سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تالاب هامون در کوتاه مدت احیا نمی‌شود


مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تالاب هامون و برنامه‌های انجام شده برای آن گفت: بیش از 80 درصد منابع آبی هامون از خارج از کشور تامین می شود؛ از هیرمند و فراه و چند شاخه دیگر این منابع به هامون وارد می‌شد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی با توجه به تغییر اقلیم و کمبود بارش‌ها در کل حوزه و برنامه توسعه کشاورزی در افغانستان منابع آبی این تالاب محدود و محدودتر شده و انتظار این که بتوانیم به سرعت تالاب را احیا کنیم نخواهیم داشت مگر اینکه بخواهیم آن را مدیریت کنیم یعنی سیلاب‌ها را به خوبی هدایت کنیم و مشکلات مانع ورود سیلاب‌ها را مورد ترمیم قرار دهیم.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست تصریح کرد: برنامه‌هایی نظیر لایروبی‌ها، جلوگیری از تبخیر آب و اداره کشاورزی سنتی برای مصرف حداقلی آب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

باقرزاده کریمی خاطرنشان کرد: هر چه تلاش کنیم این تالاب را احیا کنیم باید به مبانی دیگر هم بیندیشیم و مهمترین برنامه این است که در دراز مدت و میان مدت میزان وابستگی مردم و معیشت‌های وابسته به تالاب را کم کنیم و صنعت و تجارت را در منطقه گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: منطقه سیستان دارای ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری است؛ تالاب هامون فضای بسیار خوبی از لحاظ اکولوژیکی و همچنین تنوع زیستی است که می‌تواند با احیای شدن در افزایش گردشگری نیز مورد لحاظ قرار گیرد اما اگر مورد احیای قرار گیرد برای توسعه کشاورزی مناسب نخواهد بود و باید برای کشاورزی و توسعه آن راهکار دیگری مورد لحاظ قرار گیرد.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب سیستان به عنوان منطقه آزاد گامی در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم این منطقه و جلوگیری از مهارجت بی رویه را پدید آورد.

باقرزاده کریم همچنین درباره برنامه‌های کوتاه مدت بریا هامون نیز گفت: در مورد هامون هم با عبدالله عبدالله در سفرش به ایران صحبت کردیم؛چند کمیسیون و کمیته مشترک ایران و افغانستان در ایران به صورت ملی و استانی در حال تلاش هستند و دوکشور تلاش می‌کنند و آخرین اقدامات را هر از چند گاهی با وزارت کشور مرور می‌کنیم.

وی تأکید کرد: احیای تالاب هامون اولویت اول در شرق کشور است اما راهکار سریع آن این است که خیلی نمی‌توان تغییرات عمده‌ای ایجاد کرد و باید بهبود آن به تدریج انجام گیرد و یک ساله نمی‌توان هامون را احیا کرد و ما برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت را داریم.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست در پایان تأکید کرد: برای کوتاه مدت انتقال آب از هیرمند را مد نظر داریم و در همین زمینه آزاد کردن بسترهای سیلابی مدنظر است که امیدواریم این برنامه‌ها به پیشبرد بهبود شرایط در این منطقه کمک کند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
احیا تالاب بین المللی گندمان و مقابله با ریزگردها