لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده مطلوب از باران


یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است: می‌توان با برنامه‌ریزی و اندیشیدن و اجرای تدابیری، زمینه استفاده مطلوب از بارش‌های اخیر و آینده را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، محمد حقنگر در نطق قبل از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر شیراز، گفت: باید از مسئولان پرسید که چرا از روش‌های علمی و قابل اجرا برای ذخیره آب باران و بازگرداندن آن به سفره‌های آب زیرزمینی استفاده مطلوب نمی‌شود؟

او اعتقاد دارد که اگر در مسیل‌هایی مانند رودخانه خشک شیراز، به فاصله‌ای معین، چاه‌هایی حفر شده بود، امکان بازگشت آب باران ناشی از بارندگی اخیر، به‌جای هدایت به پایین دست و هرز رفتن، به سفره‌های زیرزمینی آب تزریق شده بود.

حقنگر معتقد است، با داشتن اندیشه مناسب برای استفاده بهینه و مطلوب از بارندگی‌ها، دیگر هراسی از بارندگی 100 یا 200 میلی‌متری باران وجود نخواهد داشت، گفت: اگر در چهارراه‌ها و نقاطی که هر سال شاهد آبگرفتگی هستیم،‌ مخازن زیرزمینی جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب احداث کرده بودیم،‌ از رحمت‌الهی استفاده مطلوب‌تری می‌شد.

وی با انتقاد از آنچه بی‌مبالاتی متفکرین حوزه آب و کشاورزی در پرداخت زکات علم خود دارند، گفت: آیا در کشور کم آبی مثل ایران، وزارتخانه جهاد کشاورزی نباید بعد از گذشت 35 سال از انقلاب به جای کاخ‌نشینی به فکر ابداع راه‌های نوین برای حفظ منابع آبی کشور باشد.

حقنگر با بیان اینکه 97 درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاوری مصرف می‌شود، گفت: با وجود این همه، هنوز واردکننده محصولات کشاورزی هستیم. فقدان مدیریت صحیح و کنترل منابع آبی باعث شده که شهرهایی مثل شیراز هنوز نتوانسته‌اند نرم فضای سبز خود را به‌دست آورد و هر روز شاهد افت منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن درختان و از بین رفتن باغ‌ها هستیم.

وی مدعی شد: شهرداری شیراز در آزمون بارندگی اخیر نسبتا موفق عمل کرد و با وجود شدت بارندگی، حادثه‌ ناخوش‌آیندی در شیراز حادث نشد.

حق‌نگر در بخشی از نطق قبل از دستور خود از صرف بخش اعظمی از بیت‌المال در بخش درمان، انتقاد و بر لزوم توجه بیشتر و بهتر به بخش پیشگیری، تاکید کرد.

او گفت: ایرانیان عادت کرده‌اند هرنوع تغذیه را مصرف و هر نوع هوایی را استنشاق کرده و سپس با دفترچه بیمه در نوبت 3 تا 4 ماهه متخصصان حوزه پزشکی قرار گیرند، حال آنکه آموزه‌های دینی و علمی همواره بر اهمیت و تقدم پیشگیری بر درمان تاکید دارد.

حقنگر، توجه بیشتر در بخش نظارت و کنترل بر تولیدکنندگان محصولات غذایی را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه یکی از دردآورترین موضوعات شیراز را موضوع گردشگری دانست و توضیح داد: متأسفانه شیراز در مسابقه بزرگ جذب گردشگر از شهرهای مشهد،‌ اصفهان، قم و همدان عقب‌مانده است.

حقنگر با اشاره به پیشنهادهای مکرر خود در حوزه گردشگری، دایر نشدن پرواز مستقیم برای انتقال زائران اربعین به عراق را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: این در حالی است که در شهرهای اصفهان و مشهد و تهران، چندین پرواز برای این امر اختصاص داده شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
لزوم استفاده از شیوه هدفمند برای استفاده از آب در صنعت کشاورزی