سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بذرپاش: روحانی برای دفاع از عملکرد خودش باید گزارش آژانس را رد کند


بذرپاش: روحانی برای دفاع از عملکرد خودش باید گزارش آژانس را رد کند

فارس/ نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بر اساس ادعای آمانو پرونده هسته‌ای در دولت اصلاحات تبدیل به بحران شده است، گفت: آژانس می‌گوید ایران در دولت اصلاحات، زمانی که روحانی هم دبیر شورای امنیت ملی بوده دنبال بمب اتم بوده و روحانی برای دفاع از حیثیت خودش هم که شده باید این گزارش را رد کند.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سومین مجمع جامعه اسلامی دانشجویان در رابطه با «عزت ملی» با اشاره به سابقه فعالیت‌های دانشجویی تشکل جامعه اسلامی دانشجویان گفت: این تشکل فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است اما از همه این فراز و نشیب‌ها سر افراز بیرون آمده است.

وی افزود: اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است با رنگ و بوهای متفاوت‌ که نمی‌شود با نسخه‌های 10 یا 15 سال پیش آنها را تحلیل کرد و برای آنها نسخه شفابخش نوشت. اگر جوانان و دانشجویان نگاه جامه‌ای نداشته باشند دچار خطاهای راهبردی می‌شوند.

بذرپاش تصریح کرد: الان به جایی رسیده‌ایم که قرار بود آژانس تا نیمه دسامبر گزارش خود را پیرامون پی ام دی بدهد و بعد از آن راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای را انجام دهد و عملا فاز اجرایی آغاز شود.

وی گفت: گزارشی که آژانس داد اساسا یک گزارش نبود و یک ارزیابی بود و ارزیابی‌های آژانس مانند یک صدور حکم است که فرق آن با گزارشات جنبه ادعا داشت اما اکنون جنبه صدور حکم دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم این را با دادگاه‌های معمولی مقایسه کنیم می‌توان گفت آمانو در این ارزیابی قرار مجرمیت را صادر کرد و به عنوان دادستان این را برای صدور حکم به قاضی داد و الان شورای حکام در نقش قاضی است که قرار است حکم خود را صادر کند.

بذرپاش ادامه داد: ما دو موضوع با آژانس داریم؛ یک موضوع مطالعات ادعایی بود که یعنی مطالعاتی که ایران در آن متهم شده به اینکه تا قبل از سال 2003 روی سلاح‌های اتمی مطالعاتی داشته و اقدامی نداشته است.

وی ادامه داد: اما در این ارزیابی گفته شده است که قبل از سال2003تا سال 2003 ایران به صورت سازمان دهی شده به دنبال سلاح اتمی بوده است.

بذرپاش ادامه داد: از سال 2003تا سال2009 گفته شده است که ایران به دنبال سلاح اتمی بوده که این فعالیت‌ها به صورت سازماندهی شده نبوده است. از سال 2009 تا به امروز هم گفته شده آژانس هیچ نشانه‌ای مبنی بر دستیابی ایران به سلاح اتمی یافت نشده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آخرین تجویز غرب برای ما روش قدرت هوشمند بوده است که این روش دو رکن دارد یک رکن آن تبلیغات و رکن دیگر آن تحریم اقتصادی است و هدف اصلی آن در کشورها ایجاد دوقطبی سازی مردم و حاکمیت است.

وی افزود: نسخه اصلی غرب برای ایران این است که دو قطبی سازی داخل از طریق اقتصاد و آنچه مبنی بر آرمان باشد، شکل بگیرد.

بذرپاش گفت: در سال 88 با آن فاجعه و فتنه بزرگی که در کشور اتفاق افتاد اوباما آمد و گفت تمام مذاکرات ما با ایران لغو است زیرا دولت ایران آدم کش است و مشروعیت ندارد و همچنین وزیر امور خارجه فرانسه و انگلیس هم همین را گفتند و در آخر نیز نتانیاهو گفت ما باید تکلیف حکومت ایران را قبل از هسته‌ای به سرانجام برسانیم و این با تحریم اقتصادی امکان پذیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پرونده هسته‌ای در دولت اصلاحات تبدیل به بحران شد؛ گفت: آمانو می‌گوید که از سال 2003به قبل به دنبال بمب اتم بوده یعنی در دولت اصلاحات که روحانی هم دبیر شورای امنیت بوده است.

