سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عدالت قضایی یکی از مظاهر عدالت اجتماعی است/ ارائه بیش از ۱۰۰ هزار مورد خدمات معاضدت قضایی


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، علی نجفی توانا در دومین همایش وکلا و حقوقدانان نیکوکار که صبح امروز در مجتمع فرهنگی کمیته امداد امام خمینی برگزار شد، اظهارداشت: یکی از وظایف اصلی و محوری حاکمیت، اجرای عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تجلی عدالت اجتماعی در دنیا از راه‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد، گفت: در کشور ما قانون اساسی حاکم است و حاکمیت مکلف به اجرای آن شده است.

نجفی توانا یکی از مظاهر عدالت اجتماعی را عدالت قضایی دانست و افزود: عدالت قضایی یعنی ایجاد امنیت و احساس امنیت در زندگی اجتماعی که در این راستا نهادها و ارگانهای مختلف در هر کشور وظایفی را بر عهده دارند و در کشور ما هم قوه قضاییه عهده‌دار این وظیفه است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی برای اجرای عدالت قضایی و حمایت از حقوقی که قانون اساسی آنها را برشمرده از ساز و کارهای مختلفی استفاده می‌کند.

نجفی توانا ادامه داد: قوه قضاییه دنبال دفاع از حقوق مردمی است که نیازمند این هستند تا چتر حمایت قضایی بر سرشان باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه با اشاره به اینکه اگر یک زمینه اقتصادی مناسب در جامعه فراهم باشد، جرم کاهش می‌یابد، گفت: اجرای مجازات به تنهایی موجب کاهش جرم نمی‌شود و من معتقدم بزهکاران را پیش از سرزنش و مجازات باید آسیب‌شناسی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی فردی مرتکب جرم شده و به عنوان متهم شناخته می‌شود باید ببینیم چه برخوردی با او مناسب است، در فرهنگ اسلامی ما احیای فرد مد نظر است و نه محو او.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: وکلا با توجه به قانون وظیفه دارند هرجا که احساس می‌کنند راهنماییشان می‌تواند برای قوای 3گانه مفید باشد باید وارد میدان شوند و اصولاً اجرای عدالت قضایی بدون حضور وکیل ممکن نیست.

نجفی توانا تاکید کرد: قانون مجازات اسلامی با یک واقع‌بینی قابل توجهی از آخرین آورده‌های علم جرم‌شناسی و کیفری استفاده کرده و به مرحله‌ای رسیده که به سرنوشت کیفری و آینده متهم توجه دارد.

وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور تلاش کرده از جناح‌ها و جریانات سیاسی دور باشد، گفت: تلاش ما همواره این بوده که در راستای عدالت قضایی مستقل و تابع قانون حرکت کنیم.

وی افزود: ما با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با معاونت محیط زیست، مععاونت زنان و کمیته امداد به دنبال خدمت‌رسانی به افراد نیازمند بوده‌ایم.

نجفی توانا با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 100 هزار مورد خدمات معاضدت قضایی داشته‌ایم، گفت: یکی از جنبه‌های موفقیت حاکمیت، جلب مشارکت‌های مردمی، نهادهای خودجوش و NGO ها است.

وی تاکید کرد: امروز معدل توان کاربردی حاکمیت را در میزان مشارکت آن حاکمیت با نهادهای مردمی می‌دانند.

نجفی توانا در پایان با بیان اینکه کماکان آماده خدمت‌رسانی هستیم، گفت: ما با مسئولین کمیته امداد طی سال مذاکراتی را داشته‌ایم و بدون گره‌ خوردن به گروه‌های سیاسی و وابسته، اجازه ندادیم کانون دادگستری جریان‌زده شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
انتظار عدالت و عدالت درسازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) -