سموم قاچاق و غیرمجاز در محصولات کشاورزی/کنترل 400 سم؛ بزودی


مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از برنامه‌ این سازمان برای افزایش کنترل کیفی سموم مصرفی در محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: درحال حاضر سموم قاچاق وارد کشور می‌شود و در بعضی نقاط نیز سموم غیرمجاز در مزارع استفاده می‌شود که نیاز به قوی‌تر شدن نظارت‌ها و کنترل‌های کیفی دارد.

دکتر حسین رستگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت کنترل سموم مصرفی در محصولات کشاورزی، گفت: مصرف سموم در محصولات تحت نظر وزارت کشاورزی است. ما در سازمان غذا و دارو در سطح بازار آن را کنترل می‌کنیم. در این زمینه نیاز به هماهنگی میان وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت دارد که بتوانیم این کنترل را به طور کامل انجام دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سموم قاچاق وارد کشور می‌شوند و در بعضی نقاط نیز سموم غیر مجاز برای مزارع استفاده می‌شود که نیاز به قوی‌تر شدن نظارت‌ها و کنترل‌های کیفی دارد.

رستگار درباره برنامه این سازمان برای تقویت کنترل کیفی سموم محصولات کشاورزی نیز گفت: قرار است آزمایشگاه مرجع غذا و دارو تا سال آینده به دستگاهی مجهز شود که می‌تواند تا 400 سم را کنترل کند. همچنین دنبال این فضا هستیم که کنترل کیفیت آفت کش‌ها را که مشکلی اساسی در مواد خام کشاورزی است، تقویت کنیم.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو همچنین از برنامه مشترک این سازمان با ریاست جمهوری در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه فوق تخصصی برای آلاینده‌ها و تقلبات خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این آزمایشگاه می‌توانیم در بحث آلاینده‌ها که سموم یکی از بخش‌های اصلی آن است، حداکثر کنترل را داشته باشیم. ما باید تقلب‌ها در سموم و آفت کش‌ها و مواد جدید را هم مورد بررسی قرار دهیم که با وزارت کشاورزی هم قرار است تعاملاتی در این راستا داشته باشیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کارگاه غیرمجاز تولید سموم کشاورزی در اندیمشک