گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



لزوم اصلاح قوانین برای تفکیک بافت های فرسوده و تاریخی در شهرها از یکدیگر


ما نیاز داریم هم در عرصه قانون گذاری و هم تدوین آئین نامه های اجرایی، ضوابط متفاوت و مجزایی را برای تفکیک بافت های فرسوده و تاریخی از یکدیگر تنظیم و تصویب کنیم.

"عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی"

سید احسن علوی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء گفت: عموما ما تعاریف نادرست و حتی غلط از توسعه شهری داریم و یکی از سر فصل های اصلی این تعاریف غلط مربوط به مشخص کردن ابعاد بافت های فرسوده می شود.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اشتباهی که طی چند دهه قبل هیچگاه اصلاح هم نشده است، در مدیریت شهری ما بافت های تاریخی و فرسوده مترادف و هم ردیف یکدیگر قرار گرفته اند و متاسفانه نه در قانون و نه در ضوابط اجرایی تفکیک مناسب را بین این دو قایل نشده ایم.

وی با بیان اینکه «عدم ایجاد تفکیک بین بافت های تاریخی و فرسوده شهرها باعث از بین رفتن قسمت زیادی از میراث فرهنگی کشور و به خطر افتادن قسمت دیگری شده است»، افزود: این موضوع باعث شده تا در مواردی مانند صدور مجوزها و اختصاص تسهیلات بانکی، مسیر اجراییات از سمت تبدیل بافت های قدیمی به ساختمان های جدید و نوساز باشد و این هم در واقع خود مشوقی شده برای از بین بردن بیشتر بافت ها و بناهای تاریخی شهرها.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: ما نیاز داریم که هم اکنون با کمک مجموعه های تخصصی میراث فرهنگی در دولت و از جمله صندوق احیاء، هم در عرصه قانون گذاری و هم تدوین آئین نامه های اجرایی، ضوابط متفاوت و مجزایی را برای تفکیک بافت های فرسوده و تاریخی از یکدیگر تنظیم و تصویب کنیم و از این طریق یکی از بزرگترین خلاهای قانونی پیش روی احیاء و حراست از بافت ها و بناهای تاریخی که در بافت های شهری قرار دارند را بر داریم.

سید احسن علوی همچنین گفت: تجربه شهرهایی مانند یزد یا کاشان نشان می دهد که حفاظت و مرمت و احیاء بافت های تاریخی شهرها هم می تواند امری امکان پذیر باشد و هم اقتصادی.

وی افزود: ایجاد تفکیک بین بافت های فرسوده و تاریخی زمینه تعیین مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاری در بناهای تاریخی را فراهم می آورد و این موضوع هم برای هویت بخشی به جوامع شهری و هم برای رونق اقتصادی ما بسیار حیاتی است.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
چگونگی تفکیک و بازیافت ماشین های فرسوده