سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمايه‌گذاري جديد MTN، اپراتورهاي تازه‌وارد ارتباطات ثابت را تهديد مي‌کند


سرمايه‌گذاري جديد MTN، اپراتورهاي تازه‌وارد ارتباطات ثابت را تهديد مي‌کند

يک ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي با اشاره به مذاکره اپراتور MTN براي خريد سهام اپراتور ايراني فيبر نوري، گفت: حضور اين اپراتور که پول، دانش و مجوز دارد، بقاي اپراتورهاي تازه مجوز گرفته ارتباطات ثابت را با تهديد جدي مواجه مي‌کند.

فارس/ يک ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي با اشاره به مذاکره اپراتور MTN براي خريد سهام اپراتور ايراني فيبر نوري، گفت: حضور اين اپراتور که پول، دانش و مجوز دارد، بقاي اپراتورهاي تازه مجوز گرفته ارتباطات ثابت را با تهديد جدي مواجه مي‌کند.

پس از اعطاي پروانه FCP (شبکه ارتباطات ثابت) به 7 شرکت دارنده پروانه سابق ارائه خدمات اينترنتي، محمدحسن شانه‌ساز زاده به مناسبت دريافت پروانه FCP اظهار داشت: در پروانه FCP اجازه ايجاد شبکه فيبر نوري در دو لايه EDGE و دسترسي داده شده که مهمترين دستاوردهاي اين پروانه است.

اين دارنده پروانه FCP افزود: ارايه خدماتي مانند IPTV که 70 درصد ترافيک ديتاي جهان را به خود اختصاص مي‌دهند، روي بسترهاي جديد امکان‌پذير خواهد شد.

*اپراتورهاي اينترنتي مجاز به شبکه‌سازي مستقل از مخابرات شدند

وي با بيان اينکه هزينه لينک‌هاي انتقال مخابرات شديدا گران است، گفت: هم‌اکنون هر مگ لينک اجاره‌اي را ماهانه 100 هزار تومان از مخابرات اجاره مي‌کنيم که با اين قيمت‌ها ارائه خدمات صرفا ويدئويي به مردم به صرفه نيست.

شانه‌ساز زاده ادامه داد: با ايجاد ظرفيت انتقال در لايه EDGE، هزينه انتقال تا يک دهم قيمت انتقال مخابرات نيز قابل کاهش است و براي دارندگان پروانه FCP امکان ارايه سرويس نهايي با حداقل يک پنجم تعرفه مخابرات يا افزايش کيفيت براي مشتري را فراهم مي‌کند.

رئيس هيات مديره شرکت شاتل خاطر نشان کرد: در حال حاضر لينک انتقال را با ظرفيت دو مگ از مخابرات دريافت مي‌کنيم، در حالي که حداقل انتظار يک مشترک نهايي 8 مگ يا 10 مگ است.

وي افزود: ارايه سرويس‌هاي FTTC (فيبرکشي و ارائه سرويس روي فيبر) از بخش‌هاي اصلي پروانه FCP است که با اين فناوري ارائه سرويس حداقل 100 مگ تا حداکثر 300 مگ به هر کاربر ممکن مي‌شود و در اين باره با 15 استاندار کشور جلسه گذاشته‌ايم و توافق‌هاي اوليه حاصل شده است.

شانه‌ساز زاده با بيان اينکه با شهرداري‌ تبريز و تهران در مرحله عقد قرارداد براي اجراي FTTC هستيم، گفت: برآورد سرمايه‌گذاري FTTC مبلغ 103 ميليارد تومان براي تبريز و 700 ميليارد تومان براي تهران است که سرويس به 75 درصد مردم تهران و تبريز قابل عرضه باشد.

اين دارنده پروانه FCP گفت: البته در اجراي FTTC نيز طبق الحاقيه پروانه شرکت مخابرات و پروانه FCP ارتباط کافوي مخابرات و شرکت‌هاي FCP بايد برقرار شود و ادامه ارتباط و همکاري مجموعه‌هاي FCP با مخابرات همچنان مورد نياز است.

*اپراتورهاي اينترنتي تلفن‌ثابت با تعرفه کمتراز مخابرات ارائه مي‌کنند

شانه‌ساز زاده تصريح کرد: همچنين پروانه جديدFCP اجازه ارائه تلفن ثابت با قابليت جابه‌جايي را نيز داده است و کاربر براساس IP در محل‌هاي مختلف يا روي تلفن هوشمند از اين خدمات استفاده کند.

اين ارائه دهنده خدمات اينترنتي با بيان اينکه کمتر از تعرفه‌هاي فعلي مخابرات تلفن ثابت ارائه خواهيم کرد، گفت: رگولاتوري محدوديت 10 درصدي تعرفه با تعرفه‌هاي مخابراتي را در نظر گرفته که در صورت تجديد نظر در اين عدد، باز هم قادر به کاهش بيشتر تعرفه خواهيم بود؛ علاوه بر اينکه کيفيت صدا در سرويس تلفن ثابت FCPها HD و شامل صندوق صوتي و تماس تصويري نيز خواهد بود.