بذرپاش تاکید کرد: ابتدا بگویند چه کسانی تحریم ها را وضع کردند؟ چیزی که برای مهم است این است که هزاران میلیارد تومان به دلیل فتنه‌ای که ایجاد کردند به کشور صدمه وارد شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: تمام عملکرد سعید جلیلی را دلیل و علت تحریم ایران کرده اند، اینقدر اینها نامرد و ناجوانمرد و دروغگو هستند.

وی افزود: در زمان اصلاحات، روحانی در مسئولیت دبیر شورای امنیت ملی سانتریفیوژ آلوده را وارد ایران کرد و این شد پرونده علیه ایران. اگر در زمینه هسته‌ای تولید بحران شده از جانب آنها بوده است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: من به آقای روحانی گفتم که به خاطر خودتان هم شده این گزارش را رد کنید، بیشترین مسئله این گزارش با روحانی بود.

وی تصریح کرد: حکمی را علیه ایران صادر کردند و بعد می‌گویند این گزارش سفید است؛ من به آقای روحانی گفتم که به خاطر خودتان هم که شده دفاع کنید، بعدا هم هر حرفی بزنید می‌گویند خودتان اعتراض نکردید.

این نماینده مجلس افزود: حتما برای من بسیار ارزشمندتر است کسی که حاضر بوده برود و پایش را برای امنیت این کشور جابگذارد با کسی که در زمانی که این کشور نیاز داشته در حال تحصیل در آمریکا بوده است؛ شرط اصلی ملی گرایی دفاع از زمین و خاک است.

وی با اشاره به امضای قرارداد ایران با ترکیه و برزیل اظهار داشت: قرار داد این بود که ما سوخت را جاگذاری کنیم و سوخت را به عنوان امانت در این کشورها بگذاریم و بحث غرب با ما این بود که مواد اولیه بمب اتم در ایران نماند و در یک کشور دیگر نگهداری شود.

بذرپاش یادآور شد: بلافاصله که ما قرار دادمان را با ترکیه و برزیل امضا کردیم پس فردای آن قطعنامه علیه ما صادر کردند که حتی نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل نامه اعتراضی به اوباما نوشتند و گفتند که شما گفتید با ایران همکاری کنید اما خودتان قطعنامه را پیگیری کردید.

وی ادامه داد: مجموع همه اینها بازی بود که قراربود برسر ایران بیاید اما اتفاقات سال88 فضا را برای آنها مناسب‌تر کرد.

ابن نماینده مجلس اضافه کرد: اصلی‌ترین دلایل تورم در سال 91 که الان دولت با آن سنجش را انجام می‌دهد افزایش قیمت دلار در اواخر سال 90 بود قیمت دلار از 1300 تومان به3600 تومان رسید و دلیل آن نیز تحریم بود.

وی افزود: این واضح است، ما روزی 2 میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و وقتی فروش نفت ما نصف شد ورودی پول ناشی از فروش نفت روزی 200 میلیون دلار بود و این تبدیل به 100 میلیون دلار شد.

بذرپاش تاکید کرد: از طرف دیگر تقاضای برای ارز وجود داشت اما ارز ورودی به بازار نصف شد و به طور ناگهانی قیمت منفجر شد از قبل نیز اینها کنترل شده پایین نگه داشته بودند و این باعث شد به طور ناگهانی قیمت‌ها بالا رود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: حدودا 40 درصد اقلام اطراف ما وارداتی است یعنی باید بابت آن ارز بدهیم و کالا بخریم که ما ارز 3 برابر دادیم و این40 درصد قیمتش 3 برابر شد و 60 درصد اقلام در داخل تولید می‌شد.

