آغاز اجرای برنامه 5ساله گردشگری استان یزد از سال 95


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تاکید بر این که سال ۹۵ به عنوان "سال خوش‌آمدگویی به یزد"، آغازی برای اجرای برنامه پنج ساله برای ایجاد تحول در صنعت گردشگری استان است، اقدامات صورت گرفته و برنامه‎‎های این حوزه در استان را تشریح کرد.

"محمد مهدی شرافت" در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با بیان این که سازمان‎‎هایی مانند میراث فرهنگی بیشترین اتکاءشان به مردم و افکار عمومی است، افزود: از طرفی افکار عمومی نیز متاثر از رسانه‏‏‌هاست و خوشبختانه با توجه به همکاری اصحاب رسانه، باورهای عمومی در سال‌های اخیر نسبت به حفظ میراث فرهنگی به ویژه در رابطه با بافت‏‏‌های تاریخی به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز نه تنها در مراسم‌‏‏های رسمی بلکه در دیدگاه عمومی اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یکی از راه‎‎حل‎‎های توسعه استان مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

شرافت خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه صنایع دستی فراموش شده استان نیز شاهد حضور نسل جوان هستیم و در حوزه بازاریابی این صنایع نیز یکی از سایت‎ در مقیاس کشوری در استان شکل گرفته است.

وی با بیان این که علی‌رغم تمام فشارها خوشبختانه در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اتفاقات خوبی روی داده است، تصریح کرد: در بخش سرمایه‏‎گذاری در این حوزه‌‏‏ها نیز استقبال خوبی صورت گرفته که در صورت همکاری بیشتر مسئولان آینده درخشانی را برای صنعت گردشگری استان رقم خواهد زد.

وی با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام سال خوشامدگویی به یزد، سال آتی را شروع یک برنامه پنج ساله در حوزه گردشگری استان به اتکای آمار و اطلاعات، تجربیات و ظرفیت‎های استان ذکر کرد و گفت: سال 1395 می‌‏‏تواند یک نقطه خوب برای رسیدن به نقطه برتر باشد منتها شروع این برنامه بسیار مهم و اتفاق بزرگی در گردشگری یزد است.

تدوین 80 جشنواره در تقویم گردشگری استان

مدیر کل میراث فرهنگی استان در باره اقدامات صورت گرفته برای شروع این برنامه پنج ساله نیز خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری را در دو بخش زیرساخت‎‎ها و ظرفیت‎‎های سخت افزاری و فیزیکی و بخش فرهنگی و نرم‎‎افزاری از قبیل جشنواره‎‎ها، سوگواره‎‎ها و فستیوال‎‎ها و غیره دنبال می‎‎کنیم.

وی با اشاره به تدوین تقویم گردشگری استان، اظهار کرد: یزد به عنوان دارالعلم و دارالعباده شهره است و خوشبختانه مردم این دیار که همیشه متمسک به ولایت ائمه اطهار(ع) بودند، زندگی مسالمت آمیزی را با دیگر ادیان مانند زرتشتیان و یهودیان داشته‎‎اند و از سوی دیگر نیز در شهرستان‎‎های استان ظرفیت‎‎های گردشگری منحصر به فردی وجود دارد که تمام این آیین‏‏‌های مذهبی و گردشگری در قالب تقویم گردشگری تدوین شده است.

وی در این خصوص افزود: این تقویم گردشگری شامل 80 جشنواره اعم از آیین‎های سنتی، سوگواره‎‎ها و جشن‎‎ها و غیره است که در طول این پنج سال اجرایی خواهد شد و امیدواریم با تثبیت این برنامه‎‎ها در شهرستان‎‎ها، تعدادی از آنها در مقیاس بزرگتری به عنوان یک برند گردشگری برای استان برگزار شود و گردشگران را براساس این تقویم گردشگری به استان جلب کند.

شرافت تاکید کرد: البته این اتفاق نیازمند استمرار و رعایت استانداردهای گردشگری است تا در برنامه‎‎های تورهای گردشگری کشور مورد اهتمام گردشگران قرار گیرد.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته استان یزد شاهد رشد قابل توجه تعداد گردشگران خارجی بوده است، گفت: این روند در سال گذشته به سقف امکانات گردشگری استان رسید ولی امسال تغییر قابل ملاحظه‎‎ای نداشته است ولی امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها گردشگری این آمار افزایش یابد.

