سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سردبیر پایگاه خبری رای‌الیوم: جنگ واقعی نه در یمن بلکه در مرزهای عربستان است


سردبیر پایگاه خبری رای‌الیوم: جنگ واقعی نه در یمن بلکه در مرزهای عربستان است

تسنیم/ جنگ یمن در حالی وارد نهمین ماه خود می‌شود که اخبار و گزارش‌ها از پیشروی ارتش و نیروهای مردمی یمن در مناطق مرزی عربستان و در نزدیکی شهرهای «جیزان»و «نجران» حکایت دارد.

پایگاه اینترنتی رای‌الیوم در مقاله‌ای در ستون «سخن سردبیر» به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: درست است که جنگ یمن در قالب عملیات موسوم به «توفان قاطعیت» این روزها وارد نهمین ماه خود می‌شود ولی جنگ واقعی که آتش آن شعله‌ور شده است در مرزهای یمن و عربستان است. در حالی‌که اخباری درخصوص پیشروی ارتش و نیروهای مردمی یمن (وابسته به انصار‌الله) در مناطق مرزی عربستان و در نزدیکی شهرهای جیزان و نجران گزارش می‌شود.

رسانه‌های کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی طی 8 ماه گذشته مدعی پیروزی‌های نظامی این ائتلاف در استان‌های جنوبی یمن بودند و از چند ماه پیش نیز از نزدیک بودن تصرف شهر «تعز» سخن می‌گویند ولی بسیار کم دیده می‌شود که اطلاعاتی دقیق درباره تحولات در جنوب عربستان سعودی ارائه ‌کنند.

خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که درگیری‌ها در منطقه مرزی جنوب عربستان با یمن شدت گرفته است و از شنبه گذشته 5 نیروی مرزی سعودی در این درگیری‌ها کشته شدند. همچنین در جریان این درگیری‌ها، 3 غیرنظامی یمنی مقیم عربستان نیز کشته شدند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که این 3 یمنی جزو شبه‌نظامیانی در یمن بودند که نیروهای سعودی آنها را برای مشارکت در عملیات دفع هرگونه نفوذ و پیشروی نیروهای انصار الله و نیروهای ارتش یمن به داخل خاک عربستان آموزش داده است.

سرتیپ «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی تشدید درگیری‌ها در منطقه جنوبی عربستان و هم‌مرز با یمن را به دلیل واکنش به بمباران هوایی توصیف کرد که سران انصار‌الله را در منطقه «صعده» هدف قرار داد. شاید عسیری به گزارش‌های میدانی شبکه تلویزیونی «الاخباریه» عربستان اشاره می‌کند که این حمله هوایی را مورد تایید قرار داد و مدعی شد «بدر الدین الحوثی» برادر «عبدالملک الحوثی» رهبر انصار‌الله در این بمباران کشته شده است. ولی انصار‌الله با صدور بیانیه‌ای رسمی کشته شدن بدرالدین را قاطعانه تکذیب کرد.

واضح است که اقدام ائتلاف سعودی به استقرار گسترده تجهیزات نظامی از حمله تانک و زره‌پوش و نیز اعزام نیروهای پیاده‌نظام به منظور تصرف تعز با مقاومت سرسختانه نیروهای انصار‌الله و ارتش یمن که از آن دفاع می‌کنند، مواجه شده است و بعید نیست که تشدید گرفتن عملیات پیشروی در اراضی عربستان یکی از واکنش‌ها به این تجمع نظامی ائتلاف علیه تعز، باشد.

جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن که طبق آمار سازمان ملل متحد، تاکنون بیش از 7 هزار و 500 کشته و 27 هزار زخمی که عمدتا غیرنظامی هستند، برجای گذاشته است با پیچیدگی‌های روز افزونی مواجه شده است با توجه به اینکه فرصت‌های دستیابی به راه‌حلی سیاسی کم شده و هیچ‌یک از طرفین نتوانستند جنگ را به نفع خود رقم بزنند.

اگر اخباری که درباره شدت گرفتن اختلاف میان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و «خالد بحاح» نخست‌وزیر و معاون وی و علنی شدن آن در پی اقدام روز سه‌شنبه منصور هادی به اعمال تغییراتی صحت داشته باشد، باید گفت تحولات نظامی اخیر از پیامدهای آن است.

منصور هادی، روز گذشته با صدور احکامی، تعدادی از وزیران و مقامات کابینه را تغییر داد. وی در این احکام، «عبد الملک عبدالجلیل المخلافی» را به سمت معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و سرلشکر «حسین محمد عرب» را به سمت معاون رئیس‌جمهور و وزیر کشور منصوب کرد. منصور هادی همچنین «عبدالعزیز محمد جباری» را به سمت معاون نخست‌وزیر و وزیر تامین اجتماعی و خدمات مدنی و «محمد عبد‌المجید قباطی» را به سمت وزیر اطلاع‌رسانی و «صالح قائد الشنفره» را به سمت وزیر حمل و نقل برگزید. برخی اخبار نیز حاکی است که منصور هادی که در عدن اقامت دارد با خالد بحاح به‌عنوان معاون اول و نخست‌وزیر خود که در «مأرب» اقامت دارد، درباره این تغییرات وزراتی رایزنی نکرده است.

با طولانی شدن جنگ یمن، بحران در این کشور همزمان در دو سطح سیاسی و نظامی پیچیده‌تر می‌شود و در سایه سکوت عربی و جامعه جهانی، شهروندان یمنی محاصره شده و گرسنه ، هزینه گزافی می‌پردازند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بمباران پایگاه نظامی المصفق عربستان توسط ارتش یمن