صنایع دستی بخشی مهم از جاذبه گردشگری


معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، گفت: صنایع دستی می‌تواند با ایجاد رابطه‌ای پویا و خلاق بین طبیعت، انسان، فرهنگ و دانش، صنعت و علم با گردشگری جریان جدیدی را در آینده برای صنعت توریسم و توسعه پایدار اقتصادی ایجاد کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان، حسین عباس‌زاده، با بیان اینکه صنایع دستی جلوه‌گاه آفرینش هنری مردم و ذوق و سلیقه معاصران است، اظهار کرد: صنایع دستی هویت اقوام و فخر و مباهات ما بوده و حیات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ما را شامل می‌شود و حلقه واسط هویت گذشته و هویت کنونی ماست.

وی تصریح کرد: هنرمند و صنعتگر ما با ظرافت، دقت، لطف و صفا و مهر و عشق، عواطف و احساسات خود را با هنر در می‌آمیزد و خالق جلوه‌های بی‌بدیل آفرینش می‌شود.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، تاکید کرد: اما اکنون زندگی ماشینی و حرکت به سمت صنعتی شدن باعث شده تا کمی از ریشه‌های خودمان (صنایع دستی) فاصله بگیریم و خشکسالی‌های پیاپی در استان، بی‌رونق شدن کشاورزی و دامداری و مهاجرت‌های روستاییان به بخاطر تأمین معیشت و امرار معاش هنر و صنعت دست و اندیشه را تحت تأثیر خود قرار داده است.

عباس‌زاده، ادامه داد: افزایش مهاجرت‌های پیاپی به شهرها و ایجاد شهرک‌های اطراف شهرها و افزایش تقاضای معیشت، کار و مسکن برای این مهاجران و عدم فرصت‌های لازم کار و سرمایه‌گذاری باعث ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه شهری و شهرنشینی شده که مهم‌ترین آن رشد بی‌رویه مشاغل کاذب و آسیب‌های اجتماعی و فراموشی صنایع دستی را به همراه داشته و دارد.

وی عنوان کرد: علاوه بر این مهاجرت‌های بی‌رویه، ورود اجناس غیراستاندارد کشورهای دیگر به‌ویژه کشور چین به بازار و حرکت جامعه به سمت نوگرایی افراطی در زندگی شهری باعث غفلت از هنر و رونق صنایع دستی شده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، بیان کرد: صنایع دستی که زمانی رکن اقتصادی خانواده محسوب می‌شد و همه افراد خانواده از آن سهمی داشته‌اند و برخودار می‌شدند و جهیزیۀ نو عروسان خانه از آن تهیه می‌شد اینک به دلایلی که ذکر آن رفت در پستوخانۀ ذهن جا خوش کرده است و نگران از آن هستیم که کاربرد خود را درگذر زمان و در این روزگار ماشین از دست بدهد و تبدیل به کالایی موزه‌ای شود و تنها فخر فرهنگی آن برای ما باقی بماند.

عباس‌زاده با بیان اینکه چگونه باید این قطار را دوباره به ریل بازگرداند؟ افزود: جای امیدواری است که این روزها شاهد رشد صنایع‌دستی هستیم و دوباره توجه مردم به زندگی ساده و بی‌دغدغه با صنایع دستی آغاز شده است.

وی مهمترین اصل برای بازگشت به روزهای درخشان صنایع دستی، مشارکت حداکثری مردم در حمایت و تولید این محصولات و از طرفی دغدغه‌مندی تمام جامعه نسبت به موضوع صنایع‌دستی وآشنایی با صنایع‌دستی دانست.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، تاکید کرد: مطالعه و پژوهش رشته‌های صنایع دستی و خصوصاً رشته‌های منسوخ شده و آموزش‌های مداوم همراه با تأمین شرایط برای آموزش‌های فردی و تولید متناسب با نیاز جامعه و با طراحی‌های جدید و کاربردی و تشکیل بازار و یافتن بازار هدف در تمام دنیا برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی و بسته‌بندی‌های زیبا و شکیل برای محصولات و برپایی نمایشگاه‌ها و تشویق مردم به تشکیل شرکت‌های تعاونی صنایع دستی بویژه در روستاها و با در نظر گرفتن تعادل و توازن در بازار با توجه به عرضه و تقاضا دانست.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: صنایع دستی باید حامی اصلی خود که مردم با شد را دوباره پیدا کند و مستقل از حمایت صد در صدی دولتی، زمینه‌های رشد اقتصادی منطقه را شامل شده و اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی محقق شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بازدید سلطانی فر ازپروژه های گردشگری صنایع دستی بجنورد