سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



چرا مصوبات دولت برای مقابله با آلودگی هوا اجرا نمی شود؟


سلامت نیوز: بیست ماه از مصوبه هیات وزیران برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 گذشته، اما؛ هنوز اقدامات پیش بینی شده 3 و 6 ماهه هم اجرا نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از موج نیوز، اردیبهشت سال گذشته وظایف دستگاه های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 به تصویب رسید. بر این اساس دستگاه های دولتی( وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، راهنمایی و رانندگی وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شهرداری) ملزم به اجرای این مصوبات هستند.

مهلت اجرایی شدن برخی از بندهای این مصوبه که در پیوست آمده است، مانند تعویض کاتالیست خودروهای عمومی، ارائه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلانشهر و ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره گیری از زیرساخت های الکترونیکی و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به منظور اعمال مقررات که از وظایف وزارت کشور به شمار می آمد گذشته است، اما؛ هنوز خبری از آن به گوش نمی رسد.

همچنین وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز باید در یک دوره 6 ماهه با همکاری راهنمایی و رانندگی برنامه ای برای جایگزینی موتورسیکلت های برقی با موتورسیکلت های بنزینی ارائه می کرد. علاوه بر این، وزارت نیرو موظف به ارائه برنامه بازسازی و نوسازی و افزایش بهروری، ارتقای فناوری و بازدهی حرارتی نیروگاه ها در مدت فوق بود. از سوی دیگر سازمان محیط زیست نیز در یک مدت 3 ماهه ملزم به اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی شده بود.

امروز که بیشتر کلانشهرها به دلیل وارونگی هوا با آلودگی دست و پنجه نرم می کنند، هیچ کدام از دستگاه های فوق نتایج اقدامات خود را در این زمینه اعلام نکرده اند و به قول محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، پشت محیط زیست سنگر گرفته اند.

رستگاری بحث های مطرح شده درباره آلودگی هوا را عمدتا از روی احساس دانست و اظهار کرد: پس از اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در سال 93 نسبت به میانگین سال 91 تا 92 که 40 درصد هوای آلوده تنفس کرده بودیم در سال 93، میزان 32 درصد روزهای ما آلوده بوده است.

وی میانگین روزهایی که پایتخت با پدیده وارونگی هوا مواجه می شود را یکسان عنوان کرد و گفت: میانگین شاخص 2.5pm در سال 91 معادل 97، سال92 معادل 94 و در دو سال اخیر یعنی 93 و 94 روی عدد 88 ثابت باقی مانده است که این ثبات به دلیل اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت و استانداردسازی منابع آلاینده متحرک و ثابت انجام شده است.

اما رستگاری معتقد است که بسیاری از خودروهای در حال تردد در شهر تهران که قبل از سال 93 وارد بازار شده اند و با کیفیت یورو تولید شده اند، اکنون به دلیل عدم تعویض کاتالیست ها آلودگی قابل توجهی تولید می کنند، که این آلودگی بر اساس برآوردهای او چیزی حدود 10 گرم در هر کیلومتر پیمایش است.

وی تصریح کرد: حتی در صورت داشتن بهترین سوخت و کیفیت نیز وقتی وارونگی هوا رخ دهد ما با آلودگی مواجه خواهیم شد، اما؛ می توانیم با اقدامات پیشگیرانه مثل بهبود کیفیت سوخت و استانداردسازی خودرو ها از میزان غلظت آلودگی هوا بکاهیم.

این کارشناس آلودگی هوا از جا به جایی شاکی و متهم اظهار تعجب کرد و گفت: سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر باید از دیگر دستگاه ها بازخواست کند، در این شرایط شهردار باید پاسخگو باشد، اما؛ جوی در فضای رسانه ها ایجاد شده که دستگاه ها به جای پاسخگویی پشت سازمان محیط زیست سنگر گرفته اند.

رستگاری اظهار کرد: وزارت کشور مکلف شده است که سامانه یکپارچه معاینه فنی را راه اندازی کند، اگر این سامانه با شرایطی که محیط زیست اعلام کرده و به صورت واقعی انجام شود، و علاوه بر آن، استانداردها را سختگیرانه تر کنیم، اوضاع هوا در روزهای وارونگی بهبود خواهد یافت.

وی بارگذاری شدید جمعیتی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در آلودگی بر شمرد و گفت: با چنین بارگذاری جمعیتی در کلانشهرها به ویژه در شهر تهران که در یک کوچه چند متری چندین ساختمان 5 و 6 طبقه مجوز ساخت گرفته اند، چطور می توان انتظار داشت با یک باد 3 کلیومتر بر ساعت هوای تهران سالم شود


ویدیو مرتبط :
دستگاهی برای مقابله با آلودگی هوا!!( به دیدنش می ارزه)