سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تلویزیون اینترنتی با شبکه ایرانی نمایش فیلم و سریال دور خورد


به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، تلویزیون اینترنتی این روزها در دنیا به طرحی کهنه تبدیل شده و با ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطات همراه نظیر 4G و LTE-A، کمپانی‌های بسیاری روی به سمت تولیدات سریالی و سینمایی برای عرضه از طریق پلت‌فرم‌های قابل حمل الکترونیک نظیر اسمارت‌فون و تبلت آورده‌اند.

در بسیاری کشورها سال‌هاست از ظرفیت‌های فضای مجازی برای عرضه کالاهای فرهنگی به خوبی بهره‌برداری می‌شود و انواع فناوری‌ها و پلت‌فرم‌های دیجیتال، بخش بسیار چشم‌گیری از چرخه عرضه و تقاضا در بازار عظیم صنعت سرگرمی را به خود اختصاص داده‌اند.

مخاطبان نیز در قیاس با بازارهای سنتی به این بسترهای مدرن کاملا اعتماد دارند و در بسیاری از اوقات ترجیح می‌دهند به راحتی فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را از این راه‌ها تهیه و تماشا کنند.

با این حال بالغ بر پنج شش سال است که آهنگ راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی برای ایرانیان زده شده اما منفعت‌طلبی‌های جناحی راه را بر آن بسته است و اینطور باید گفت که همچنان متولی مشخصی برای پیاده‌سازی آن وجود ندارد.

در حالیکه شرکت‌های بسیاری چندین و چند سال است برای راه‌اندازی این خدمت اعلام آمادگی کرده‌اند اما سه ضلع منفعت‌طلب وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما اجازه راه‌اندازی را نمی‌دهند.

این سه ضلع هر کدام بخشی از مجوزهای تلویزیون اینترنتی را در دست دارند. وزارت ارتباطات مجوز بهره‌برداری از خطوط ارتباطی، وزارت ارشاد مجوز محتوا و سازمان صداوسیما مجوز استفاده از محتوای فراگیر صوت و تصویر را می‌دهد و چون آب این سه نهاد در یک جوی نمی‌رود، تلویزیون اینترنتی سال‌هاست بین آسمان و زمین معلق است.

تلویزیون اینترنتی محصول همگرایی صنعت رایانه، مخابرات و مالتی‌مدیا است و نتیجه پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی به حساب می‌آید.

تلویزیون اینترنتی درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می‌شود و به تماشاگران امکان انتخاب برنامه دلخواه را از میان مرجعی از نمایش‌های تلویزیونی می‌دهد.

حال با توجه به این درگیری‌های آشکار بر سر مجوزدهی تلویزیون اینترنتی، هر کدام از نهادها به فکر مجوزدهی مستقل برای راه‌اندازی IPTV در کشور هستند. به عنوان مثال سازمان صداوسیما مستقلا به پنج شرکت مجوز بهره‌برداری از این خدمات را اعطاء کرده در حالیکه وزیر ارتباطات همچنان مخالف چنین کاری است.

البته وزارت ارتباطات هم با توجه به اینکه بخش ارتباطات مخابراتی را در دست دارد، بعید است به این سادگی‌ها زیر بار مجوزهای صداوسیما رود؛ از طرفی این وزارتخانه پروانه‌های ارتباطی جدیدی را در قالب "ثابت" با دایره وظایفی گسترده به شرکت‌های بزرگ اینترنتی اعطاء کرده که راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی نیز در آن دیده شده است.

علی‌رغم شوک‌های یکباره‌ای که در ارتباط با راه‌اندازی این خدمت در کشور داده می‌شود اما آنچه به مشام می‌رسد، فعلا خبری از راه‌‌اندازی تلویزیون اینترنتی در کشور نخواهد بود.

با این حال کمپانی‌های تولید کننده محتوای صوتی - تصویری و تأمین کنندگان فیلم‌های سینمایی و سریالی ایران همسو با روال جهانی و در دست گرفتن ابتکار عمل، به سمت استفاده از بسترهای جدید ارتباطات همراه برای عرضه این محتوا رفته‌اند.

آنها پای خود را از دایره منفعت‌طلبی‌های این سه نهاد بیرون کشیده و با چشم بستن بر روی تمامی امتیازات تلویزیون اینترنتی، پلت‌فرم عرضه محتوای ویدئویی بر بستر موبایل و تبلت را ارائه کرده‌اند.

