نقش زدن تاریخ با میلیون‌ها نقطه


می‌گوید که یکی از طرح‌هایش را دزدیده و برای قالی استفاده کرده‌اند، زمانی هم که برای اعتراض به این موضوع اقدام کرده، کم مانده که کتکش هم بزنند.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، ناصر پاریاس که مهمان ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود. او با نقطه، طراحی و نقاشی می‌کند. کارهایش با 7 تا 95 میلیون نقطه روی مقوا پیاده می‌شود و بیشتر به کشیدن بناهای تاریخی علاقه دارد.

وی با راپید طرح‌هایش را به‌شکل نقطه خلق می‌کند. او برای یکی از کارهایش با 60 میلیون نقطه، چهار سال وقت گذاشت و حتی پشت کار ویزیتش، گذرگاهی در کوهای زاگرس را با نقطه طراحی کرده است.

این هنرمند، طراحی و نقاشی‌هایش را از روی عکس نمی‌کشد، بلکه باید خودش از محل مورد نظر دیدن کرده باشد یا طرح خطی سیاحان قدیمی را به نقطه تبدیل کند.

فاین پوینتیلیسم (fine pointillism) یا نقطه‌پردازی یکی از سبک‌های امپرسیونیسم است که او انجام می‌دهد، «سورا» یکی از نقاشان معروف فرانسه این سبک را ابداع کرده است. به گفته این هنرمند، در آن زمان با قلمو نقطه می‌زدند که 3 تا 6 میلی‌متر بود، اما او با 5 یا 10 صدم میلی‌متر کار می‌کند.

پاریاس با بیان این‌که نمی‌تواند ادعا کند چه کسی برای اولین‌بار این سبک را در ایران اجرا کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: شاید من اولین نفر در ایران باشم که این کار را انجام می‌دهم.

او دوست دارد در این رشته شاگردهایی تربیت کند، اما کارگاهی ندارد که بتواند در آن آموزش دهد.

این هنرمند اظهار کرد: هیچ‌وقت از من حمایت نشده است و تنها جایی که تا کنون از من حمایت کرده، فرهنگسرای اندیشه بوده است. هنگامی که در این نمایشگاه کارهایم را ارائه کردم، یکی از نوادگان کمال‌الملک هم از کارهایم دیدن کرد.

این هنرمند ادامه داد: من از بچگی نقاشی می‌کردم. اگر یکی از ناشران علاقه‌مند باشد و با من کنار بیاید، می‌توانم کتابی از آثارم منتشر کنم.

پاریاس طرحی هم از مقبره کوروش زده است و در این‌باره گفت: این طرح را سال‌ها پیش که از آرامگاه کوروش دیدن کردم کشیدم، اما حالا مقبره کوروش بسیار تفاوت کرده و خراب شده است.

گنید سلطانیه، منشور حقوق بشر کوروش، خانه پروفسور حسابی و درخت پیری که سال‌ها پیش در حیاط امامزاده صالح بوده، از دیگر طرح های اوست. موضوع بیشتر طرح‌هایش را از میراث فرهنگی و طرح‌های سنتی انتخاب کرده است.

وقتی طرح درخت امامزاده صالح را نشان داد، با حسرت گفت: داخل این درخت، سال‌ها کفاشی بود و بعدها آن را قطع کردند؛ اما در آمریکا برای آن‌که درختی را نگه دارند، از زیر آن تونلی زده‌اند تا ماشین‌ها بتوانند از آنجا عبور کنند.

او همچنین مدعی شد: یکی از طرح‌هایم را کپی و برای بافت قالی از آن استفاده کرده‌اند. زمانی هم که به این کار اعتراض کردم، کم مانده بود من را کتک بزنند.

پاریاس افزود: من 28 سال در آلمان زندگی و آنجا درس خواندم. تا کنون هم سه نمایشگاه در ایران و یک نمایشگاه هم در آلمان برگزار کرده‌ام.

خودکار و خط، سبک دیگری است که این هنرمند انجام داده است که درباره‌ی آن توضیح داد: هیچ‌کس این کار را انجام نداده به‌جز خودم، کارهای خط همراه خودکار را انتزاعی انجام می‌دهم. یکی از طرح‌هایم در معروف‌ترین روزنامه آلمان در سال 1962 چاپ شد. من با ماژیک و رنگ روغن هم نقاشی می‌کنم.

امپرسیونیسم سبکی از نقاشی است که از پاریس و فرانسه در میانه قرن نوزدهم میلادی شروع شد. برخلاف هنرمندانی که پیش از پیدایش سبک امپرسیونیسم فعالیت می‌کردند، امپرسیونیست‌ها بیشتر نقاشی‌های‌شان را در فضای باز نقاشی می‌کردند و دوست داشتند که موضوعات طبیعی را مانند درختان، دشت‌ها و کشتزارها و اقیانوس‌ها به تصویر بکشند. امپرسیونیست‌ها اغلب موضوعات‌شان را از فضای آزاد می‌گرفتند و آنچه را که در آن می‌دیدند، نقاشی می‌کردند.

انتهای پیام

ناصر پاریاس

آرامگاه کوروش اثر پاریاس


ویدیو مرتبط :
کوتاه برای تاریخ - قسمت سوم : نقطه آخر