وي خاطر نشان کرد: در ارايه خدمات تلفن ثابت در قدم اول سراغ مناطق کمتر توسعه يافته خواهيم رفت و سپس وارد کلان شهرها خواهيم شد. البته در اين زمينه ايرانسل به دليل پروانه‌هايي که در اختيار دارد و با داشتن حدود 30 ميليون شماره فعال در دست مردم رقيب جدي براي ما است.

* موافقت‌ وزارت ارشاد با ارائه فيلم روي شبکه اپراتورهاي اينترنتي

شانه‌ساز زاده با اشاره به اعطاي موافقت‌نامه ارايه خدمات محتوايي توسط وزارت ارشاد به شرکت‌هاي FCP، توضيح داد: با دريافت اين موافقت‌نامه، مردم مي‌توانند از فيلم‌هاي ارايه شده روي شبکه‌ اپراتورهاي اينترنتي از جمله سايت Movieland.ir استفاده کنند.

اين دارنده پروانه FCP گفت: قيمت اين خدمات به نحوي است که مردم براي استفاده ترغيب شوند و براي مثال قيمت تمام شده يک فيلم در اين سايت نصف قيمت خريد يک CD خواهد بود و علاوه بر اينکه با نبود امکان کپي کردن، به تحقق قانون کپي رايت در کشور نيز کمک خواهد شد.

*کنسرسيوم شرکت‌هاي اينترنتي متقاضي دريفات پروانه IPTV صدا و سيما

شانه‌ساز زاده همچنين از حضور کنسرسيومي متشکل از شرکت‌هاي شاتل، هاي‌وب، پارس آنلاين و تراشه سبز در مزايده IPTV سازمان صدا و سيما خبر داد و گفت: اين کنسرسيوم يکي از پنج متقاضي پروانه IPTV است که عقد قرارداد هنوز نهايي نيست و وارد بحث اجرا نشده‌ايم.

وي گفت: صدا و سيما مي‌گويد ارائه تمامي محتواها نيازمند نظارت اين سازمان است، اما توليدکنندگاني که براي توليدات خود مجوز وزارت ارشاد را دارند مانند فيلم‌هاي توليدي اصلا اين منطق را قبول ندارند.

*مثبت‌ترين اپراتور براي ميزباني اپراتور مجازي موبايل رايتل است

شانه‌ساز زاده از درخواست براي دريافت پروانه MVNO (اپراتور مجاري تلفن‌همراه) خبر داد و گفت: MVNO يکي از رشته‌هاي اصلي کسب و کار ما در حوزه مخابرات در سال آينده خواهد بود و مسئولان رگولاتوري قول داده‌اند که تا 22 بهمن ماه سال جاري موافقت اصولي را به متقاضيان کنند.

اين دارنده پروانه FCP با بيان اينکه متقاضي دريافت MVNO نوع اول (Full MVNO) هستيم، افزود: به اعتقاد ما مثبت‌ترين MNO (اپراتور تلفن‌همراه) براي مذاکره و همکاري رايتل خواهد بود؛ زيرا تاکنون چند جلسه با رايتل در اين باره داشته‌ايم اما با اپراتورهاي اول و دوم تاکنون نتوانسته‌ايم جلسه‌اي بگذاريم.

* پاسخ به ابهامات خريد شرکت مالک مخابرات توسط يک شرکت اينترنتي

شانه‌ساز زاده همچنين به ابهامات خريد سهام شرکت مالک مخابرات توسط يک شرکت اينترنتي، پاسخ داد و در پاسخ به اين سوال که چرا در مصاحبه‌اي اعلام کرده‌ بوديد که براي خريد از وزارت ارتباطات و رگولاتوري استعلام کرده‌‌ايد، در حالي که فروش سهام مالک مخابرات ارتباطي به وزارت ارتباطات ندارد، گفت: دارندگان پروانه از رگولاتوري بايد براي جلوگيري از هم‌وزن شدن بازار براي هر نوع تغيير سهامداري از رگولاتوري کسب اجازه کنند.

اين فعال بازار اينترنت گفت: کنسرسيوم شاتل، هاي‌وب و صبانت قصد خريد توسعه اعتماد مبين را داشتند که شرکت پيشگامان هم متقاضي خريد بود اما در دقيقه 90 تصميم داشت مستقل عمل کند.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا بعد از پايان مهلت فراخوان فروش اعلام کرديد که متقاضي خريد بوده‌ايد، گفت: خريد يک شرکت 17، 18 هزار ميلياردي بسيار پيچيده است و ضرب‌الاعجل يک هفته زمان براي اين معامله بزرگ بسيار کم بوده است.

