سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«درخت دروغ» برنده جایزه کتاب سال کاستا شد


«درخت دروغ» برنده جایزه کتاب سال کاستا شدمهر/ برای دومین‌بار و پس از کتاب فیلیپ پولمن، یک کتاب کودک دیگر موفق به کسب جایزه کاستا شد.
یک «کتاب هیجان‌انگیز چند لایه‌ای» که به عنوان اثری با «تنش بالای روایتی» توصیف می‌شود و داستانش در جامعه علمی به شدت مردسالار دوران ویکتوریایی اتفاق می‌افتد، به دومین کتاب کودکی بدل شده که یکی از معتبرترین جوایز ادبی بریتانیا را از آن خود می‌کند. کتاب «درخت دروغ» نوشته فرانسیس هاردینگ در مراسمی که شب سه‌شنبه در مرکز لندن برگزار شد، به عنوان کتاب سال جایزه کاستا شناخته شد.
این جایزه از سال ۱۹۸۵ تا به حال، کتاب سال خود را از میان رمان‌ها‌، اولین رمان‌ها، بیوگرافی‌ها،‌ کتاب‌های کودکان و کتاب‌های شعر انتخاب کرده است. تنها کتاب کودکان دیگری که برنده این جایزه شده، کتاب «تلسکوپ کهربایی» فیلیپ پولمن است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.

«درخت دروغ» داستان فِیت، یک دختر هوشمند ۱۴ ساله را تعریف می‌کند که می‌خواهد مسیر کاری پدرش را دنبال کند و علوم طبیعی بخواند. نویسنده ۴۲ ساله این کتاب آن را اینطور توصیف می‌کند: «یک کتاب مرموز گوتیک که دیرین‌شناسی، باروت، عکاسی بعد از مرگ و فمینیسم هم به آن اضافه شده است».
هاردینگ با اشاره به اینکه بعضی مواقع کتاب‌های داستانی کودکان را جدی نمی‌گیرند و این عادلانه نیست گفت: «این حقیقت که این کتاب تصدیق شده از دید من خیلی دوست‌داشتنی است، اما اگر بخواهم از نقطه نظری که کمتر خودخواهانه است به مساله نگاه کنم، تصدیق آثار خارق‌العاده دیگری را می‌بینم که در ژانرهای ادبیات کودکان و بزرگسالان جوان نوشته می‌شوند. اتفاق‌های هیجان‌انگیز زیادی دارند به وقوع می‌پیوندند و آگاهی نسبت به گوناگونی را بالا می‌برند. کارهای ادبی جالبی وجود دارند».

جیمز هنیِج رییس هیات داوران جوایز کاستا، «درخت دروغ» را یک کتاب فوق‌العاده و هیجان‌انگیز و همچنین بسیار مهم خواند و گفت: «این رمانی است که بخشی از آن ترسناک، بخشی از آن یک داستان کارآگاهی و بخش دیگرش تاریخی است. لحن داستان در تمام کتاب بسیار دقیق است و در عین حال، به طور هوشمندانه‌ای صدای یک دختر ۱۴ ساله است... علاوه بر آن، صدای دختری است که به نسبت سنش بسیار باهوش است و درون جامعه‌ای به شدت مردسالار زندگی می‌کند».
هنیج گفت پیغام این رمان، همانطور که به قرن نوزدهم مربوط می‌شود نسبت به دنیای امروز هم مرتبط است و اضافه کرد: «خیلی از دخترهای ۱۴ ساله امروزی هم احساس تعلق و هم‌خوانی نمی‌کنند. من خودم هم دختر دارم و می‌دانم که خیلی وقت‌ها در زندگی‌شان آن‌ها احساس تعلق نکردند و این کتاب به شیوه‌ای خارق‌العاده نشان می‌دهد چه چیزی در ذهن یک دختر باهوش ۱۴ ساله می‌گذرد».

هاردینگ که قبلا نویسنده نرم‌افزارهای تکنیکی برای یک کمپانی بود، ۵ هزار دلار به عنوان برنده یکی از بخش‌های جایزه کاستا و ۳۰ هزار دلار به عنوان برنده جایزه اصلی دریافت کرد. با این حال، این افزایش فروش کتاب‌هایش است که به احتمال زیاد، جایزه اصلی او خواهد بود.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
رستوران جنگل _2_ برنده جایزه بهترین انیمیت در سال 92