شب‌های پر رونق موسیقی + فیلم


سال 95 شب‌های پر رونقی را برای اجراهای زنده‌ی داشته و کنسرت‌های رنگارنگی در شهر تهران برگزار شده‌اند؛ اما رونق کنسرت‌های تلفیقی در یک‌ماه اخیر قابل توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، موسیقی تلفیقی به معنی همنشینی و ترکیب دو یا چند فرهنگ موسیقایی با یکدیگر است. مثل تلفیق موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی کلاسیک غربی یا ترکیب چند ژانر موسیقی غربی مثل راک و کانتری با یکدیگر که فضای شنیداری جدیدی را خلق می‌کند و به آن موسیقی «فیوژن» یا «تلفیقی» می‌گویند.

موسیقی تلفیقی عمر چندان زیادی در ایران ندارد؛ اما در مدت زمانی نسبتا کوتاه، جای خود را در میان مخاطبان پیدا کرده و حالا یک‌جورهایی با موسیقی پاپ هم رقابت می‌کند. موسیقی‌ای که در سالن‌های کوچک شهر کم و بیش شنیده می‌شد، حالا مثل سایر اجراهای پر مخاطب در سالن‌هایی با بیش از یک‌هزار نفر گنجایش اجرا می‌شود. حتی هفته‌ی موسیقی تلفیقی تا چند شب دیگر در تهران شروع می‌شود.

گروه‌های «داماهی»، «بُمرانی»، «پالت» و ... که امروزه به‌راحتی در بزرگ‌ترین سالن‌های شهر کنسرت می‌دهند، کارشان را از سالن‌های کوچک شروع کردند و حالا توانسته‌اند، سلیقه و خلأیی را که مخاطب در این سال‌ها داشته، به‌درستی نشانه بگیرند. از طرفی بسیاری از مخاطبان هم امروزه موسیقی خلاقانه‌ی تلفیقی را به فضای تکراری برخی موسیقی‌های پاپ ترجیح می‌دهند. پر شدن سالن کنسرت «داماهی» و «بُمرانی» در مدت دو شب اجرا در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی گواهی بر این مطلب و نویدبخش رسیدن شب‌های خوبی برای تلفیقی‌هاست.

همچنین تلفیقی‌ها اولین گروه‌هایی بودند که بلیت اجراهای آن‌ها در سی و یکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر به سرعت تمام شد. این، یعنی نسل جدیدی از موسیقی در ایران رواج پیدا کرده که می‌خواهد خود را در میان سبک‌های رایج موسیقی جا کند.

این در حالی است که خانه‌ی هنرهای شهری هم در تدارک برگزاری «هفته موسیقی تلفیقی تهران» است که براساس اعلام از 23 تا 29 اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. مشابه این جشنواره‌ در سال‌های قبل با عنوان هفته‌ی موسیقی تجربی برگزار می‌شد که گروهی مثل «پالت» هم از دل همین هفته‌ی تجربی به مخاطبان معرفی شدند.

«هفته موسیقی تلفیقی تهران» این‌بار میزبان هنرمندان مطرح است و نه هنرمندانی که قرار است تازه به فضای موسیقی معرفی شوند. کریستف رضاعی، «کامنت»، «داماهی»، «بُمرانی»، «بهنا»، ماکان اشگواری، «دال»، آرین کشیشی، «کماکان»، «اوان»، سردار سرمست و ... قرار است در این هفته مخاطبان‌شان را مهمان موسیقی تلفیقی کنند. تا کنون بلیت اجراهای کریستف رضاعی، گروه دال و کامنت به‌طور کامل به فروش رفته است و گروه‌های دیگر هم فروش نسبتا مطلوبی دارند.

یکی از اتفاق‌های هفته‌ی موسیقی تلفیقی امسال اجرای یک پیانیست 19 ساله به نام امیر دارابی است که یک خواننده‌ی جوان جنوبی هم او را همراهی می‌کند. تمرکز این پیانیست جوان بیشتر روی موسیقی جَز است.

کریستف رضاعی هم که یکی از پیشکسوتان این عرصه است که قصد دارد با گروه «نور» در هفته‌ی تلفیقی روی صحنه برود. این کنسرت با تصویر همراه است و رضاعی قصد دارد بخش‌هایی از موسیقی فیلم‌های «سعادت‌آباد» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» را هم اجرا کند.

در ادامه می‌توانید فیلم کوتاهی از آخرین اجرای گروه «بُمرانی» را تماشا کنید:

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بازار پر رونق آبلیموهای تقلبی