شانه‌ساز زاده همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره اينکه مديران توسعه اعتماد مبين (مالک بلوک مديريتي مخابرات) اعلام مي‌کنند، اگر شرکتي واقعا متقاضي خريد بوده، چرا با قرار گرفتن در مسير صحيح معامله حداقل اسناد مزايده را خريداري نکرده تا از جزئيات مزايده اطلاع پيدا کند، گفت: حتي اگر اسناد را مي‌خريديم و قيمت مزايده را مي‌ديديم و مي‌گفتيم گران است، از فردا مي‌گفتند که الکي مي‌گوييد.

وي ادامه داد: با حدود 12 سال کار در بازار ايران بهتر از اسناد مي‌توانيم درباره چگونگي اوضاع نظر کارشناسي بدهيم. اسناد مزايده شامل اطلاعات مورد نياز ما يا هر سرمايه‌گذار خارجي نيست. براي مثال هر سرمايه‌گذاري که به دنبال سهام مخابرات يا ايرانيان‌نت بيايد دنبال اين نيست که اين شرکت‌ها چه دارند، بلکه مي‌بينند که چه فرصت‌هايي در بازار ايران پيش رو دارند.

شانه‌ساز زاده تصريح کرد: اطلاعات مالي شرکت‌ مخابرات ايران در بورس است و تصور نمي‌کنم کسي با خريد اين اسناد اطلاعات بيشتري به دست آورد.

وي يادآور شد: در صورت فروش واقعي مالک مخابرات، همچنان از متقاضيان خريد سهام مديريتي مخابرات هستيم و سرمايه‌گذاران خارجي نيز متقاضي مشارکت هستند.

*سوال بزرگ در بازار FCP ها در صورت تمديد انحصار ايرانيان‌نت

شانه‌ساز زاده درباره گفته وزير ارتباطات درباره تمديد انحصار اپراتور فيبر نوري ايرانيان‌نت تا پايان 99، گفت: تاکنون و در جريان بحث‌هاي صدور پروانه‌هاي FCP صحبتي از تمديد پروانه ايرانيان‌نت نبود و طبق پروانه مدت انحصار ايرانيان‌نت در سال 95 به پايان مي‌رسيد.

اين دارنده پروانه FCP افزود: اکنون در صورت تمديد مدت انحصار ايرانيان‌نت، سوال بزرگي درباره بازار FCP‌ها ايجاد خواهد شد، زيرا مجوز ارائه خدمات تلفن ثابت که به FCP ها داده شده به دارندگان پروانه SERVCO (ارائه‌دهندگان خدمات محتوايي در شبکه ثابت) نيز داده مي‌شود؛ در موضوع فيبر کشي نيز اگرچه FCP ها بايد هر سال بخشي از شبکه انتقال را مستقل کنند اما عملا ارائه سرويس روي فيبر به پس از پايان انحصار موکول خواهد شد. در اين صورت تنها سرويس ADSL باقي خواهد ماند.

* خريد سهام ايرانيان‌نت توسط MTN بازار FCP‌ها را متاثر مي‌کند

شانه‌ساز زاده درباره گفته اخير وزير ارتباطات مبني بر فعال نبودن برخي پروانه‌هاي اينترنتي در گذشته، گفت: احتمال عدم موفقيت برخي دارندگان پروانه FCP نيز وجود دارد و معتقدم که در نهايت 3 يا 4 FCP قوي در بازار باقي خواهند ماند.

وي گفت: اپراتورهاي FCP تا پايان سال بايد 20 ميليارد تومان حق پروانه را به دولت بپردازند.

وي با اشاره به مذاکره شريک خارجي اپراتور دوم تلفن‌همراه براي خريد سهام اپراتور فيبر نوري ايرانيان‌نت، گفت: در صورت خريد سهام ايرانيان‌نت توسط MTN بايد در همين اندازه احتمال موفقيت اپراتورهاي FCP نيز تامل کرد. زيرا MTN پول، دانش و LTE را با هم دارد.

*ماجراي خبر دريافت پروانه FCP و اصلاح آن

اين دارنده پروانه FCP گفت: کارهاي پروانه انجام شده بود و از اينکه اين پروانه را به ما بدهند خبر داشتيم. اما تنها دغدغه رگولاتوري اين بود که خبر پروانه گرفتن شرکتي زودتر اعلام نشود، تا در آينده نتواند به عنوان اولين دارنده پروانه FCP از آن بهره‌برداري تبليغاتي کند. بنابراين رگولاتوري قصد داشت زماني که تعدادي پروانه آماده شد، اين موضوع را طي مراسمي اعلام کند که با سفر وزير ارتباطات يک هفته به عراق به تاخير افتاد و سپس برنامه روز 1 شنبه نيز به 2 شنبه موکول و در نهايت و شنبه اعلام شد.

وي تاکيد کرد: حتي استارت پرداخت 3 درصدي سالانه از محل درآمدهاي شرکت به دولت نيز از تاريخ امضا خورده است.


ویدیو مرتبط :
مراسم اعطای پروانه FCP شبکه ارتباطات ثابت