وی گفت: یکی از کوتاهی‌های دولت در اواخر این بود که در کوتاه ترین زمان قیمت این اقلام نیز افزایش یافتند و 3 برابر شدند پس اصل تورم سال 91 که دولت فعلی می‌گوید در سال 92 اینقدر کاهش یافت دلیل اصلی آن شوک ارزی ناشی از تحریم نفت که تحریم ارز منجر به نصف شدن واردات ارز به داخل کشور شد و هیچ دلیل دیگری نداشت و نه مسکن مهر بود، نه نقدینگی بود، هیچ چیز دیگر نبود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این مقایسه دولت مقایسه درستی نیست اگر بخواهند با عملکرد دولت بسنجند باید ببینند سال‌های 84 و 85 و 86 نیز همینگونه بوده یا فقط سال 91 اینگونه بوده است.

وی ادامه داد: یک موضوع دیگر در اقتصاد هر پدیده ناشی از شوک میرا است میرا یعنی به سمت صفر میل می‌کند. این شوک می‌تواند شوک ارزی باشد یا ناشی از کاهش قیمت توسط طرف مقابل باشد یا می‌تواند واردات زیاد به کشور باشد؛ ولی این شوک اگر اتفاق دیگری نیافتد میرا است و به سمت صفر میل می‌کند، یعنی این دولت هیچ کاری نیز نمی‌کرد چونکه شوک ارزی اتفاق افتاده بود نقطه به نقطه به سمت صفر میل می‌کرد.

وی گفت: در این دوراهی 2سال و اندی از دولت روحانی که تقریبا پروژه‌ها تعطیل است میزان نقدینگی این دوسال به میزان 8سال دولت احمدی نژاد و 5 هزار میلیارد تومان نیز بیشتر است، فرق آن این است که در آن دوره با کلی پول در پروژه‌های عمرانی مانند مسکن مهر خرج می‌شد و نقدینگی کشور بالا می‌رفت اما الان اصلا پولی در پروژه‌ها نیست و پروژه‌ها همه در 10 درصد متوقف شده‌اند اصلش به خاطر پولی است که چاپ شده و در توزیع در بازار است یعنی ما مقداری دلار از غرب می‌خواستیم که قبل از تحویل آن پول ریال چاپ کردند و در بازار پخش کردند.

وی یادآور شد: در ابتدا دولت اعلام کرد که بگذارید تحریم‌ها لغو شود 200میلیارد دلار پول مردم آزاد می‌شود، بعد گفتند نه اشتباه گفتیم 180میلیارد دلار آزاد می‌شود بعد گفتند 130 میلیارد دلار آزاد می‌شود.

بذرپاش تاکید کرد: بعداز آن این مبلغ شد 86 میلیارد دلار، بعد شد 57میلیارد دلار، بعد رئیس کل بانک مرکزی گفت 32 میلیارد دلار شده است، بعد گفتند مقداری از آن را خرج کرده‌ایم شده 26 میلیارد دلار، بعد گفتند 23 میلیارد دلار آن خرج شده و 3 میلیارد دلار آن باقی مانده است و در آخرین سخنرانی گفته شد 3 میلیارد دلار را نیز خرج کردیم و تمام شد و هیچ چیز نمانده است.

وی افزود: این یعنی یک دلار بعد از رفع تحریم‌ها پولی نیست که وارد کشور شود می‌گویند سرمایه گذاری خارجی اتفاق می افتد، در اقتصاد خیلی وضع وخیم است.

وی گفت: در حالت کلی برجام تقریبا دیگر اجرایی شده است و دیگر تمام شده است اما ما باید مراقب بعد از برجام باشیم باید بدانیم که این برجام فقط با شخص اوباما است و اگر یک جمهوری خواه در انتخابات امریکا رای بیاورد حتما با آن مقابله می‌کند و این عطف شده است به انتخابات بعدی امریکا.

بذرپاش افزود: امروزه استراتژی دولت این است که مجلسی تشکیل دهد که وکیل الدوله باشد.

این نماینده مجلس افزود: در حالت کلی برجام تقریبا دیگر اجرایی و تمام شده است. اما ما باید مراقب بعد از برجام باشیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فیلم گزارش عملکرد اتوبوسرانی+تودیع آقای روحانی