علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تغییرات آب و هوایی و افزایش پنج هزارهکتاری سطح آبی تالاب گمیشان


علی بیانی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: شرایط و فرآیندهای اقلیمی شش ماه اخیر و تشدید موج بارش ها و نفوذ جریانات شمالی باعث شد تا میزان نفوذ و ورود آب از سوی خزر به داخل تالاب افزایش پیدا کرده و سطح این پهنه آبی را گسترش دهد.
وی اضافه کرد: در دو الی سه سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمی بارش ها سطح پهنه آبی تالاب گمیشان کاهش چشمگیری یافته بود و در مواردی شاهد تشکیل و حرکت ریزگردها از بستر خشک تالاب بودیم که هم اینک با آبگیری آن تا حدودی این مشکل مرتفع شده است.
بیانی در خصوص منابع آبی تامین کننده تالاب بین المللی گمیشان نیز گفت: علاوه بر بارش ها عوامل موثر دیگری نیز در خصوص میزان آب تالاب وجود دارد که شامل کانال خروجی و سرریز تالاب آلاگل و پنج کانال زهکشی منتهی به تالاب گمیشان بوده که از منابع تامین کننده آب آن بوده و بیشترین تاثیر را بر روی نواحی مرکزی و جنوبی تالاب دارند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گمیشان یک تالاب ساحلی است ،جریانات آبی دریای خزر و کولاب های فصلی و توفان های دریایی نیز در مقوله آبگیری تالاب نقش بسزایی دارند که تاثیر این رویه بر تمامی نواحی تالاب از شمال تا جنوب می باشد.
به گفته وی تغذیه تالاب از سوی دریا در گذشته توسط سه کانال صیدگاه خزر ، صید گاه ترکمن و صیدگاه عظیم گل صورت می گرفت که هم اینک به دلیل رسوب گذاری فقط کانل صیدگاه خزر در نواحی مرکزی تالاب این وظیفه را برعهده دارد.
بیانی دیگر عامل موثر بر میزان آب تالاب را تخلیه آب لاگون ها و مزارع پرورش میگو شمال گمیشان بیان کرد که بیشترین تاثیر را در پهنه آبی نواحی شمالی تالاب بین المللی گمیشان بر جای می گذارد.
تالاب بین المللی گمیشان یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از 20 هزار هکتار است که 14 هزار هکتار آن جزء مناطق شکار و صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
گمیشان یک تالاب ساحلی محسوب می شود و هرساله طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله به آن مهاجرت می کنند.
شهرستان گمیشان با افزون بر 67 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان و در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است.
7333/1648

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اثار و تبعات تغییرات آب و هوایی