سمندر لرستانی‌ جایگزین ندارد


‌یک کارشناس محیط زیست گفت: با نابودی سمندر لرستانی به هیچ وجه قادر به جایگزین کردن و ایجاد تنوع از دست رفته نیستیم.

مهندس ایمان شرفی‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: یکی از گونه‌های اندمیک استان لرستان سمندر لرستانی (Neurerguskaiseri) است.

وی اضافه کرد: این گونه دوزیست تنها در منطقه‌ای محدود(حدود 20 زیستگاه پراکنده) در لرستان و خوزستان زندگی می‌کند.

شرفی‌زاد ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل اثرات گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های مکرر و کاهش آب، سیلاب‌های زمستانه، طعمه خواران، انگل‌ها، بیماری‌ها و از همه مهم‌تر به دلیل زیبایی بیش از حد و حرکات جذاب در آب و همچنین ناآگاهی مردم نسبت به ارزش‌های اکولوژیکی آن هرساله شاهد صید و فروش آن در بازارهای شهرهای بزرگ و حتی خارج از کشور هستیم.

این پژوهشگر زیست‌محیطی با بیان اینکه این گونه از وضعیت حفاظتی خوبی برخوردار نیست و در طبقه‌بندی حفاظتی IUCN در طبقه در معرض انقراض (CR) قرار داشت، افزود: البته هم اکنون با اندکی بهبودی در وضعیت آسیب پذیر (VU) قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سال 2010 از سوی کنوانسیون منع تجارت گونه­‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض(CITES) خرید و فروش این گونه در ایران و سایر کشورهای جهان ممنوع اعلام شد، اما برای حفاظت هرچه بیشتر این گنجینه­ با ارزش پیشنهاد می‌شود با انجام مطالعات اکولوژیکی و بیولوژیکی بیشتر بر روی آن، اطلاع‌ رسانی و معرفی آن با برگزاری دوره‌­ها و کارگاه‌­های آموزشی، آگاهی­‌های عمومی از ارزش ­آن را بالا برد.

‌شرفی‌زاد بیان کرد: همچنین نسبت به کشف زیستگاه­‌های قطعی و احتمالی جدید باید تلاش شود و با وضع قوانین جدید و قرار گرفتن زیستگاه‌­های آن در زمره مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست خوشبختانه یکی از زیستگاه‌های سمندر لرستان به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفته است‌.

این کارشناس محیط زیست گفت: همچنین برای حفاظت هرچه بیشتر سمندر لرستان با هماهنگی بیشتر ادارات کل محیط زیست استان­‌های لرستان و خوزستان ضمن جلوگیری از تخریب زیستگاه­‌ها، صید و خرید و فروش این گونه­ اندمیک زمینه­ حفاظت هر چه بیشتر آن بعمل بیاید، چراکه با نابودی این گونه­ به هیچ وجه قادر به جایگزین کردن و ایجاد تنوع از دست رفته نیستیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کشف سمندر دو سر