ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



بزرگ‌ترین تیم تاریخ فوتبال چه تیمی بود؟


  X     

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.08.26 - 18:40

بزرگ‌ترین تیم تاریخ فوتبال چه تیمی بود؟

کاپ/ 9 سال قبل در چنین روزی بزرگترین فوتبالیست تاریخ مجارستان با زندگی وداع کرد.
فرنس پوشکاش نماینده نسل طلایی فوتبال مجارستان از بازیکنانی بود که فوتبال را از باشگاه هونود کیژپشت آغاز کرد. پوشکاش و هم دوره ای های وی دوران کودکی را در حومه بوداپست و در اوج فقر سپری کردند. پوشکاش در خاطرات خود گفت که یک بار برای شرکت در یک تورنمنت مخصوص کودکان به هر دری که زدم نتوانستند ورودیه مسابقه را تهیه کنند. این بود که گربه بقال محله را دزدیدند و با فروش آن توانستنددر مسابقات شرکت کنند. بعدها وقتی بقال محله مسابقه ای بین کودکان ترتیب داد و برای تیم برنده به عنوان جایزه چند عدد سوسیس تعیین کرد، این کودکان از صبح تا عصر بر سر سوسیس ها همدیگر را کتک زدند.
روزی از روزها مسوول استعداد یابی باشگاه هونود همه این کودکان را به محل باشگاه برد. در بین آنها تنها کسی که به سرعت پیشرفت کرد پوشکاش 16ساله بود. آنقدر کوچک بود که دربان استادیوم اجازه نمی داد او برای مسابقه تیم اصلی هونود وارد استادیوم شود، اما همین نوجوان تا چندی بعد در کنار چند تن از بزرگان تاریخ فوتبال، بهترین تیم تمام دوران را تشکیل دادند.
آمار پوشکاش حیرت انگیز بود. 85 بازی ملی برای مجارستان و به ثمر رساندن 84 گل. او کاپیتان تیمی بود که 5 پیروزی متوالی در المپیک 1952 به دست آورد و قهرمان این مسابقات شد. مجارستان پوشکاش شکست ناپذیر بود. این تیم از سال 1950 به مدت شش سال تنها در یک مسابقه شکست خورد و تمام بزرگان فوتبال را از پیش رو برداشت.
کار بزرگ پوشکاش و هم تیمی های وی برد 6بر3 در ومبلی مقابل انگلستان به سال 1953 بود. آنها اولین تیمی بودند که انگلستان را در ومبلی شکست می دادند.
در جام جهانی 1954 همه کارشناسان متفق القول به قهرمانی مجارها رای می دادند، اما پوشکاش در برد 8بر3 مقابل آلمان غربی مصدوم شد و تنها در بازی فینال به میدان بازگشت. جایی که معجزه برن اتفاق افتاد و مجارستان ناباورانه 3بر2 از آلمان باخت. پس از آن نیز شکست ناپذیری مجارها ادامه یافت. این تیم حتی یک ماه قبل از المپیک 1956 در حضور 100هزار تماشاگر روس موفق شد میزبان خود را با یک گل شکست دهد. اما اندکی بعد در مجارستان انقلاب شد. تانک های ارتش سرخ شوروی برای نابود کردن انقلاب راهی بوداپست شدند و چنین بود که بسیاری از بازیکنان تیم رویایی مجارستان به کشور خود بازنگشتند. پوشکاش هم یکی از این نفرات بود که راهی اسپانیا و باشگاه رئال مادرید شد. جایی که قهرمان اسپانیا و اروپا شد و تنها بازیکنی لقب گرفت که در یک فینال لیگ قهرمانان چهار گل به ثمر رسانده است. اما او به دلیل خروج از مجارستان تا سال ها امکان بازگشت به کشور خود را پیدا نکرد. بعدها که به کشور خود بازگشت چنان وضع اسفناکی داشت که رئال مادرید برای بزرگداشت وی دیداری دوستانه برگزار کرد اما هزینه هتل زئالی ها بیشتر از درآمد مسابقه خیریه شد!
در هر حال پوشکاش در سال 2006 از دنیا رفت ولی فوتبالی که او و هم تیمی هایش انجام دادند، نمونه اولیه فوتبال کامل( TOTAL FOOTBALL) بود. مجارستان دهه 50 فوتبال دنیا را متحول کرد و اسیر سیاست شده، خاموش شد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
20 گل برتر تاریخ فوتبال ( با حرکت تیمی)