سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زیر ۳۰ ساله‌ها ركورد‌دار طلاق هستند


شاخص دوام زندگی در طلاق است. این شاخص در مسائل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه طلاق است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طلاق در ایران به یكی از بحرانی ترین مقاطع خود طی سال‌های اخیر رسیده است. هم‌اكنون ایران با نرخ خام طلاق ۲ درصد یكی از بالاترین آمارها در زمینه طلاق را در كشورهای منطقه دارد و حالا پس از چالش‌های رفتاری، اخلاقی و اقتصادی، چالش‌های دیگری مانند سبك جدید زندگی شهری نیز، بر این روند افزایشی تاثیر‌گذار داشته است. 

به گزارش انتخاب براساس بررسی شاخص دوام زندگی، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در ایران، كمتر از یك سال و ۱۱ درصد آن پس از یك تا دو سال از زندگی مشترك رخ می‌دهد. یكی از چالش‌هایی كه در این زمینه، كمتر به چشم می‌آید، شاخص دوام زندگی در طلاق است. این شاخص در مسائل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه طلاق است. براساس بررسی این شاخص، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در ایران، كمتر از یك سال و ۱۱ درصد آن پس از یك تا دو سال از زندگی مشترك رخ می‌دهد. در مجموع بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها در ایران در كمتر از پنج سال از زندگی مشترك رخ می‌دهد. این اتفاق اما در برخی استان‌های كشور، بحرانی تر است. هم‌اكنون میانگین طول مدت زندگی مشترك در طلاق‌های ثبت شده در كل كشور هشت سال است اما استان‌های ایلام، كردستان، خراسان جنوبی و اردبیل میانگین زیر هفت سال را تجربه می‌كنند. از طرف دیگر، استان‌های یزد، سمنان، اصفهان، مازندران، تهران و البرز دارای میانگین طول مدت زندگی مشترك در طلاق‌های ثبت شده بالای هشت سال هستند. اینها در شرایطی اتفاق می‌افتد كه شاخص دوام زندگی طی سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ كمتر از سال‌های ۱۳۹۲ و ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بوده است.

طلاق عاطفی مانع فرزندآوری است

این اتفاق در شرایطی است كه وزارت بهداشت صراحتا افزایش طلاق را یكی از چالش‌های مهم در ارتقای نرخ باروری كشور می‌خواند. براساس اعلام رسمی مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت «در طول سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ تعداد موارد طلاق و تعداد ازدواج‌ها در ایران رشد شتابنده‌ای داشت و این دو پدیده از چالش‌های ارتقای نرخ باروری در كشور به شمار می‌روند. » محمد اسماعیل مطلق ادامه داد: هم اینك ۸۰ درصد طلاق‌ها در كشور در میان زوج‌های دارای سن زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد افزون بر ۱۴ درصد طلاق‌ها در سال نخست و ۵۰ درصد در پنج سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد. مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طی امسال نیز ظرف هر ساعت ۱۸ مورد طلاق و در هر روز ۴۴۳ مورد طلاق در سطح كشور ثبت شده است. او همچنین با اشاره به روند افزایش طلاق عاطفی افزود: طلاق‌های عاطفی یكی از چالش‌ها و موانع فرزندآوری در بین زوجین و در حال رشد است. مطلق میزان كلی باروری در ایران را ۸/۱ اعلام و بیان كرد: طبق شاخص‌های جهانی حد جایگزینی میزان باروری كلی یا میانگین تعداد فرزندانی كه یك زن در طول باروری به‌دنیا می‌آورد باید ۱/۲ باشد، لذا كاهش این شاخص تهدیدی برای كشور محسوب می‌شود.

۹۰ درصد طلاق‌های تهرانی توافقی‌اند

خبرآنلاین نوشت؛ دیگر نكته‌ای كه روند طلاق را در ایران، سرعت داده است، طلاق توافقی است. براساس این روش از طلاق، «زوجین می‌توانند با توافق درباره حق‌وحقوق خود یا گذشتن از حقوق خود از قبیل مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به‌راحتی به دادگاه مراجعه كنند و پس از مدت كوتاهی به‌صورت توافقی از هم جدا شوند.» این ساده‌ ترین تصویر از ساده‌ترین شكل طلاق در كشور است. این اتفاق همزمان در شرایطی است كه رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بهار سال جاری اعلام كرد: «طلاق توافقی با ۲۷هزار و ۳۲۰ فقره پرونده، در صدر دعاوی مجتمع‌های خانواده شهر تهران در سال ۹۳ قرار داشته است» این آمار زمانی معنادار می‌شود كه آن را با تمامی پرونده‌های طلاق در تهران مقایسه كنیم. سالانه بیش از ٣۰ هزار نفر در تهران از یكدیگر جدا می‌شوند كه ٢٧ هزار مورد آن توافقی است.

 منبع: آرمان


ویدیو مرتبط :
۳۰ ساله شدن مک