فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حدادیان: خون امثال شهید نمر جوهر قلم شاعران اهل تعهد است/رجایی: چشم دوختن به مسئولین دلیل عدم درخشش شعر انقلاب است


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پنجاه و پنجمین عصرانه ادبی فارس، ویژه راضیه رجایی با حضور شاعران و علاقه‌مندان شعر در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*بسامد موضوعات انقلابی در آثار رجایی بالاست

مصطفی محدثی خراسانی در این نشست گفت: شعر فارسی همواره مدافع اخلاق، مهر و نوع‌دوستی بوده، زیرا در دامن آموزه‌های اسلام و قرآن پرورش یافته است. شعر زمانی به ذات خود نزدیک می‌شود که شاعر سیر و سلوک کرده و با اجتماع رابطه برقرار کرده باشد.

وی افزود: اگر حضور زنان در شعر کم‌رنگ می‌شود، به خاطر همین مسئله تجربه است و شاعران زن به این خاطر که کم‌تر در میدان حضور داشته‌اند، حضور کم‌رنگ‌تری نیز به نسبت آقایان داشته‌اند، اما راضیه رجایی یکی از بانوانی است که در میدان بوده و تجربیاتش در شعرش نمود دارد و در زمانی که او در سال‌های راهنمایی بود، در کنگره شعر شاعران دانش‌آموز کارهایش را دیده بودم.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش گفت: بانوان شاعر که رجایی یکی از آنها به شمار می‌رود، وقت زیادی را صرف شعر می‌کنند و در طول این سال‌ها حلقه وصل و رابط بانوان شاعران خراسان بوده‌اند و به عبارتی چراغ محافل ادبی را روشن نگه داشته‌اند.

او در پایان گفت: بسامد موضوعات انقلابی، آیینی و دفاع مقدسی در آثار رجایی، بالاست و من هر کاری از او خوانده‌ام، به‌نوعی به دفاع از این آرمان‌ها پرداخته است.

*رجایی به اسلوب شعر فارسی پایبند است

مرتضی امیری اسفندقه در بخش دیگری از این عصرانه ادبی گفت: شعر پارسای پارسی، در هر موضع و موضوعی خراسانی است و هر قدر از خراسان دور شده، از شعر بودنش فاصله گرفته و هر قدر شعر به خراسان نزدیک شده، بهتر شده است، البته منظور ما از خراسان، فقط یک محدوده جغرافیایی نیست، بلکه مراد آنجاست که خورشید زودتر بالا می‌آید.

وی افزود: راضیه رجایی یک شاعر خراسانی است و خوشحالم در جلسه‌ای سخن می‌گویم که ویژه بانویی است که به اسلوب شعر فارسی پایبند است.

امیری اسفندقه با اشاره به خاطره‌ای از رجایی گفت: این شاعر با یک بیت من را در خیابان به گریه انداخت و اشک من را در برابر انظار مردم جاری کرد.

*انسان، گمشده فعالیت‌های فرهنگی است

علی‌محمد مؤدب در بخش دیگری از این مراسم گفت: تأکید بر فعالیت فرهنگی از زبان بزرگان به خاطر تغییر در وضعیت نظام نشانه‌ها و واردات خیال است و ما این روزها شاهد وارد کردن تخیلات آدم‌هایی هستیم که نمی‌‌شناسیم.

وی افزود: انسان فرهنگی مهم‌ترین عنصر فعالیّت فرهنگی است. همیشه تاریخ ایده‌ها بوده، ولی آنها منتظر یک فرد بودند که آنها را به اجرا دربیاورند. همچنین روش و اجرای یک ایده نیز موجود بوده، ولی مهم فردی بوده که آنها را به اجرا دربیاورد، اما ما اغلب کم‌تر به نیروی فرهنگی توجه می‌کنیم و انسان گمشده فعالیت‌های فرهنگی است.

*رجایی از سرمایه‌های ادبی خراسان است

مؤدب در پایان گفت: خانم رجایی از این حیث یکی از سرمایه‌های ادبی در خراسان و کشور است و اگر مدیران و مسئولان که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند، بیایند و گزارش دهند و آن را با فعالیت یک شاعر جوان مانند رجایی مقایسه کنیم، به تأثیرگذاری این شاعر پی خواهیم برد. حماسه در شعر رجایی باید مورد تأکید بیش‌تری قرار گیرد تا جایی که ما شاهدیم یکی از سرداران دفاع مقدس شعر او را زمزمه می‌کند.

*رجایی در موضع‌گیری سرگردان نیست

فاطمه نانی‌زاد در بخش دیگری گفت: اولین بار در همایش سوختگان وصل با خانم رجایی آشنا شدم و هر بار که من به مشهد می‌رفتم یا او به تهران می‌آمد، یکدیگر را می‌دیدیم.

