سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر نیرو: هیچ طرح آبی جدیدی در حوضه زاینده رود اجرایی نخواهد شد


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان عصر امروز (یکشنبه) در نهمین نشست شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود در ساختمان ستادی وزارت نیرو افزود: در یک سال و نیم آینده باید همه برداشت های آب در حوضه زاینده رود به سامانه های اندازه گیری هوشمند مجهز شود.
وی گفت: مطابق مصوبه شورای عالی آب، هیچگونه بارگذاری مصرف جدید در حوضه آبریز زاینده رود انجام نمی شود و طرح های آغاز شده نیز متوقف می شود.
چیت چیان ادامه داد: 50 درصد هزینه های تجهیز سامانه های اندازه گیری در حوضه زاینده رود از طریق استان اصفهان و 50 درصد دیگر از طریق وزارت نیرو تامین می شود تا از این پس، برداشت بدون اندازه گیری در این حوضه انجام نشود.
وی تصریح کرد: پس از نصب سامانه های اندازه گیری، در صورت ملاحظه هرگونه خطا در برآوردهای برداشت آب، بلافاصله باید به اصلاح تخصیص ها پرداخته شود.

** راهکار برای صرفه جویی آب
مقام عالی وزارت نیرو با اشاره به لزوم افزایش راندمان آبیاری، گفت: اگر بخش کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری تلاش و فعالیت کند و شیوه های آبیاری در اراضی از غرقابی به آبیاری تحت فشار تبدیل شود، صرفه جویی بزرگی در منابع آب میسر خواهد شد.
وی گفت: وزارت نیرو به میزان صرفه جویی انجام شده، تخصیص های جدیدی برای طرح های جدید قائل خواهد شد تا با فعالیت دوباره، زمینه اشتغال جدید نیز فراهم شود.
وی از تجدیدنظر در تخصیص های گذشته آب بر اساس شرایط جدیدی که برای منابع آب کشور ایجاد شده خبر داد و افزود: شرایط آبی کشور یکسان نیست و هر چند ممکن است در زمانی مجوز و پروانه بهره برداری صادر شده باشد، اما براساس شرایط جدید کشور و مواجهه با کم آبی، این احتمال وجود دارد که پروانه ای تعدیل یا حتی لغو شود.
وزیر نیروتصریح کرد: آبی که از قنات یا چشمه به عنوان روان آب وارد رودخانه زاینده رود می شود، جزو منابع آبی حوضه زاینده رود محسوب می شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب، تاکید کرد: با توجه به محدودیتی که در منابع آب حوضه آبریز زاینده رود ایجاد شده، هیچ طرح آبی جدیدی در این حوضه اجرایی نخواهد شد.
چیت چیان ادامه داد: بایت بتوانیم جلوی برداشت های غیرقانونی را گرفته، راندمان بهره برداری از آب را بالا برده و میزان برداشت ها را اندازه گیری و اصلاح کنیم تا آب مورد نیاز طرح هایی را که پیش از این تصویب شده، تامین کنیم.
اقتصام (1) 3065 ** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پر آبی زاینده رود پیش از خشک شدن اخیر