وابستگی به تکنولوژی موجب تنبلی مغز می‌شود


تنبلی مغز و چشم پوشی از توانمندی های 100 میلیارد سلول عصبی آن باعث شده تا این تصور در باور بسیاری نهادینه شود که نبوغ و خلاقیت مختص به افراد خاص است و نمی توان یک جامعه پویا با ضریب هوشی بالا را یکجا تصور کرد.

افزایش استفاده از تکنولوژی و فن آوری های نوین باعث شده تا امروزه یادگیری و حفظ مطالب در اولویت افراد نباشد، به طوری که شماره تلفن را در گوشی های همراه و اعداد ضروری مانند شماره حساب و کدملی را در یک پیامک ذخیره می‌کنیم، در این بین حتی گروهی تمامی داشته‌های علمی و اطلاعات خود را به جای آنکه به خاطرشان بسپارند آن را روی یک کارت حافظه بارگزاری می کنند، تا جایی که تصور می شود مغز افراد به جای جمجه سر، در موبایل، تبلت و کارت حافظه قرار گرفته و به کیف‌ها نقل مکان کرده است!

به گزارش ایلنا، تنبلی مغز و چشم پوشی از توانمندی های 100 میلیارد سلول عصبی آن باعث شده تا این تصور در باور بسیاری نهادینه شود که نبوغ و خلاقیت مختص به افراد خاص است و نمی توان یک جامعه پویا با ضریب هوشی بالا را یکجا تصور کرد، درحالی که دانشمندان معتقدند با تحریک سلول عصبی مغز و آموختن فرا تکنیک های یادگیری می توان نبوغ را در خود و دیگران بازتولید کرد.

دکتر محمدرضا فهمیده، استاد دانشگاه معتقد است؛ اگر نسل جدید با همین سرعت به تکنولوژی، وابسته و دلبسته شوند در آینده فرزندانی خواهیم داشت که دچار بیماری تنبلی مغز می شوند.

وی تنبلی مغز را خطری خاموش برای آیندگان می داند و می افزاید: اگرچه بیشتر افراد از یک نیمکره مغزشان استفاده می کنند ولی واقعیت این است که بهره گیری از دو نیمکره و استفاده از ظرفیت های تمامی سلول های عصبی موجب نبوغ و اوج خلاقیت خواهد شد، موضوعی که با آموزش آن به جامعه می توان خطر ابتلا به تنبلی مغز را کاهش داد.

بنیانگذار "فراتکنیک‌های یادگیری بدون فراموشی" در ایران ادامه می دهد: حافظه معمولی مانند یک دیوار صاف است که جای دست گرفتن ندارد، اما با روش یادگیری نوین به حافظه کدهایی داده می شود تا برای یادگیری بدون فراموشی هر مطلب را با یکی از ابزارهای تقویت حافظه به آن کدها گره بزنیم.

وی تصریح می کند: با روش یادگیری جدید، زمان و مکان خاص برای یادگیری معنا ندارد، در هر زمان و مکانی افراد قادر خواهند بود آنچه را با حواس پنجگانه دریافت می کنند مستقیما از حافظه فوری به حافظه بلند مدت منتقل کنند.

فهمیده در ادامه به لزوم ضرورت و اهمیت، یادگیری نوین (حس هفتم) در نظام آموزش و پرورش کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: تسلط معلمان به تکنیک‌ها و روش‌های نوین یادگیری در دنیای امروز امری ضروری است، چراکه در حال حاضر روشهایی وجود دارد که دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند با فعال سازی دو نیمکره مغز(حس هفتم) خود، هر مطلب درسی را یکبار برای همیشه بخوانند و هرگز فراموش نکنند.

وی تاکید می کند: با فعال کردن همزمان بخش "ونترال" و "دورسال" و "لیمبیک" مغز، نه تنها می توان هر مطلبی را با یک بار خواندن یاد گرفت بلکه همزمان می توان دو کار پیچیده را انجام داد.

این استاد حافظه و یادگیری خلاق می‌افزاید: استفاده از دو نیمکره مغز و به عبارتی شناخت عملکرد حس هفتم و تقویت حافظه، نیاز ضروری همه انسانها است و به قشر خاصی محدود نمی‌شود، اگر چه دانش آموزان ، دانشجویان و دانش پژوهان بیشتر به آن نیاز دارند.


ویدیو مرتبط :
کارکرد مغز انسان + آزمون اهمال کاری و تنبلی