استتار نانوذرات با پروتئین‌های طبیعی برای فریب سیستم ایمنی بدن


پژوهشگران با استتار نانوذرات توسط پروتئین‌های استخراج شده از سطح سلول‌های قرمز خون، موفق به تولید دارویی شدند که قادر است در بدن به حرکت درآمده و به دور از چشمان سیستم ایمنی بدن، عوامل بیماری‌زا و مواد سمی را شناسایی کند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مواد سمی اعم از ترکیبات عفونت‌زا تا تهدیدات زیستی از جمله دغدغه‌های ارتش آمریکا است که موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌هایی روی عوامل خنثی کننده این تهدیدات انجام شود.

یک گروه تحقیقاتی اخیرا موفق به ساخت ترکیبات دارویی استتار شونده شده است که به سادگی می‌تواند درون بدن به حرکت درآمده و عوامل بیماری‌زا را تحت تاثیر قرار دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا نانوذراتی ساختند که دارای پوششی از جنس پروتئین‌های غشاء سلول‌های قرمز خون بوده که در بدن به حرکت درآمده مواد سمی را هدف قرار می‌دهند. این غشاء پروتئینی موجب استتار نانوذرات از گزند سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود.

این نانوذرات به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به مواد بیماری‌زا و خطرناک متصل شوند. پروتئین‌های موجود در سطح این ذرات از روی پلاکت‌های خون انسان شبیه‌سازی شده‌ است. این فناوری به گونه‌ای است که می‌تواند به سادگی تغییر کرده و برای استفاده بر علیه یک گونه خاصی از بیماری‌ها، باکتری‌ها یا تومورها اصلاح شود.

اخیرا این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است. این تیم تحقیقاتی به موش‌ها نانوذرات پلیمری زیست‌تخریب‌پذیر حاوی پروتئین‌های غشاء سلول‌های قرمز خون تزریق کردند. این پروتئین‌ها قادرند در محل زخم تجمع یافته و مانع از خونریزی شوند. همچنین درون این نانوذرات از مواد آنتی‌بیوتیک پرشده بود اما دز آن یک ششم حالت رایج بود. این نانوذرات به موش‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک تزریق شد. نتایج نشان داد جمعیت باکتری‌ها در کبد و طحال موش‌ها 1000 برابر نسبت به حالت تزریق مستقیم آنتی‌بیوتیک کاهش یافت.

محققان این پروژه در قدم بعد از این نانوذرات برای موش‌هایی که رگ‌های خونی آسیب‌دیده داشتند استفاده کرده و موفق به افزایش ضخامت رگ‌ها در این موش‌ها شدند.

محققان این پروژه به دنبال راهبردهای تقلید از طبیعت، استفاده از فناوری‌ نانو، زیست‌فناوری، شیمی و مهندسی زیست‌مولکولی هستند.

دو هدف اصلی محققان این پروژه، غلبه بر مقاومت باکتریایی و درمان بیماری سرطان با استفاده از نانوذرات اصلاح شده‌ است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دستگاه ایمنی بدن - سلول های کشنده ی طبیعی