فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سعودی‌ها را «عامل» فاجعه منا نمی‌دانیم، اما «مسئول» می‌دانیم


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست علمی تخصصی «فاجعه مصیب‌بار منا» از سوی بنیاد اندیشه اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران صبح امروز (یکشنبه 24 آبان) با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجید معارف رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، غلامعلی افروز استاد روانشناسی دانشگاه تهران، ایران رکن‌آبادی (خواهر غضنفر رکن‌آبادی)، محمدحسن شجاعی زند استاد دانشگاه علم و صنعت، طوبی کرمانی استاد دانشگاه تهران و جمعی از اساتید در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخشی از این نشست، ایران رکن آبادی خواهر غضنفر رکن آبادی (دیپلمات مفقوده شده ایرانی در فاجعه منا) طی سخنانی عنوان کرد: خوشبختانه همه ما متفق القول هستیم که فاجعه منا ظرفیت حقوقی زیادی دارد و باید حقوقدانان ما به هوش باشند، موضوع منا از بُعد حقوق بشر بین الملل قابل پیگیری است هر چند که عربستان پایبند به خیلی میثاق‌های بین‌المللی نیست اما مطمئناً در برخی جاها حضور دارد و می‌توانیم آن را به رعایت حقوق بشر ملزم کنیم.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ حقوق بین‌الملل کشورها موظف به حمایت یکدیگر در برابر فجایع بزرگ هستند، گفت: متأسفانه شاهد بودیم که عربستان در این فاجعه مانع کمک‌رسانی کشورها شد. حج را نمی‌توان تعطیل کرد چرا که یک ضرورت قدسی است و مطمئنا نیز دشمنان به دنبال تعطیلی مناسک حج هستند اما ما باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

رکن آبادی درباره بررسی مباحث حقوقی در محافل علمی، حقوقی، تشکیل کمپین‌ها و ... برای بررسی حقیقت ماجرا گفت: ما به دنبال حکم نیستیم اما باید علت‌ها در یک کمیته حقیقت یاب داخلی و خارجی مشخص کنیم.

وی همچنین درباره آخرین اخبار از وضعیت غضنفر رکن آبادی، برادرش گفت: درباره ایشان به عنوان یک مجاهد و نه فقط خواهر پیگیر هستم، برای دسترسی به احوالات ایشان یک NGO (سَمَن) تشکیل دادیم که حقوقدانان مطرح کشور و خانواده‌های مفقودین در آن حضور دارند که ان‌شاءالله به زودی نتایجی خوبی می‌گیریم. طبق آخرین اخبار و نتایج آزمایش‌های DNA و ادعاهای آقای امیرعبدالهیان و آقای قشقاوی برادرم زنده هستند بنابراین نام آقای رکن آبادی در لیست دفن شده‌های عربستان نبوده است.

*دستگاه‌های مرتبط و سمن‌ها فاجعه منا را تبیین کنند

در ادامه این نشست، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما عربستان سعودی را عامل این حادثه فجیع نمی‌دانیم اما مسئول می‌دانیم بنابراین درست است که ما نگاه بدبینانه عمدی به حادثه نداریم اما نمی‌توانیم مسئولیت را نیز با آنها ندانیم.

وی در ادامه افزود: پیشنهادی که دارم این است که دستگاه‌های مرتبط و برخی NGOهای فعال این فاجعه را بررسی و تبیین کنند.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین اظهار داشت: انسان تعجب می‌کند در قرن جدید رفتار جامعه جهانی در برابر این حادثه خیلی عادی بود حتی یک مقدار مسئولیت را نیز برای دولت عربستان به رسمیت نشناختند این دوگانگی در عصر ما جای تعجب دارد و قابل پذیرش نیست.

*فلسفه حج را جها‌نشمول کنیم

همچنین در این نشست، غلامعلی افروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همه ما قبول داریم بیشترین سوء تدبیر از آن عربستان سعودی بوده اما این شاید 95 درصد ماجرا است، افزود: با بررسی تحلیلی درون سازمانی مشخص می‌شود که برخی جانباختگان نیز به سخن مسئولان کاروان‌ها گوش ندادند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر بازنگری جدی مسئله حج است برخی مستحبات در حج دنیای امروز ضرورت ندارد، ما نیازمند یک فقه پویا برای واجبات حج هستیم. امروز وقت مستحبات حج نیست، واجبات باید جهانشمول، عقلانی و مدبرانه رعایت شود. فقه حج ما باید پویا، گویا و عاقلانه باشد تا بتوانیم آن را جهانشمول کرده و به زبان‌های مختلف ترجمه و یک رساله خوب حج داشته باشیم.

افروز در پایان اظهارداشت:‌ اگر بتوانیم فلسفه ساده حج را بفهمیم خیلی از مشکلات امروزمان حل می‌شویم، بنابراین باید با هم بنشینیم و یک فقه پویا تدوین کنیم.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
فاجعه منا و کارشکنی سعودی ها