانونی است؟
حریرچی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از داروهای سنتی به وسیله برخی پزشکان عمومی قانونی است، گفت: یکسری داروهای طب سنتی وارد لیست دارویی شده و به صورت متدام توسط متخصصان طب سنتی، عمومی و رشته های دیگر استفاده می شود، ضمن آنکه مانعی برای استفاده از اقلام داروی سنتی برای متخصصان متناسب با بیماری ها وجود ندارد.
سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص نقش طب سنتی در تعاملات ایران با سایر کشورها عنوان کرد: در حوزه طب سنتی تبادلاتی با کشور هند، پاکستان و چین انجام شده و فارغ التحصیلانی از این کشورها داریم.






منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
مقایسه درمان "زخم پای دیابتی" در طب مدرن و طب سنتی