وی افزود: تعهد، جان‌مایه شعر رجایی است و این بیش‌تر از هر نکته دیگری من را به خود جلب می‌کند. ارزش‌ها در شعر رجایی ستوده نشدند، بلکه از ارزش‌ها برای بیان معانی مثبت و سازنده استفاده می‌شود.

نانی‌زاد در پایان گفت: رجایی در موضع‌گیری سرگردان نیست و شعرش موضع‌مند است و بی‌واهمه از اعتقاداتش حرف می‌زند. رجایی را با اطمینان می‌توان به شاعران به‌عنوان الگو معرفی کرد. شعر رجایی سلامت و صلابت زبان را توأم با سلامت روان دارد.

*خون امثال شهید نمر جوهر قلم شاعران اهل تعهد است

سعید حدادیان در بخش دیگری از این عصرانه ادبی با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با رجایی در همایش سوختگان وصل، گفت: رجایی از علمداران شعر دفاع مقدس است و همیشه میاندار این عرصه بوده است. همیشه دوست داشتم با جوانانی که قلم‌هایشان در عشق مجازی زیاده‌روی می‌کند، صحبت کنم، هرچند ظلم جهانی اجازه نمی‌دهد که قلم‌ها به‌سوی عاشقانه‌های نجیب چرخیده شود و تا شاعری می‌خواهد یک عاشقانه نجیب بسراید، باید از اتفاقات جهان بگوید. خون امثال شهید نمر و کشتگان منا، جوهر قلم شاعران اهل تعهد می‌شود.

*تاثیرگذارترین جلسه شعر خراسان کدام بود؟

راضیه رجایی در پایان این عصرانه ادبی گفت: تاثیرگذارترین و با کیفیت‌ترین جلسه‌ای که در خاطره ادبی خراسان هست به گواهی شاعران نام آشنای خراسان همان جلسات پنجشنبه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که دردهه‌های شصت و هفتاد به همت مصطفی محدثی خراسانی و محمدکاظم کاظمی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس ساعی، محمود اکرامی‌فر و... برگزار می‌شد.

وی افزود: البته جلساتی هم از قبیل جلسات هفتگی که با حضور متواضعانه مرحوم ذبیح الله صاحبکار در اداره ارشاد اسلامی برگزار می‌شد که قابل توجه بود و مغتنم. اما ویژگی نقد و بررسی اشعار و حضور شاعران نام آشنای شهر در این انجمن، این جلسه را همچنان متمایز می‌کرد.

این شاعر خراسانی گفت: جلسه پنجشنبه‌های مشهد در واقع جلسات شعرخیز و شاعرپرور کشور بود که با برچیده شدن این محفل انجمن‌های متعدد و متنوعی شکل گرفت. اما دیگر مشهد جلسه‌ای منسجم و در خور شان جایگاه ادبی خراسان به خود ندید!

رجایی گفت: در حال حاضر تلاش اعضای آفتابگردان مشهد، رسیدن به جلسه‌ای منسجم، پرشور و انگیزاننده است. که ان شاالله به یاری خدا و لطف استاد کاظمی و همت اعضای این انجمن در کنار حمایت‌های موسسه شهرستان ادب شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

*استعدادهای ادبی در نقاط دور از امکانات

این شاعر در ادامه گفت: من به تمام کسانی که مستقل و خودجوش دست به حرکت‌هایی در راستای کمک به جریان‌های متعهد و انقلابی می‌زنند پیشنهاد می‌کنم از پایتخت بیشتر به سمت شهرستان‌ها و روستاها و جاهایی که دورند از وجود حتی کمترین امکانات، از ساختمان‌های مجلل تهران بزنید به کوه و کمر تا هوای بی آلایش و پاک را بیشتر تنفس کنید.

*روی صحبتم با مسئولین نیست!

او اضافه کرد: گاهی به استعدادهایی دور از این امکانات و سر و صداها بر خواهید خورید که با کشف آنها جریان متعهد ادبی را مدیون خود می‌کنید. انصافا تفاوت بودجه‌ها و امکانات در تهران و شهرستان‌ها و روستاها عادلانه نیست. دود سیاه و غلیظ  تبعیض واقعا اجازه نداده که ما همه استعداد و توان ادبی کشور را ببینیم، البته عرض کنم من طرف صحبتم اصلا مسئولین، سازمان‌ها، اداره و ارگان‌ها و... نیستند! چرا که: امیدوار بود آدمی به خیر کسان / مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان.

*چشم دوختن به مسئولین دلیل عدم درخشش شعر انقلاب است

این بانوی شاعر گفت: تا کنون هم اگر جریان شعر انقلاب درخشندگی که شایسته و بایسته است را با اینهمه استعداد کیفی و کمی نداشته به دلیل چشم دوختن به همراهی و همیاری مسئولین و متولیان شعر انقلاب بوده است!

انتهای پیام/و

http://fna.ir/A1MJ33


ویدیو مرتبط :
ورود رهبر انقلاب به افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد