سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفي کتاب/ "با چشم هايم مي ان


ایبنا/ رضا شیرمرز مترجم و مولف پرکار حوزه تئاتر، در جدیدترین کتاب تالیفی خود «با چشم‌هایم می‌اندیشم: تئاتر تصویری رابرت ویلسن»، به بررسی تحلیلی آثار رابرت باب ویلسن، کارگردان مشهور و تاثیرگذار آمریکایی تئاتر و خالق نمایش‌هایی چون «پادشاه اسپانیا»، «زندگی و زمانه زیگموند فروید»، «کا ماونتن و تراسِ گاردنیا»، «زندگی و زمانه جوزف استالین»، «سخنرانی درباره هیچ» و «نامه‌ای به ملکه ویکتوریا» پرداخته است.
کتاب شامل 9 فصل است: «مقدمه‌ای بر تئاتر تصویری»، «زندگی و زمانه باب ویلسن»، «ویلسن، کارگردان مولف»، «ویلسن و متون نمایشی»، «زیبایی شناسی تئاتر ویلسن»، «ویلسن از منظر همکارانش»، «ویلسن و دیوید لینچ»، «گاه‌شمارِ آثار ویلسن» و «ویلسن به روایت تصویر».
رابرت ویلسن متولد 1941 در شهر واکوی ایالت تگزاس، یکی از مهم‌ترین کارگردانان آوانگارد تئاتر معاصر جهان است. وی تاثیر زیادی بر هنرمندان نسل بعد از خود گذاشت. با این اوصاف پیش از کتاب «با چشم‌هایم می‌اندیشم» تنها یک کتاب مستقل درباره این هنرمند با عنوان «رابرت ویلسن: تئاتر فضا» نوشته ماریا شفتسووا، در ایران منتشر شده بود.

نمایش «کا ماونتن و تراسِ گاردنیا» ویلسن در سال 1972 (1350 شمسی) در پنجمین جشن هنر شیراز اجرا شد و غوغای عجیبی پیدا کرد. در کتاب «با چشم‌هایم می‌اندیشم» تصاویر متعددی از این اجرا منتشر شده است.
در بخشی از یادداشت ابتدایی شیرمرز بر این کتاب آمده است: «صادقانه بگویم، نخستین مساله‌ای که در نگارش این کتاب با آن روبرو بوده‌ام این است که درباره رابرت ویلسن، سخت می‌توان چیزی گفت و نوشت، چون او قهرمان قانون شکنی و سنت‌گریزی است و برای تو خط‌کشی باقی نمی‌گذارد تا بتوانی با آن آثارش را اندازه بگیری و در چارچوبی زیبایی‌شناسانه تحلیل‌شان کنی، حال آنکه ویلسن هنرمندی است به غایت دیدنی و شنیدنی. اگر با چشمانت بیندیشی و توان سخن‌ورزی با دیدگانت را داشته باشی، یارِ غارِ ویلسن هستی.»
«با چشم‌هایم می‌اندیشم: تئاتر تصویری رابرت ویلسن» نوشته رضا شیرمرز با شمارگان 400 نسخه، 509 صفحه و بهای 30 هزار تومان از سوی نشر قطره روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«زیبایی‌شناسی» ژان پل سارتر، «زنبوران و صلح» آریستوفان، «ابرها» مجموعه کمدی‌های آریستوفان، «هفت نمایشنامه تک پرده‌ای» جرج برنارد شاو، «مجموعه آثار پلوتوس» تیتوس ‌ماکیوس پلوتوس، «فن بیان: مختص بازیگران تئاتر، سینما و...» اونجلین مچلین، «پسر طلایی» کلیفورد اودتس، «نامه‌ای به اورست و کوچه‌های تبس» ایاکووس کامپانلیس، «در جست‌وجوی شکسپیر» پیتر بروک، «صلح بزرگ» ادوارد باند و «کالبدشناسی درام» مارجوری بولتن، نام شماری از ترجمه‌های منتشر شده شیرمرز است.
«فن بیان؛ تمرین‌های عملی» نام کتاب تالیفی شیرمرز است.


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