سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هاموند: در صورت نقض حقوق بین‌الملل صادرات سلاح به ریاض را متوقف می‌کنیم


هاموند: در صورت نقض حقوق بین‌الملل صادرات سلاح به ریاض را متوقف می‌کنیم

تسنیم/ وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد کشورش فروش سلاح به عربستان سعودی را تا زمانی که مشخص شود ریاض حقوق بین‌الملل بشردوستانه را در جنگ یمن نقض نکرده است، متوقف خواهد کرد.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس، روز چهارشنبه اعلام کرد لندن صادرات سلاح به عربستان سعودی را تا زمانی‌که تحقیقات ثابت کنند ریاض حقوق بین‌الملل بشردوستانه را در جنگ یمن نقض نکرده است، متوقف خواهد کرد.

عربستان سعودی از 26 مارس گذشته (6 فروردین) با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی رژیم‌های مرتجع عربی بمباران سنگین مناطق مختلف یمن را با ادعای تلاش برای بازگرداندن مشروعیت به آن، آغاز کرده است.

هاموند در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» گفت: «سعودی‌ها هرگونه نقض قوانین را رد می‌کنند... ولی ما نیاز داریم در این زمینه تحقیقات مناسب و لازم صورت دهیم. ضرورت دارد با سعودی‌ها برای پی بردن به این امر که آیا حقوق بین‌الملل بشردوستانه (در یمن) رعایت شده است یا خیر، همکاری کنیم. لازم است درباره حملات هوایی سعودی تحقیقات مناسبی صورت گیرد؛ تضمین‌های ریاض در خصوص اینکه تسلیحات خریداری شده از انگلیس مطابق با حقوق بین‌الملل بشردوستانه به‌کار گرفته می‌شود کافی نیست. ما یک سیستم مجوز صادرات داریم که اگر متوجه شویم قوانین نقض شده است، متوقف می‌شود. پس از آن ما به این نتیجه می‌رسیم که دیگر نمی‌توان مجوز صادرات تسلیحات بیشتر را صادر کرد.»

در گزارش پارلمان انگلیس در سال 2013 آمده است لندن مجوز صادرات حدود 6 میلیارد سلاح به عربستان را در یک بازه زمانی 5 ساله صادر کرد.

هاموند عنوان کرد لندن از این موضوع که سعودی‌ها در یمن از سلاح‌های خریداری شده از انگلیس استفاده کرده، مطلع است.

وی افزود: «موضوع مهم برای ما این است که این تسلیحات به صورت قانونی و مطابق با حقوق بین‌الملل بشردوستانه استفاده شود و ما آن را از نزدیک رصد خواهیم کرد. مسئله استفاده از تسلیحات انگلیسی در یمن را در سفر اخیر به عربستان سعودی مطرح کردم.»


ویدیو مرتبط :
حقوق امنیت هسته ای از دیدگاه حقوق بین الملل | گفتگو با دکتر سرتیپی