سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شفیعی: دریافت کیک زرد پیش از تحویل اورانیوم در راستای تضمین مدنظر رهبری است


شفیعی: دریافت کیک زرد پیش از تحویل اورانیوم در راستای تضمین مدنظر رهبری است

خانه ملت/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه قبل از بسته شدن PMD ایران کیک زرد را ار روسیه تحویل گرفته در راستای صحبت های مقام معظم رهبری در جهت تضمین مطمئن است.

نوذر شفیعی در خصوص روند بعدی برجام با بسته شدن پرونده هسته ای ایران گفت: بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک بعد از تعیین تکلیف PMD ایران باید دو اقدام را انجام دهد، یکی از این اقدامات تغییر و تحول در راکتور اراک است و دیگر مبادله اورانیوم غنی شده مد نظر قرار گرفته شد.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر ایران پرونده هسته ای ایران بسته شده است، ادامه داد: در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی و قطعنامه شورای حکام پرونده PMDبسته شد بنابراین باید وارد فاز انجام تعهدات ایران در خصوص قبل راکتور اراک و مبادله اورانیوم غنی سازی شده، شد.

وی در خصوص مبادله مواد غنی سازی شده گفت: پیش از اینکه پرونده هسته ای کشور در مجامع بین المللی بسته شود، 137 تن کیک زرد از روسیه در راستای مبادله اورانیوم غنی سازی شده، وارد کشور شد. این مواد در انبار اصفهان نگهداری می شود.

این نماینده تاکید کرد: اینکه پیش از فروش اورانیوم و تحویل آن به روسیه، ما اورانیوم طبیعی را دریافت کرده ایم نکته مثبتی است و می توان آن را در راستای تاکید مقام معظم رهبری برای دریافت تضمینی شفاف و مطمئن از طرف مقابل در نظر گرفت.

به گفته شفیعی، ایران باید 9 تن اورانیوم غنی شده را به روسیه تحویل دهد که ظرف روزهای آینده این کار صورت می گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: در زمینه تغییر و تحول در قلب راکتور اراک و بازطراحی این تاسیسات هسته ای سندی تنظیم و به امضای وزاری خارجه کشورهای 1+5 رسیده است. کشور چین زیرنظر ایران اجرا کننده این پروژه است و برای این منظور قراردادی نیز با این کشور منعقد شد.

این نماینده تاکید کرد که کشورهای مختلف از جمله آمریکا تضمین کننده تغییرات در تاسیسات هسته ای راکتور اراک هستند.

شفیعی با اشاره به اقدامات دیگر ایران در برجام گفت: علاوه بر مبادله اورانیوم غنی شده و تغییر در راکتور اراک، باید میزان سانتریفیوژها در نطنز و فردو نیز کاهش یابد که این کارها باید به تایید آژانس بین المللی هسته ای برسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که اقدامات اولیه این تغییرات انجام شده است تصور می کنم اواسط دی ماه و بعد از تایید آژانس، وارد فاز اجرای برجام و رفع تحریم ها خواهیم شد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
معدن اورانیوم و کارخانه اکسید اورانیوم