سامانه "فیلم‌نت" به عنوان نخستین شبکه توزیع و فروش فیلم به صورت مجازی از جمله محصولات موسسه فرهنگی و دیجیتالی آینه جادو است که در نمایشگاه تلکام سال‌جاری با حضور مسئولان دولتی و خصوصی رونمایی شد.

با استفاده از این سامانه، مخاطبان می‌توانند در هر لحظه فیلم‌های مورد علاقه خود را از طریق آن دانلود و تماشا کنند.

توسعه محتوا، خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی، اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه جانبه فضای مجازی، ترویج هنجارها، ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ایجاد عدالت آموزشی از جمله اهداف طراحی این سامانه مجازی است.

اپلیکیشن فیلم‌نت قابل اجرا بر روی پلت‌فرم‌های موبایل اندروید و IOS و همچنین ابزارهای دیجیتال نظیر لپ‌تاپ و تبلت است و در نمای کلی و دید کلان، قابلیت تبدیل شدن به تلویزیون اینترنتی را نیز خواهد داشت هرچند که اهتمامی روی این قضیه در کشور نیست.

راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم اینترنت همراه و گسترش پهنای‌باند در ایران، امکان خوبی را در اختیار محتواسازان قرار داده و مؤسسه فرهنگی و دیجیتال آینه جادو که تیمی در زمینه‌های برنامه‌نویسی، گرافیک، تولید محتوا و بازاریابی دارد نیز با همکاری اپراتور اول ارتباطی و استفاده از همین امکان، پلت‌فرم فیلم‌نت را در دسترس هموطنان قرار داده است.

فیلم‌نت اولین شبکه قانونی نمایش خانگی فیلم و سریال در ایران است که امکان مشاهده و دانلود فیلم و سریال را روی گوشی، تبلت، رایانه و ابزارهای دیگر فراهم می‌کند هرچند ممکن است هزینه‌های آن به نسبت سرویس تلویزیون اینترنتی گران باشد اما ابتکار آن، مشابهت‌هایی به IPTV دارد.

با مراجعه به سایت فیلم‌نت و همچنین از طریق اپلیکیشن رایگان آن به آرشیو بزرگ فیلم‌ها و سریال‌های داخلی و خارجی به زبان فارسی دسترسی خواهید داشت.

به سایت این شرکت مراجعه کرده یا اپلیکیشن را روی موبایل یا تبلت خود نصب کنید.

انواع فیلم‌های بلند، کوتاه، انیمیشن، سریال، تئاتر، کلیپ، مستند و محصولات دیگر روی فیلم‌نت در نظر گرفته شده و علاوه بر تماشای آنلاین، امکان دانلود نیز فراهم است.

اکبری به عنوان تأمین کننده محتوای فیلم‌نت در گفت‌وگو با تسنیم، درباره امکانات متمایزی که برای این سامانه در قبال برخی نمونه‌های خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: پوشش فیلم و سریال‌های فارسی و حتی فیلم‌های دوبله شده خارجی از جمله قابلیت‌های فیلم‌نت است.

وی عنوان کرد: دسته‌بندی موضوعی و ژانربندی محصولات، امکان جستجو، انتخاب هوشمند کیفیت فیلم براساس سرعت اینترنت، امکان زمانبندی دانلودها، ادامه خودکار دانلود پس از اتصال مجدد به اینترنت و تنوع روش‌های خرید خدمات از طریق کارت بانکی و سیم‌کارت برخی دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این سامانه بومی است.

به گفته او 70 درصد محتوای ویدئویی این سامانه را محتوای پولی و 30 درصد را محتوای رایگان تشکیل می‌دهد که البته قیمت فیلم‌های عرضه شده پایین‌تر از قیمت‌های بازار است.

اکبری درباره هزینه فیلم‌ها گفت: هزینه محتوای پولی از 500 تا چهار هزار تومان برای فیلم‌های جدید است اما میانگین بیشترین فیلم‌ها نرخ‌های هزار تا دو هزار تومان دارند.

در حال حاضر و با توجه به اینکه کمتر از سه ماه است که این سامانه معرفی و رونمایی شده، بالغ بر 3000 فیلم آرشیوی توسط صاحب امتیازان پخش در آن قرار داده شده و بالغ بر یک میلیون و 500 هزار عضو دارد که از این تعداد، 750 هزار کاربر فعال هستند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تلویزیون اینترنتی شبکه پویا