کارشناس برنامه «نقد فیلم»: برخی مدیران میانی پشت تلویزیون پنهان می‌شوند


کارشناس برنامه «نقد فیلم»: برخی مدیران میانی پشت تلویزیون پنهان می‌شوند ایسنا/ شادمهر راستین با انتقاد از اعمال سلایق شخصی در تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی، تصریح کرد: برخی مدیران میانی پشت تلویزیون پنهان می‌شوند و این مدیران ارشد صداوسیما هستند که باید از اولین کسانی باشند که نسبت به این تصمیمات و اعمال سلیقه‌ها‌ واکنش نشان می‌دهند.
کارشناسبرنامه «نقد فیلم» - برنامه‌ای که در روزهای اخیر برای دومین بار پیاپی با مشکل ممنوعیت حضور مهمانان مواجه شد - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا با اشاره به تاثیر اعمال سلایق شخصی در صداوسیما بر روی مخاطبان، گفت: برای مثال در اتفاقی که برای برنامه «نقد فیلم» رخ داد، مخاطب تصور می‌کند سیستمی در کار است که می‌خواهد سینمای ایران را حذف کند؛ بحث من الان بودن یا نبودن سینما نیست بلکه مساله این است که اعمال نظر و سلیقه مدیران میانی سازمان صداوسیما بدون ذکر نام مقام حقیقی و حقوقی خودشان روز به روز بیشتر مصداق پیدا می‌کند.
او درباره‌ی اینکه چرا مهمانان مشابه برنامه «نقد فیلم» می‌توانند در برنامه‌های دیگر تلویزیون حضور پیدا کنند ولی برای شرکت در برنامه «نقد فیلم» دچار مشکل می‌شوند؟ توضیح داد: به نظر مدیران میانی موقعیت برنامه‌ای مثل «هفت» یا برنامه‌های مشابه، قابل کنترل است و اجازه نمی‌دهند حرف‌هایی که به خط قرمز‌ها نزدیک هستند در طول برنامه مطرح شود، اما این اتفاق در برنامه «نقد فیلم» نمی‌افتد.
راستین با بیان اینکه این قبیل اعمال سلیقه‌ها در بخش اخبار هم اتفاق می‌افتد، در همین زمینه متذکر شد: برای مثال خبر سراسری با خبر 20:30 تفاوت دارد؛ علت این موضوع حمایتی است که از این برنامه‌ها صورت می‌گیرد. مدیران ما به جای مدیریت بحران‌ها، مساله‌ها را حذف می‌کنند.
او با بیان اینکه ما به مدیران میانی فرهنگی صداوسیما هشدار می‌دهیم که این قبیل تصمیمات تاثیرات منفی در جامعه به جا می‌گذارد افزود: این تصمیمات و اعمال سلیقه‌ها کار رسانه را مخدوش می‌کند؛ مخاطب ثابت است و این رسانه است که دوچهره از خودش نشان می‌دهد و آنگاه دیگر رسانه ملی نیست و به طور کلی بحث شباهت سازمان صداوسیما به دانشگاه نیز فراموش می‌شود.
راستین درباره آینده برنامه «نقد فیلم» با توجه به حواشی پیش‌آمده خاطرنشان کرد: ما در برنامه «نقد فیلم» اول باید تلاش کنیم تا ماهیت سینما را به اثبات برسانیم؛ چرا که از لحاظ فلسفی موضوعی را می‌توان نقد کرد که اثبات شده باشد و ما فعلا در مرحله اثبات سینما هستیم. امیدوارم زمانی هم بتوانیم سینمای ایران را نقد کنیم.
او سپس خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید دانشگاه باشد تا در آن بحث‌های تحقیقاتی میان استاد و دانشجو شکل بگیرد. ما کشوری هستیم که ثابت کردیم به دانشگاه علاقه داریم، تعداد زیاد دانشجویان و پرداخت هزینه خصوصی برای آموزش حاکی از همین موضوع است.
شادمهر راستین با اشاره به خطوط قرمز رسانه ملی اظهار کرد: این مساله عرف است و در هیچ جایی مدون و تصویب نشده است؛ این نگاه عرفی با عدم پخش تیزرهای سینمایی آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ هیچ معیار،‌ مصوبه‌ و دستورالعمل مشخصی نیز برای این موضوع وجود ندارد.
کارشناس نقد فیلم خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد و موضوعات سینمایی که از طریق سینما مطرح می‌شوند، در تلویزیون به آن‌ها پرداخته نمی‌شود؛ این مساله تنها شامل نوع پوشش و حجاب نیست، بلکه به طور کلی یک تقسیم‌بندی عرفی به لحاظ رعایت خط قرمز‌ها وجود دارد؛ این خط قرمز‌ها کمترین حالت رعایت را در سینمای جشنواره‌ای دارند، سپس سینمای اکران، شبکه نمایش خانگی‌، شبکه‌های برون‌مرزی و در پایان شبکه‌های سراسری رسانه ملی؛ در واقع رسانه ملی بیشترین میزان خط قرمزها را رعایت می‌کند.
این منتقد سینمایی با اشاره به عدم پخش تیزر برخی از فیلم‌های سینمایی از طریق تلویزیون خاطرنشان کرد: جالب است که علت این موضوع را ارزشی و فرهنگی نبودن برخی از فیلم‌ها عنوان می‌کنند؛ این حرف، درست مصداق این است که فیلم‌هایی که تیزرشان از تلویزیون پخش نمی‌شود، ارزشی و فرهنگی نیستند؛ این تصمیم‌گیری‌ها کاملا بر پایه‌ی اعمال سلیقه شخصی است.
او در ادامه مطلب بالا متذکر شد: چه در وزارت ارشاد و چه در صداوسیما افرادی سلیقه خودشان را بدون ذکر نام و بدون مطرح کردن مقام حقیقی و حقوقی‌شان، اعمال می‌کنند و همین کار باعث می‌شود تا بیشترین لطمه را در وهله اول به خود وزارت ارشاد و صداوسیما وارد کنند؛ از این جهت که یک نظام مدون حقوقی را تبدیل به یک سلیقه فردی می‌کنند و هیچ ‌گاه هم اعلام نمی‌شود که این تصمیمات سلیقه مدیر شبکه، مدیر پخش‌، ناظر پخش یا دیگر مقام‌هاست‌ و تنها می‌گویند به طور کلی این تصمیم به تلویزیون برمی‌گردد.
برنامه تلویزیونی «نقد سینمای ایران» در اولین ‌ویژه‌برنامه‌اش برای جشنواره‌ی فیلم فجر، دچار حاشیه شد؛ 12 بهمن ماه قرار بود این برنامه میزبان عوامل فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» باشد، ولی مهمانانش با ممنوعیت برای حضور در استودیو مواجه شدند. عدم حضور محسن امیریوسفی در برنامه‌های هفته‌های گذشته هم از دیگر حاشیه‌های «نقد فیلم» شبکه چهار بود.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
برنامه ی بازاریابی رفتارهای مدیران میانی در سازمان ها با رویکرد مدیریت اسلامی تح