خیزِ شاهزاده سلمان برای رسیدن به تاج و تخت


آیا رویای وارث سی ساله سعودی به حقیقت می‌پیوندد؟

واشینگتن‌پست در گزارشی از عزمِ جزمِ "محمد بن سلمان" برای پیشی گرفتن از برادران خود برای رسیدن به سلطنت خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن‌پست، «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد عربستان سعودی و نوه‌ی عجول ملک سلمان که فقط 30 سال دارد، شخصیتی است که هفته گذشته چشم‌انداز این کشور تا سال 2030 را مطرح کرد. این برنامه با هدف هدایت اقتصاد عربستان و کمک به پیشرفت این کشور با در نظر گرفتن کاهش بهای نفت و افزایش رقابت‌ها طراحی شده است.

طرح این برنامه جدیدترین اقدام شاهزاده محمد در جهت اهداف اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک کشورش است. آل سعود در حال حاضر با چالش‌های داخلی و بین المللی از جمله ایرانِ قدرتمند و واشینگتنِ شکاک دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته تحلیلگران منطقه‌ای و منابع اطلاعاتی آمریکا این وارث جوان نفوذ بسیاری بر دستگاه مخفی تعیین سیاست‌های عربستان دارد. نفوذ وی در خصوصی‌سازی دارایی‌های نفتی این کشور برای فراهم کردن زمینه به منظور مقابله با یمن کاملاً مشهود است.

یکی از مسئولین دانشگاه «تگزاس اِی‌انداِم» می‌گوید: «محمد بن سلمان اصلی‌ترین شخصیت تأثیرگذار بر سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجه عربستان است.» وی همچنین افزود: پادشاه سلمان 80 ساله که در ژانویه 2015 بر مسند قدرت نشست «به این پسر جوانش برای در دست گرفتن مسائل سیاسی اعتماد دارد. خانواده سلطنتی مخالف تمرکز قدرت در دست یک شاهزاده جوان و بی‌تجربه هستند. اما هیچ اقدامی از سوی خانواده سلطنتی برای توقف این شاهزاده جوان صورت نمی‌گیرد.»

برخی بر این باورند شاهزاده محمد که سِمَت‌هایش شامل دومین معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع می‌شوند، آماده است تا از دیگر برادران و پسر عموهای خود سبقت بگیرد و تاج و تخت را در ریاض در اختیار بگیرد.

علی الاحمد، تحلیلگر مسائل سیاسی عربستان می‌گوید: « پادشاه در عربستان مانند خدا است و قدرت مطلق وی در اختیار پسر محبوبش قرار می‌گیرد.» وی همچنین بر این باور است که «شاهزاده سلمان عامل تأثیرگذار بر سرکوب مخالفت‌های سیاسی است. به طوریکه تعداد گردن‌زنی‌های تحت حمایت دولت از سال 2014 تاکنون دوبرابر شده است. «محمد بن نایف،» پسر عموی 59 ساله‌ی شاهزاده سلمان و جانشین پادشاه درواقع نزدیک‌ترین شخصیت به تاج و تخت است؛ اما وی به نظر بی‌تفاوت می‌رسد.»

سابقه شاهزاده سلمان پرسش‌هایی را در مورد صلاحیتش مطرح کرده است. وی لیسانس حقوق دارد و به مدت کوتاهی فرماندار استان ریاض بوده است. به نظر می‌رسد این شاهزاده سعودی برای مقابله با اصلی‌ترین قدرت شیعه -ایران- تمرکز کرده است.

مجله اکونومیست ماه ژانویه در گزارشی نوشت شاهزاده سلمان این مورد را که «عربستان سعودی هیچ انتخابی جز ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک امپراتوری پارسی ندارد.»

حتی برخی نیز شاهزاده سلمان را در اعدام روحانی برجسته شیعه - شیخ نمر باقر النمر- دخیل می‌دانند. این اقدام خشم تهران و حیرت واشینگتن را برانگیخت. باور بر این است که عربستان آتش تنش در منطقه را می‌افروزد.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
تریلر فیلم تاج و تخت 2015