سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دسترسی به ویکی پدیا دوباره در چین مسدود شد


دسترسی به ویکی پدیا دوباره در چین مسدود شد

دولت چین برای چندمین بار دسترسی شهروندان این کشور به بخش زبان چینی ویکی پدیا را مسدود کرد. با این اقدام، نام پایگاه داده مذکور نیز به لیست بیش از 3 هزار وب سایت ممنوعه همانند فیس بوک در سرزمین اژدهای سرخ اضافه شد.

جا دارد اشاره کنیم زبان انگلیسی این وب گاه همچنان آزاد است و کاربران می توانند از اطلاعات آن بهره بگیرند. دولت یاد شده قبلا هم چنین اقدامی انجام داده بود و از جمله باید به ممنوعیت دسترسی به ویکی پدیای چینی در سال 2004 میلادی اشاره نمود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

«جیمی ویلز»، موسس سایت مورد بحث اظهار داشته به زودی به پکن سفر خواهد کرد تا با سانسورچی دولت در این رابطه صحبت نماید. او همچنین گفته: «سایت ما برای زمان طولانی در همه زبان ها برای استفاده شهروندان چینی قابل دسترسی بوده اما اخیرا در این امر با محدودیت هایی مواجه بودیم تا اینکه امروز، بخش زبانی چینی Wikipedia به طور کلی دوباره در این کشور فیلتر گشت.»

گفته می شود دلیل این بلوکه کردن تغییرات فنی در سیستم رمزگذاری داده های این وبگاه بوده که باعث شده تا دولت مذکور قادر به کنترل جستجوهای اینترنتی شهروندان خود نباشد.

به ادعای مدیر سایت یاد شده، دیگر امکان فیلتر کردن یک صفحه خاص وجود ندارد و یا به طور کلی باید بخش زبان مورد نظر مسدود گردد یا هیچ کدام با چنین انسدادی مواجه نشوند.

ویکی پدیای چین از سال 2002 میلادی کار خود را آغاز نموده و در حال حاضر بالغ بر 850 هزار مقاله و 485 هزار مشترک عضو شده دارد و در جایگاه چهارمین منبع اطلاع رسانی جامع در این کشور به شمار می رود.

جالب اینجاست که بیشترین ویرایش های اعمال شده در صفحات این پایگاه اطلاعاتی را تایوانی ها با 37.8 درصد و پس از آن، اهالی هنگ کنگ با 27.2 درصد به انجام رسانده اند. سرزمین اصلی چین که چنین فیلتری را برای کاربرانش در نظر گرفته فقط  17.7 درصد از کاربرانش در این امر مشارکت داشته و سهم آمریکا و کانادا نیز در چنین فعالیت هایی حدود 8 درصد بوده.

منبع: trustedreviews

برچسب‌ها:اخبار تکنولوژیچینفیلترویکی پدیا

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
نگاهی به ویکی پدیا