فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حضور ۱۰۵ هنرمند خارجی در جشنواره تجسمی فجر/ فجر امسال دستوری نبود/ افتتاحیه در ۹ بهمن ماه


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، مجتبی آقایی دبیرکل هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در نشست خبری این رویداد که امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، اظهار داشت: این دوره با برنامه‌ریزی در فرصت مناسب از تابستان سال جاری آغاز شد در حالی که سال گذشته به دلیل ضیق وقت این رویداد را نتوانستیم رقابتی برگزار کنیم.

* حضور 105 هنرمند خارجی در جشنواره فجر

وی ادامه داد: در بخش رقابتی 9 هزار و 230 اثر از 4 هزار و 915 هنرمند ایرانی و خارجی را در جشنواره ثبت کردند که 105 هنرمند از 40 کشور حضور داشتند. در این دوره 2 هزار و 657 بانوی هنرمند و 2 هزار 258 هنرمند مرد شرکت داشتند.

آقایی یادآور شد: این جشنواره از 9 بهمن ساعت 18 در موسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش می‌یابد و تا 8 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: پخش فیلم‌های تجسمی، ارائه مقالات و برنامه‌ای تحت عنوان آرتکس از بخش‌های این رویداد به شمار می‌رود و امیدواریم در طول سال فعالیت‌هایی رقم بزنیم.

* اکران فیلم‌های تجسمی فجر

دبیرکل هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: در بخش فیلم 70 حلقه دریافت شده است که دو اکران در سینما تک موزه هنرهای معاصر و همچنین در محل برپایی نمایشگاه و موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار خواهد شد که این فیلم‌ها را نیز باید انتخاب کنیم.

وی گفت: عدد 8 برای ما ایرانی‌ها عددی مقدس بوده و این دوره به نام مبارک امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان است که نمایشگاهی با این عنوان در موزه فلسطین برگزار می‌شود.

آقایی در ادامه گفت: معرفی مفاخر از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه هشتمین دوره از هنرهای تجسمی فجر خواهد بود که چهره‌های صاحب‌نام و زحمت‌کش تجسمی معرفی می‌شوند ضمن اینکه آثاری از این مفاخر را در جشنواره شرکت می‌دهیم تا حاصل تجربیات این هنرمندان به جوانان انتقال یابد.

* جشنواره امسال اثرمحور است

حقیقت‌شناس در ادامه نشست گفت: طی سال‌های گذشته جشنواره تجسمی فجر، محل کنجکاوی نبود لذا تلاش کردیم ضمن ارتباط با هنرمندان این جشنواره را دیدنی کنیم چراکه این نمایشگاه فقط برای متخصصان هنر نیست و امیدواریم که طی برپایی، مردم به شکل‌های مختلف از این رویداد بازدید کنند.

وی اضافه کرد: در این دوره از جشنواره هنرمندانی با گرایش‌های تازه وارد شدند ضمن اینکه محور نمایشگاه اثرمحور است نه هنرمندمحور. دبیران رشته‌های مختلف در سال‌های گذشته در هر بخش مختص آن رشته انتخاب می‌شد اما امسال تمام اعضای شورا در حوزه‌های مختلف نظرشان را انتقال دادند.

دبیر هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: امسال آثار با توجه به رزومه هنرمند بررسی کردیم و شورای هنری نگاه خاصی به این رویداد داشت و از بین 9 هزار اثر فقط 200 اثر انتخاب کردیم که شامل تک‌اثر و پروژه هنری بوده است.

* برگزاری نمایشگاه «فجر و هنر ملی»

وی ادامه داد: سعی کردیم در نمایش و انتقال آثار بخشی به نام «فجر و هنر ملی» اختصاص داشته باشد که شامل خوش‌نویسی و نگارگری است؛ این بخش همزمان با افتتاحیه این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

حقیقت‌شناس خاطرنشان کرد: در این جشنواره هنرمندانی از تونس، پاکستان، اوکراین، ایتالیا، صربستان، کوبا و قرقیزستان حضور داشتند و مکزیک و صربستان امسال در هفته فرهنگی عکس‌ها و چیدمان جالبی را ارائه کردند.

وی بیان داشت: اصلی‌ترین ویژگی یک اثر هنری تاثیرگذاری آن است. امسال سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مخاطب را جذب کند؛ قابل ذکر است که در این دوره از جشنواره اعتقاد به تغییر نداشتیم و کیفیت برای ما مهم بود و در همه فعالیت‌ها نگاه کیفی وجود داشته است.

حقیقت‌شناس در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون تغییر در برگزاری جشنواره به عنوان شخم‌زدن آن، گفت: همان طور که کشاورز برای بهتر شدن محصولش باید زمین‌ را شخم بزند. در فرهنگ شخم‌زدن لازم است تا بهترین بهره‌برداری از آن شود. طی 7 دوره گذشته جشنواره برگزار شد و بازدیدکنندگان ریزش داشتند چراکه کنجکاوی‌ها برطرف شده بود. ما هم می‌توانستیم در این دوره جشنواره را شخم نزنیم اما هیچ مشکلی ندارد که این شخم زدن سبب دیده‌ شدن و بهتر شدن آثار شود.

وی یادآور شد: ما نمی‌خواهیم درباره این نمایشگاه قضاوت کنیم بلکه این قضاوت را به مخاطبان و اهالی رسانه واگذار می‌کنیم.

* انتخاب 50 مقاله جشنواره تجسمی فجر

محمدمهدی رحیمیان عضو شورای هماهنگی هشتمین دوره از جشنواره تجسمی فجر گفت: در سال جاری تشکیل ساختار یا دستگاه نظری برای برگزاری هشتمین جشنواره تجسمی فجر ضروری دانستیم و بر همین اساس کارگروهی برای شکل‌گیری محورها و موضوع همایش علمی در عرصه هنر و معاصر ایجاد شد.

وی گفت: در این رابطه چکیده بیش از 125 مقاله از سوی پژوهشگران به دبیرخانه ارسال شد که 50 مقاله را انتخاب کردیم و امیدواریم در تعامل با نهادهای علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف پشتیبانی فکری انجام گیرد.

رحیمیان یادآور شد: از دوره اول جشنواره فجر در این رویداد حضور داشتیم و امیدمان به آینده بود تا بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه هنری باشیم. یعنی بستری فراهم شود که استعدادها خارج از کلیشه‌ها در آثار نمود پیدا کند.

وی گفت: جشنواره فجر امسال دستوری از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد نبود بلکه شورای هنری طلایه‌دار فجر بود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/PQQH7L


ویدیو مرتبط :
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 4 ماه بعد از دهه فجر