علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ماهیت واقعه عاشورا سیاسی است/جدایی عاشورا از سیاست خیالی باطل


به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه شنبه در نشست بازخوانی وقایع انقلاب اسلامی در حسینیه آیت الله خامنه ای تمامی برکات حاصله در جهان اسلام  و منجر به پیروزی مسلمانان را از برکات تاسوعا و عاشورا دانست.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد مخالف و معترض به این موضوع هستند که امام حسین (ع) و کربلا و امام زمان (عج) را نباید وارد مسائل سیاسی کرد ادامه داد: ماهیت تاسوعا و عاشوراسیاسی است و از حضرت مهدی موعود (عج) سیاسی تر در دنیا وجود ندارد.

وی اظهار کرد: عزاداری برای واقعه عاشورا و امید به ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) با سیاست آمیخته است و نمی توان آن را جدا از سیاست دانست.

عاشورا منجر به نابودی رژیم پهلوی شد

پور ازغدی همچنین با اشاره به راهپیمایی عظیم مردم ایران در تاسوعا و عاشورا بیان کرد: حضور پر شور مردم در این مراسم بستر سقوط طاغوت را فراهم کرد و و به گفته کارشناسان و کارکنان سازمان جاسوسی آمریکا درست بعد از برپایی همین خروش مردمی  در مراسم اربعین بود که آمریکایی به سقوط رژیم پهلوی مطمئن شدند.

وی با اشاره به وقایع به وقوع پیوسته در آبان ماه سال ۱۳۵۷ در مشهد مقدس ابراز کرد: همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۱۳۵۷ بزرگترین تظاهرات علیه رژیم پهلوی توسط مردم انقلابی مشهد رقم خورد و حکومت مجبور به عقب نشینی شد.

۲۳ آذر ۵۷ نقطه عطف مبارزات مردم مشهد

رحیم پرو ازغدی با بیان اینکه واقعه ۲۳ آذر ماه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد را باید نقطه عطف مبارزات مردم مشهد دانست بیان کرد: هرچند قیام مردم انقلابی مشهد در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ به بزرگی قیام مردم تهران نبود اما مبارزات گسترده مردم این شهر به رهبری آیت الله خامنه ای، شهید هاشمی نژاد و بسیاری از روحانیون مبارز دیگر از همین تاریخ آغاز شد.

وی با اشاره به حوادث سال ۱۳۵۷ در مشهد گفت: رژیم پهلوی گمان می کرد که با کشتار عظیمی که در ۱۷ شهریور ماه سال ۵۷ در تهران براه انداخته است دیگر مردم از ایجاد تظاهرات گسترده بیم دارند.

وی افزود: به همین منظور واقعه ۲۳ آذرماه سال ۱۳۵۷ که منجر به شهادت جمعی از مردم در بیمارستان امام رضا(ع) توسط عوامل رژیم شد سرآغاز تحولات بزرگ تر شد.

وی در بازخوانی مبارزات مردم مشهد در سال ۵۷ گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از تظاهرات در عاشورای حسینی به طور آشکار موضع خود را در برابر شاه و رژیم نمایان و با سردادن شعار مخالفت خود را با حکومت ابراز کردند.

وی افزود: شاه که برای سرکوب اعتراضات پروژه چماق به دستان را طراحی کرده بود با بکارگیری افراد بزهکار در ازای پرداخت پول از آنها برای حمله به دانشگاه  و ضرب و شتم انقلابیون بهره گرفت.

وی بیان کرد: چماق به دستان شاه مردم را می زنند و با فحاشی و ضرب و شتم سعی در سرکوب مردم برای دستیابی به قدرت از دست رفته داشتند.  

رحیم پور ازغدی با اشاره به واقعه خونین ۲۳ آذر در مشهد گفت: در همین تاریخ چماق به دستان تحت امر رژیم به بیمارستان امام رضا(ع) حمله کرده و با پزشکان و پرستاران درگیر شدند.

وی افزود: با بالا گرفتن درگیری سربازان شاه با ورود به بیمارستان ضمن ضرب و شتم کادر بیمارستان در نهایت با بهم ریختگی بخش ها منجر به شهادت چندین کودک بیمار شدند.

وی بیان کرد: پس از واقعه بیمارستان امام رضا (ع) در ۲۳ آذر، این مرکز درمانی برای ۱۰ روز به مرکز مبارزات مردم انقلابی مشهد تبدیل شد به نحوی که همه تظاهرات به آنجا ختم می شد.

وی بیان کرد: کشتار مردم در بیمارستان امام رضا (ع) و تداوم مبارزات پس از آن منجر به وقوع حادثه خونین نهم و دهم دی ۱۳۵۷شد، این دو روز از روزهای خونین و فراموش ناشدنی در تاریخ تحولات اجتماعی مشهد است که بازتاب گسترده ای داشت.

پور ازغدی یادآور شد: پیروزی نهضت امام خمینی(ره) اقدامی عظیم به پشتوانه مردم  بود که منجر به انقلاب شد و مسیر جهان اسلام و بشریت را تغییر داد.

وی افزود: تا قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی سال ۱۳۵۷ در کشور هنوز بسیاری از سردمداران امید برای حفظ رژیم و بر سر قدرت ماندن داشتند اما مردم ایران به تاسی از آموزه های عاشورا طومار رژیم پهلوی را در هم پیچیدند.

 


ویدیو مرتبط :
نقش سیاسی زنان در واقعه عاشورا