تاثیر منفی کاهش واردات خودرو در اسقاط خودروهای فرسوده


تاثیر منفی کاهش واردات خودرو در اسقاط خودروهای فرسوده

خبر خودرو/ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با بیان اینکه اسقاط تاکسی های فرسوده به ندرت اتفاق می افتد، اظهار داشت: مشکل اصلی در خصوص اسقاط خودرو های فرسوده مسئله تامین اعتبار و فروش گواهی های اسقاط است.
مصطفی جودی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نوسازی ناوگان فرسوده ارتباط مستقیمی با فعالیت واردکنندگان خودرو پیدا کرده است اظهار داشت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که اگر روند واردات خودرو به خوبی پیش رود، بحث نیاز واردکنندگان به گواهی اسقاط مطرح می گردد و طبیعتا اسقاط خودروهای فرسوده نیز با روند مطلوبی پیش خواهد رفت.
وی در خصوص استفاده 35 تا 40 درصدی از ظرفیت مراکز اسقاط افزود: رکود در واردات خودرو و شرایط اقتصادی کشور مسلما بر مراکز اسقاط نیز تاثیر گذار بوده به طوری که این جریان موجب شده که هم اکنون مراکز با ظرفیت کمی در حال فعالیت باشند همچنین مراکز اسقاط در سال جاری در راستای اجرای دستورالعمل واردات خودرو در حدود 175 هزار گواهی اسقاط را صادر کرده است.
وی تصریح کرد: مراکز اسقاط از آمادگی و ظرفیت کامل برای انجام اسقاط قانونی خودروهای فرسوده اعم از تاکسی، اتوبوس و مینی بوس برخوردار می باشند همچنین این مراکز قابلیت و توانایی اسقاط 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده را ظرف یک سال دارا می باشند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به استاندارد یک مرکز اسقاط خاطرنشان کرد: در این خصوص تعریف روشن و مشخصی باید از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت در خصوص استاندارد یک مرکز اسقاط صورت گیرد.
جودی در ادامه گفت: در سال جاری در جهت هویت بخشیدن به مراکز اسقاط در چارچوب قانون ، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و وزارت صنعت و معدن و تجارت ، نمایندگان مورد اعتماد مراکز اسقاط و پلیس راهور ناجا مصوبه ای ابلاغ کرده اند که باید نظارت تخصصی و کارشناسی بر روی آن صورت گیرد.
وی در رابطه با اسقاط مینی بوس های فرسوده تاکید کرد: در حال حاضر اسقاط مینی بوس های فرسوده به صورت پراکنده در نقاط مختلف کشور صورت می گیرد اما عملیات جایگزینی پس از اسقاط وجود ندارد چراکه مسئولین ذیربط قادر به ارائه تسهیلات به مالکان مینی بوس ها برای نوسازی ناوگان نیستند و رانندگان مینی بوس های فرسوده پس از اسقاط و دریافت مبلغ ارزش خودرو از چرخه حمل و نقل کشورحذف می گردند.
جایگزینی مینی بوس های فرسوده افزود : طرح جایگزینی مینی بوس های فرسوده ضمن اینکه باید با مشارکت خودروسازان صورت گیرد بلکه باید مینی بوسی نیز برای جایگزینی وجود داشته باشد همچنین در این زمینه موضوع اختصاص تسهیلات از سوی دستگاههایی مثل ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت و یا وزارت راه نیز قابل تامل است.
وی گفت : در شرایطی که کلیه دارندگان مینی بوس های فرسوده به دنبال جایگزینی خودرو خود نیستند و یا توانایی مالی مناسبی برای جایگزینی ندارند طرح معادل سازی از طرح هایی است که با اسقاط خودرو و دریافت وجه نقدی اسقاط ، دارندگان این خودروها بهتر می توانند نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام نمایند.
وی در خصوص اسقاط خودروهای پیکان افزود: اسقاط خودروهای پیکان نیز در دست سازمان تاکسیرانی است و مراکز اسقاط هیچ مشکلی برای اسقاط خودروی فرسوده ندارند همچنین بحث دیگر در این راستا فروش گواهی های اسقاط است که باید وارد کننده خودرو متقاضی آن باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
روند اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده