سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌های جدید است


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقتنامه همکاری انجام طرح‌های اولویت‌دار بخش پایین دستی صنعت نفت با دانشگاه‌های برگزیده گفت: پس از امضای قرارداد با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت، اکنون طرح های بخش پایین دستی مربوطه امضا می شود.

وی گفت:دانشگاه های داخلی باید با صاحبان فناوری های پیشرفته در دنیا تعامل داشته باشند، زیرا ایران به دنبال بهره گیری از فناوری های جدید است.

زنگنه اضافه کرد: بسیاری از فناوری های بخش پایین دستی و پتروشیمی در سال های گذشته به دست آمده اند و بنابراین نباید به سراغ آنها رفت ، بلکه باید فناوری های جدید کسب شود.

وزیر نفت گفت: بخش فناوری های جدید نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارد و ایران با وجود داشتن تجربه بیش از یکصد ساله در صنعت نفت ، هنوز نتوانسته در برخی از بخش های این صنعت توسعه پیدا کند.

وزیر نفت در ادامه با یادآوری این که نخستین قرارداد مطالعه طرحهای بالادستی صنعت نفت در زمان آقای فرجی دانا به امضا رسید، اگرچه ایشان موفق به امضای آن نشدند و آقای نجفی آن را امضا کرد، افزود: آقای فرجی دانا نقش موثری در سپردن قراردادهای مطالعه طرحهای بالادستی صنعت نفت به دانشگاهها داشتند.

وی با بیان این که کار تحقیق با یک استاد و دانشجو راه نمی افتد چون  به طور معمول تحقیقات دانشگاهی شامل یک استاد و دانشجو می شود، به سالها حضور خود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: استادان به طور معمول در دانشگاهها کاری با هم ندارند که از نگاه من این یک مشکل ساختاری است.

زنگنه با تأکید بر این که کارهای بزرگ با یک استاد و دانشجو انجام نمی پذیرد بلکه به تعداد زیادی استاد با تخصصهای مختلف نیاز دارد، اظهار کرد: در کنار هم قرار گرفتن استادهای مختلف می تواند منجر به ارائه کار خوب شود، همانگونه که طرحهای بالادستی صنعت نفت به تعداد زیادی استاد سپرده شد.

در مراسم امضای موافقتنامه همکاری انجام طرحهای اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت با دانشگاههای برگزیده به ساماندهی بخش بالادستی نفت که پارسال قرارداد مطالعه طرحهای آن امضا شد اشاره کرد و گفت: ما در بخش پایین دستی بسیار قوی هستیم؛ دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران قدمتی بیش از ٧٠ سال دارد و این نشان می‌دهد که ما سالهاست در این بخش فعالیت داشته‌ایم.

وزیر نفت با اشاره به این که اگرچه سالهاست در بخش پایین دستی فعالیت داریم و همچنین صنعت نفت قدمتی بیش از ١٠٧ سال دارد، اما در هیچ فرآیندی حرفی برای گفتن نداریم، اظهار کرد: منظور این است که ما در هیچ فرآیندی صاحب دانش فنی نیستیم.

وی تأکید کرد: در پایه فرآیندهای اصلی صنعت مشکل وجود دارد اگرچه سعی کردیم روی جزئیات خوب کار کنیم.

زنگنه با اشاره به این که در بخش پایین دستی نفت و براساس اصل ٤٤ دولت دیگر نمی تواند سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری برعهده بخش خصوصی است، بنابراین باید ارتباط پژوهش و صنعت ساماندهی شود که در آینده بتوان از آن استفاده کرد، یادآور شد: بخش خصوصی ممکن است برای به دست آوردن یک دانش فنی برای مثال ٥٠٠ تا ٦٠٠ میلیون دلار سرمایه گذاری کند که ضرورت دارد این سرمایه گذاری با پشتوانه انجام شود تا در ادامه مشکلی ایجاد نکند.

وی با بیان این که دانشگاهیان باید تلاش کنند کارهای مطالعاتی درکنار بخش تولید و اقتصاد قرارگیرد، تأکید کرد: دانشگاهها تلاش کنند با دانشگاههای برتر دنیا و همچنین صاحبان فناوری در دنیا برای وارد شدن به حوزه کسب و کار ارتباط برقرار کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: ارتباط با دانشگاهها و شرکتهای صاحب فناوری باید روزآمد باشد تا چنانچه محصولی تولید می شود به غیر از خودمان خریدار دیگری نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/RC2OCZ


ویدیو مرتبط :
بهره وری فناوری اطلاعات در آینده