سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جشنواره فرامرزی مطبوعات و خانه‌ای در خورد پیل!


خداداد ابراهیمی - روزنامه‌نگار

تاریخ مطبوعات ایلام را که ورق می‌زنی به نشریات و اصحاب مطبوعاتی می‌رسی که علیرغم پیشینه کوتاه، عملکردی بایسته داشته و فرازهای جسورانه‌ای را پشت سر نهاده‌اند. استانی که دیرینه مطبوعاتش نه با استان‌هایی که عصر مشروطه را تجربه کرده‌اند قابل قیاس است و نه با استان‌هایی که تکثر مطبوعات و فعالان مطبوعاتی آن سرآمد و سردمدار جریان مطبوعه‌پژوهی و نقد مطبوعاتی معاصر را رقم زده‌اند، اما هماره از نویسندگان صاحب‌قلم و اندیشه‌های نو و متهوری بهره‌مند بوده و در آفرینش برخی جریان‌های مطبوعات ایران، نقش اثرگذاری ایفا کرده است.

خوب به یاد داریم که نخستین جشنواره مطبوعات غرب کشور در سال 1382 در ایلام برگزار شد. در این جشنواره تعداد زیادی از اصحاب جراید و خبرنگاران استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام با آثار تولیدی خود در قالب‌های متنوع مطبوعاتی به رقابت پرداختند. این اولین تجربه جشنواره‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز فعالان مطبوعاتی استان ایلام بود که به شایستگی برگزار شد.

بعدها اولین همایش خانه‌های مطبوعات کشور به میزبانی استان ایلام و در شهر ایلام در سال 1388 برگزار شد. در این همایش ملی، نگارنده به عنوان رئیس خانه مطبوعات ایلام با دعوت کتبی از روسای خانه‌های مطبوعات استان‌های کشور، بر ضرورت هم‌اندیشی و تبادل تجربیات حرفه‌ای خانه‌های مطبوعات کشور تأکید و از آنان دعوت کردم تا در این همایش حضور یابند. همایش با برنامه‌های جانبی و فرهنگی و با حضور اصحاب مطبوعات و مسئولان عالی‌رتبه استان و نیز پیام معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور آغاز شد. سخنران ویژه این همایش مهندس غراوی استاندار وقت ایلام بود. در این همایش پس از دو روز فعالیت همایش در بخش‌های تخصصی و برگزاری کارگاه هم‌اندیشی، اعضای نخستین هیئت موسس خانه مطبوعات ایران انتخاب شدند.

دست‌اندرکاران مطبوعات محلی کشور با هدف رفع مشکلات صنفی مطبوعات استانی، همچنین ساماندهی و توازن مشترکات و منافع صنفی خود پنجم خرداد 88 در ایلام، گردهم آمدند و سنگ بنای یک تشکل مردم‌نهاد جدید را به نام "خانه مطبوعات ایران" پایه‌ریزی کردند. این افراد امیدوار بودند که با همفکری و تبادل‌ نظر به اعتلای مطبوعات و رسانه‌های محلی در استان‌های کشور کمک کنند تا با تبیین برنامه‌های مشترک و راهکارهای مناسب به دستاوردهای ارزشمندی در عرصه مطبوعات محلی دست یابند.

و اینک اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری، این استان میزبان یک جشنواره مطبوعاتی فرامنطقه‌ای است؛ جشنواره‌ای که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، استانداری ایلام و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استان‌های جدار مرزی غرب ایران شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و آذربایجان غربی و شش استان کشور همسایه عراق ( استان‌های میسان، واسط، دیالی، بصره، سلیمانیه و اربیل) را مدت‌هاست سخت مشغول خود ساخته است. باید اذعان داشت روزی که مهندس محمدرضا مروارید استاندار ایلام که خود از مالکان نشریات محلی ایلام است و به عنوان صاحب امتیاز قدیمی‌ترین مطبوعه ایلام شناخته شده است، با روی کار آمدنش در مسئولیت استانداری ایلام، از ارتقای همه‌جانبه مطبوعات ایلام سخن گفت، کسی فکر نمی‌کرد که او با وجود مشغله‌های بی‌شمار، قصد دارد یک فعالیت فرهنگی فرامرزی در حوزه مطبوعات را رقم بزند.

استاندار ایلام به پیشنهاد خانه مطبوعات ایلام پاسخ موافق داده بود و پس از کش و قوس‌های فراوان، رفته‌ رفته اغلب دستگاه‌های اجرایی و معاونان خود را درگیر این اتفاق فرهنگی کرد و این بدان معنا بود که استاندار از برگزاری این جشنواره تمام‌قد حمایت می‌کند و سنگ تمام می‌گذارد. همین امر نیز موجب شده که توقعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم و اصحاب مطبوعات استان‌های مدعو روز به روز افزایش‌ یابد؛ چنانکه انتظار دارند جشنواره‌ای با رویکردهای نوین، اثرگذار و منحصربه‌فرد در ایلام رقم بخورد. در این راستا متولیان خانه مطبوعات و مسئولان اجرایی این جشنواره حدود یک سال و اندی وقت خود را صرف تلاش در راستای برگزاری ایده‌آل آن کرده‌اند.

اینک همه چشم به راهند که یک‌ بار دیگر استان ایلام در جشنواره‌ای متفاوت و با سیاست‌گذاری بهینه، بتواند قابلیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی خود را فراتر از یک جشنواره، فراتر از یک همایش منطقه‌ای و فراتر از انتظارهای به وجود آمده بروز دهد.

جان کلام اینکه انتظار می‌رود در خاتمه جشنواره فرامرزی خبرگزاری‌ها و مطبوعات جدار مرزی ایران و عراق، ارتقای عیار مطبوعات ایلام، برجسته شدن نشریات دو زبانه، بهره‌مندی از امتیاز میزبانی در راستای ترمیم اقتصاد مطبوعات محلی ایلام و احراز رتبه‌های برتر رقابت‌های مطبوعاتی برای جامعه مطبوعات ایلام به عنوان دستاوردی قابل‌ قبول رقم خورد؛ چرا که به قول شاعر:

یا مکن با پیل‌بانان دوستی

یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حاشیه اختتامیه جشنواره مطبوعات