توسعه زیرساخت‎‎های گردشگری استان

شرافت در حوزه زیرساخت‎‎های گردشگری عنوان کرد: متاسفانه استان یزد به رغم وجود ظرفیت‎‎های گردشگری فراوان فاقد هتل پنج ستاره است که امیدواریم با یکسری حمایت‏‏ها و سرمایه‌گذاری‎‎های صورت گرفته شاهد ارتقای این حوزه نیز باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا و با تدابیر اندیشیده شده در سال آتی شاهد ارتقاء رتبه دو هتل استان از چهار ستاره به پنج ستاره خواهیم بود و در سال 1396 براساس برنامه ریزی انجام شده حداقل جهار هتل پنج ستاره را در استان خواهیم داشت.

به گفته این مقام مسئول، البته برنامه‎‎هایی برای ساخت هتل‎‎های جدید پنج ستاره در دستور کار داریم و امیدواریم در پنج سال آینده شاهد بهره برداری از آنها باشیم.

وی همچنین از ارتقای درجه دو هتل سه ستاره شهر یزد به چهار ستاره طی دو سال آتی خبر داد و اظهار کرد: در همین حوزه اقامتگاه‎های بوم گردی را نیز در دستور کار قرار دادیم به نحوی که در سال جاری 90 مورد از آنها به بهره‏‏برداری رسیده است و قطعاً ظرفیت خوبی را برای گردشگری استان به دنبال خواهند داشت.

شرافت یادآور شد: البته همزمان با توسعه زیرساخت ها باید فعالیت مستمرتری در حوزه تبلیغات را دنبال کنیم چرا که قطعاً بدون توجه به این مقوله امکان جذب گردشگران بیشتر برای استان مقدور نخواهد بود.

وی در این مورد افزود: در حال حاضر معرفی یزد غالباً توسط تورهایی که از یزد شناخت دارند انجام می‌شود ولی باید تلاش شود که یزد را به بازارهای جدید نیز معرفی کنیم که این امر نیازمند هزینه و حمایت بیشتر مسئولان است.

وی یکی دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری که در سال آتی نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد را ایجاد محورهای گردشگری جدید عمدتاً با استفاده از اطلاعات تورگردان‎‎ها است و خوشبختانه شهرداری یزد در این رابطه کف سازی برخی معابر را در دستور کار دارد.

افزایش ظرفیت‎‎های گردشگران داخلی استان

مدیرکل میراث فرهنگی استان یکی دیگر از برنامه‌‏‏های جدی استان در استان را بالا بردن ظرفیت‎‎های گردشگران داخلی ذکر کرد و در این خصوص اعلام کرد: استان یزد به دلیل واقع شدن در مرکز کشور و مسیر عبور مسافران، سهم بیشتری از گردشگران داخلی را باید به خود اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: در این رابطه نیز با تبلیغ شود تا ایران‎‎گردان و مسافران داخلی نیز بیشتر یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند و در کنار آن نیز باید تلاش کنیم که خود یزدی‏ها نیز تشویق به مسافرت به شهرستان‎‎های مختلف استان و دیدن از جاذبه‎‎های این مناطق شوند و در این باره امیدواریم که در سال آینده محورهای تاریخی و گردشگری استان بتوانند محلی برای سپری کردن اوقاف فراعت یزدی‎‎ها شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در بخش دیگری از سخنانش از تعیین تکلیف مجموعه امیرچخماق در سال جاری و آغاز طرح ساماندهی این مجموعه تاریخی خبر داد و ابراز امیدواری که بخش‎‎های این طرح تا پایان سال اماده بهره برداری شود.

وی در این باره تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون تفاهم خوبی در رابطه با طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق، مجموعه شاه طهماسب و خیابان قیام بین مسئولان استان ایجاد شده و امیدواریم این محور به یک فضای مطلوب شهری و رونق بخش در مباحث فراغت، اقتصاد و مراکز علمی اثرگذار معنوی تبدیل شود.

باور عمیق در مورد اشتغالزایی پایدار گردشگری

شرافت ابراز امیدواری کرد که در سال آینده این موضوع که گردشگری می‎‎تواند با توجه به شرایط اقلیمی استان به یک شغل درامد زا و پایدار منجر شود، به یک باور عمیق‎‎تری منجر شود و با گسترش آموزش بتوانیم یکسری از نیروهای جوان استان را فارغ از رشته تحصیلی در حوزه‎‎های گردشگری و صنایع دستی استان جذب کنیم و به این نحو اطمینان خاطری را برای آینده یزد در موضوع اشتغالزایی در کنار توجه به سایر شاخص‎‎های توسعه استان مانند صنعت های‎‎تک رقم بزنیم.

وی دو اتفاق دیگر برای استان در سال 95 را ارزیابی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد توسط کارشناسان یونسکو و نیز پیگیری و انجام تعهدات مربوط به پرونده ثبت جهانی قنات ذکر کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته شهر یزد را به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی معرفی کرده‎‎ایم که در این رابطه نیز باید در سال آینده یکسری اقدامات مانند ایجاد کارگاه‎‎های محصولات فاخر نساجی را انجام دهیم.

وی همچنین از تلاش میراث فرهنگی استان برای معرفی شهرستان میبد به عنوان شهر جهانی زیلو خبر داد و پیش‎‎بینی کرد که سال 95 سالی پر کار و فشرده‎‎ای برای میراث فرهنگی استان باشد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان را مرمت و راه‎‎اندازی بازارچه چهارسوق شاهی در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد با مساعدت آستان قدس رضوی ذکر کرد و افزود: 25 باب مغازه این بازارچه در اختیار بخش خصوصی برای عرضه صنایع دستی استان قرار گرفته است که به بخش گردشگری کمک خوبی خواهد کرد.

برپایی بازار نوروزی صنایع دستی در استان

شرافت در رابطه با ویژه برنامه‌‏‏های میراث فرهنگی استان برای نوروز 95 نیز اظهار کرد: با توجه به این که عید نوروز یک جشن جهانی ثبت شده به محوریت ایران است، امسال ستادی زیر نظر معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی شکل گرفته است که از سوی این ستاد 12 استان برای ایجاد بازارهای نوروزی تعیین شده‎اند ولی یزد جزو این استان‌ها نیست.

وی ادامه داد: با این حال با این اعتقاد که یزد، شهری گردشگری در کشور است در استان علاوه بر بازارچه چهار سوق شهری، بازارچه‌‏‏های نورزی صنایع دستی را با همکاری شهرداری مدنظر داریم.

این مقام مسئول با اشاره به این که امسال بر خلاف دو سال گذشته عید نوروز با ایام حزن و اندوه فاطمیه تقارن ندارد، از تلاش برای ایجاد فضایی شاد و پر نشاط برای گردشگران و مسافران در ایام عید 95 خبر داد.

وی همچنین با بیان این که عمده فعالیت ستاد سفر در شهرها به شهرداری‎‎ها واگذار شده است، از ایجاد ستادهای هماهنگی در مبادی ورودی استان برای افزایش ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در استان با معرفی جاذبه‎‎های یزد خبر داد.

وی با تقدیر از همکاری رسانه ملی در استان، به تولید یکسری فیلم‎‎های تبلیغی برای تشویق مسافران برای دیدن از جاذبه‎‎های استان با نمایش آنها در فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: البته یکسری تغییرات در فضاهای شهری مانند ساماندهی خیابان مسجد یزد نیز صورت گرفته که می‎‎تواند برای مسافران نوروزی جذاب باشد.

اهتمام گردشگری به تثبیت هویت و فرهنگ استان

شرافت در مورد موانع ایجاد شده در برابر برنامه‌‏‏های میراث فرهنگی در سال جاری نیز تصریح کرد: قطعاً اگر موانع وجود نداشته باشد، لذت عبور از این موانع نیز وجود نخواهد داشت و هم اکنون در فضایی زندگی می‎‎کنیم که هنوز هم برخی گردشگری را به عنوان یک تهدید برای تغییر هویت و فرهنگ تلقی می‎‎کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید بر این که قطعاً گردشگری در این جهت فعالیت نمی‎‎کند بلکه برای تثبیت هویت و فرهنگ این مروز و بوم تلاش خواهد کرد، گفت: طبیعتاً اگر استان یزد هویت بومی خود را از دست بدهد، دیگر جالب توجه برای گردشگران نیز نخواهد بود.

وی در رابطه با حوزه میراث کهن استان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه حفظ میراث فرهنگی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت مطرح است و اتکای اداره کل میراث فرهنگی در ان رابطه نیز به مردم است و جای خرسندی است که تخریب‎‎ها در این حوزه نسبت به سال‎‎های 92 و 93 به نحو خوبی در استان مهار شده است.

شرافت در پایان اضافه کرد: البته در بحث اجرا همچنان محدودیت‎‎های نیز وجود دارد به طوری که بزرگ‌ترین محدودیت اداره کل میراث فرهنگی در واقع برخی محدودیت‎‎های مالی بود به نحوی که موفق به انجام برخی از تعهدات خود به مردم نشدیم ولی با این وجود سعی شد در قالب طرح‎‎های مشارکتی و با همکاری بخش خصوصی و خود مردم، تا حدودی این موانع نیز مرتفع شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری استان یزد