محکومیت یک چینی در آمریکا به اتهام صادرات غیر قانونی به ایران


یک دادگاه فدرال در آمریکا مردی چینی را با این ادعا که تجهیزات مرتبط با تسلیحات هسته‌ای به ایران صادرکرده است، مجرم شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه بوستون گلوب، سیهای چنگ 35 ساله، روز جمعه در دادگاهی فدرال در شهر بوستون به اتهام صادرات تجهیزاتی که کاربرد دوگانه داشته و در غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دارد مجرم شناخته شد.

دفتر دادستانی آمریکا در بوستون هم‌چنین اعلام کرد:‌ این مرد چینی به طور غیرقانونی دو ترانسفورماتور ساخت آمریکا نیز به ایران صادر کرده است که تمام این اقدامات در سال‌های 2009 تا 2011 با همکاری‌های افراد دیگری در ایران و چین انجام شده است.

دادستان‌های آمریکا مدعی‌اند، تجهیزات صادر شده به ایران قابلیت استفاده در سانتریفیوژهای گازی برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید اورانیوم را دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سیهای چنگ ابتدا در سال 2013 تحت تعقیب قرار گرفت و سرانجام در فوریه2014 در انگلیس بازداشت شد و سپس به آمریکا بازگردانده شد.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح‌آمیز داشته و دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود تایید کرد هیچ اسناد معتبری دال بر انحراف مواد هسته‌ای در ایران در دست ندارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آمریکا و صادرات نفت ایران