سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سازمان مدیریت قصد حذف طرح جامع خاک در برنامه ششم را دارد


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرادعلی اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی خاک اظهار کرد: نتیجه زحمات کمیسیون کشاورزی مجلس، محیط زیست، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات در خصوص لایحه حفاظت از خاک به مجلس رفته است اما این نگرانی وجود دارد که با پایان عمر مجلس نهم این لایحه در مجلس دهم مورد بررسی قرار نگیرد و در برنامه ششم عملیاتی نشود. 

وی در خصوص وضعیت منابع خاک کشور افزود: جمعیت رو به افزون جهان در دنیا نیاز مردم به مواد غذایی را افزایش داده است که در کشور خود نیز توانسته‌ایم به شرایط خوداتکایی لازم برسیم و فشار زیادی بر روی منابع، آب، خاک و ذخایر ژنتیکی آورده‌ایم که در این زمینه نیاز به بازنگری داریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  ادامه داد: براساس آخرین آمار موجود 51 میلیون هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که از این رقم موجود توانسته‌ایم تنها از 18.5 میلیون هکتار آن استفاده کنیم. 

اکبری تصریح کرد: تراکنش اراضی کشاورزی کشور نشان می‌دهد که بیشتر این اراضی در شمال، غرب و شمال غربی کشور واقع شده است و قسمت اعظمی از کشور ما فاقد استعداد زراعی است. 

وی گفت:  60 درصداراضی کشاورزی کشور کمبود مواد آلی دارند همچنین از 18.5 میلیون هکتار از این اراضی 4.3 میلیون هکتار با شوری مواجهند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره فرسایش خاک در کشور گفت: میزان فرسایش خاک 16.7 تن در هکتار است که این رقم بسیار بالاتر از متوسط جهانی 5 تا 6 دهم تن در هکتار است. 

اکبری با اشاره به آلودگی عناصر خاک ناشی از مصرف برخی از مواد شیمیایی گفت: در این ارتباط مشکلات زیادی وجود دارد که باید اهتمام جدی‌تری در این زمینه انجام شود همچنین پساب‌های شهری و بیمارستانی خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وی افزود: 15 درصد اراضی کشاورزی در کلاس 4  و مابقی آن در کلاس یک تا 3 هستند و از سال 85 تاکنون براساس آمار موجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفاری شده است و 20 میلیارد متر مکعب آب را غارت کرده‌اند که در فرسایش خاک نیز تاثیرگذار است. 

اکبری ادامه داد: کاهش مواد آلی خاک، آتش‌سوزی، آتش زدن بقایای گیاهان نیز خسارت زیادی به خاک و اراضی کشاورزی وارد می‌کند که لازم است اقدامات اساسی در این خصوص برای تغییر رویه انجام شود. 

وی در پایان در خصوص طرح جامع خاک در برنامه ششم گفت: سازمان مدیریت قصد حرف طرح جامع خاک در برنامه ششم توسعه دارد که از مجلس می‌خواهیم عنایت و توجهی به این برنامه داشته باشد. 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ویدیو دکتر محسن علیمردانی طراح طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری