فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حسنی‌نسب: «خشم و هیاهو» مصائب زندگی آدم‌های مشهور/ هومن سیدی: با حفظ مسیر فیلمسازی به سراغ سینمای قصه‌گو رفتم


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای فیلم «خشم و هیاهو»، به کارگردانی هومن سیدی با حضور نوید محمدزاده (بازیگر)،‌ سعید سعدی (تهیه‌کننده)،‌ هومن سیدی (کارگردان)،‌محسن نصراللهی (طراح صحنه)، امیری (طراح لباس)، مهدی سعدی (تدوین)،‌زامیار محمدی (بازیگر خردسال)‌و نیما حسنی نسب (منتقد)‌دقایقی پیش در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای نشست هومن سیدی با اشاره به عدم حضور طناز طباطبایی گفت: در ابتدا باید بگویم طناز طباطبایی بسیار دوست داشت در جمع ما حاضر شود اما سرکار آقای کاهانی بود حسین بشاش و شادمان‌فر نیز سر صحنه آقای فرهادی بودند.

وی در ادامه درباره ساخت فیلم «خشم و هیاهو» و نزدیک شدن به دو اثر اولش گفت: فیلم کاملاً از کار قبلی‌ام (اعترافات یک ذهن خطرناک)‌ دور است اما با حس مسیری که برای خودم ترسیم کردم قصه‌گوتر است و تجربه جذابی بود.امیدوارم بتوانیم در آینده فیلم کامل‌تری بسازم و در این مسیر عمیق‌تر شوم.

در ادامه نوید محمدزاده درباره ایفای نقش خسرو و ویژگی‌هایش گفت: پیش از این فیلم «سیزده» را با هومن کار کردم بیش از آنکه همکار باشیم رفاقت داریم.  هومن سیدی کارگردان بسیار باهوشی است تمام کارهای من را دیده و در هدایت من برای رسیدن به خسرو کمک کرد.

* محمدزاده:‌خودم را به ذهنیت کارگردان نزدیک می‌کنم

وی ادامه داد: هومن سیدی سینمای خودش را دارد و همین امر تفاوت را به همراه می‌آورد من در هر کاری که بازی می‌کنم خودم را به ذهنیت کارگردان نزدیک می‌کنم زیرا معتقدم کارگردان در تصویر نقش از من چند گام جلوتر است. خسرو به لحاظ جایگاه اجتماعی نسبت به کارهای دیگرم در جشنواره متفاوت است و این تفاوت تنها توسط بازیگر نمی‌تواند ارائه شود. بازیگر نمی‌تواند بگوید ما می‌فهمیم و لاغیر کارگردان هم نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد. همه کامل کننده یکدیگر هستند.

سعید سعدی تهیه‌کننده درباره فیلم توضیح داد:‌در این فیلم به دنبال تلنگر زدن به آحاد جامعه بودیم که بار دیگر به این مهم توجه کنیم و در رفتار و کردارمان مراقبت داشته باشیم از لرزش‌ها دوری کنیم و به دنبال عزت نفس باشیم.

* خشم و هیاهو تلنگر به جامعه

وی ادامه داد: در این فیلم قصد نداشتیم پرونده‌ای که سال‌ها پیش رخ داده است را مرور کنیم بلکه تنها به تأثیرگذاری بر روی مخاطب توجه داشتیم.

نصراللهی درباره طراحی صحنه توضیح داد: با آقای سیدی صحبت‌های زیادی داشتیم و قصد بر این بود هیچ چیز در طراحی صحنه درشت‌نمایی نشود و به رخ نکشد.

امیری درباره طراحی لباس توضیح داد: به همه لباس‌های خسرو حتی عینکش فکر شده بود، کاراکتر خواننده یک استار است و لباس‌های زیادی برایش در نظر گرفتیم تا استار بودنش در ظاهرش به چشم بیایند.

مهدی سعدی تدوین‌گر درباره ریتم فیلم گفت: ریتم درونی در سکانس‌ها و پلان‌ها داشتیم و اجازه تقطیع نداشتیم چون ریتم درونی فیلم از بین می‌رفت صحنه‌های سکانس پلان طراحی شده را نمی‌توانستیم تغییر دهیم درباره صحنه دادگاه نقش اصلی داستان (حنا) مانی‌فستی ارائه می‌دهد که ضرب آهنگ تندی دارد. تدوین کار پیچیده‌ای نبود و توسط کارگردان طراحی شده بود.

زامیار محمدی در ادامه نشست به همکاری‌اش با عمو هومن اشاره کرد و گفت: شانس بزرگی بود که بازی کردم.

در ادامه نشست خبری «خشم و هیاهو» نیما حسنی‌نسب منتقد با اشاره به حضور خسرو دهقان در سالن گفت: «خشم و هیاهو» رویکرد جدید و متفاوت هومن سیدی است، او از حرکت تجربی و اکسپری‌منتال با موضوعات خاص و روایت‌های پیچیده به سمت سینمای قصه‌گو آمده است اما از کلیشه‌های این سینما فاصله گرفته و کماکان بازیگوشی و تجربه‌گرایی را دارند.

* «خشم و هیاهو» مصائب زندگی آدم‌های مشهور

وی درباره فیلم که شباهت قصه به ماجرای واقعی که اتفاق افتاده است، گفت: ارتباط دادن فیلم سینمایی که با اندیشه و خلاقیت ساخته شده با موضوع واقعی که رخ داده است تقلیل دادن و محدود کردن فیلم به شمار می‌آید. «خشم و هیاهو» مصائب و پیچیدگی‌های زندگی آدم‌های مشهور است. در جامعه‌ای پر از تناقض فیلم در لایه‌هایش رسانه‌هایی که بیش از حد (فراتر از قانون عرف)، موضوعات را پررنگ می‌کنند نیز دارد.

در ادامه نشست هومن سیدی در پاسخ به این سوال که فیلم از لحاظ روایت شبیه به فیلم روز آمریکایی است،‌گفت: جرقه انتخاب این نوع روایت را از دیدن فیلم «رقص بر تاریکی» در ذهنم ایجاد شد و با توجه به آن فیلم نوع روایت را پرورش دادیم. استارت فیلم از دیدن رقص بر تاریکی شکل گرفت. فیلمنامه را که آماده کرده بودیم پگاه آهنگرانی خواند و این سریال را به من داد.

وی درباره نقد رسانه‌ها در اثرش، گفت: من به شخصه برای رسانه احترام قائلم اما برخی از رسانه‌ها که تعدادشان هم محدود است و متأسفانه تأثیرگذار و حاشیه‌پرداز وجود دارند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت در کسوت بازیگری این اتفاقات را می‌بینم، ماجراهایی که بیش از حد بزرگ نمایی می‌شود و روی اذهان تأثیرگذار است.

نوید محمدزاده در پاسخ به این سوال که پس از خوانش فیلمنامه چه ویژگی‌هایی در اثر دیدید که آن را انتخاب کردید: برایم جذاب بود، مسیر دیگری را در کارنامه‌ام رقم می‌زد در همه سال‌هایی که در تئاتر کار کردم نقش‌هایی ایفا کردم که بازتولید بوده، برخی به من گوشزد می‌کردند که استارهای بزرگی آن را پیش از من کار کردند اما من در ارائه نقش ترسی نداشتم زیرا معتقدم من مسیر دیگری را طی می‌کنم و نقش دیگری خلق می‌شود.

وی در ادامه گفت: هیچگاه به سمت و سوی فیلم‌های سیاسی نمی‌روم اما برای ایفای نقش در کارهای اجتماعی سر از پا نمی‌شناسم.

* پچ پچ‌های من مصاحبه نیست/ دوره تخریب دیگران گذشته

نوید محمدزاده با گله از برخی از سایت‌ها و مصاحبه‌هایی که به او نسبت داده بود گفت:‌دو سال پیش از زبان من برخی سایت‌ها نوشتند سیمرغ گرفتن کاری ندارد و هر قدر بخواهم می‌گیرم. اما من درباره اتفاقات دو سال گذشته هیچ حرفی نزدم پچ‌ پچ‌های من در سالن مصاحبه محسوب نمی‌شود دوره تخریب دیگران و مطرح شدن گذشته باید کار کرد.

نیما حسنی نسب در ادامه توضیح داد: ویژگی نوید محمدزاده تواضع است و اگر مصاحبه نمی‌کند به این دلیل است که احساس می‌کند هنوز باید در سینما تجربه کند. او یکی از بازیگرانی است که از تئاتر به سینما آمده و تفاوت مدیوم تئاتر و سینما را به خوبی درک کرده است. مراقبت از استعدادها و سرمایه‌های ما از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از وظایف رسانه است.

هومن سیدی در پاسخ به این سوال که آیا در ابتدا فیلمنامه برای فوتبالیست و یا بازیگر نوشته شده بود، گفت: قصه اولیه درباره بازیگر استار بود اما اصلاً فوتبالیست مطرح نبود. ارشاد به ما توصیه کرد بازیگر از دنیای بازیگری نباشد اما ما به دلیل عدم تمایز رفتار واقعی بازیگر قصد داشتیم یک استار را تصویر کنیم که نشد.

در ادامه سعید سعدی نیز به این نکته اشاره کرد:‌ارشاد به دلیل حرف و حدیث‌هایی که ممکن بود در جامعه بازیگری به وجود بیاید به ما توصیه کرد تا از بازیگر برای نقش اصلی داستان استفاده نکنیم و بیشتر علاقه‌‌مند بودند فضای شخصیت اصلی داستان غیرهنری باشد اما با نوع داستان ما همخوانی نداشت و ما یک خواننده را انتخاب کردیم.

نوید محمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا در مقام کارگردانی قرار می‌گیرید یا نه، گفت: هرگز کارگردانی نمی‌کنم زیرا کار بسیار سختی است کار بازیگران هم سخت اما در یک مقطعی تمام می‌شود، فشارهای روی کارگردان و استرس‌هایی که دارد بسیار زیاد است. کارگردانی ترسناک است من به اندازه کافی در بازیگری فشار تحمل می‌کنم به سمت کارگردانی نمی‌روم.

هومن سیدی درباره علاقه‌اش به بازیگری و کارگردان گفت‌: هر دو را کنار هم دوست دارم و امسال قصد دارم در حوزه بازیگری فعالیت کنم.

در پایان نشست نیما حسنی‌نسب به هوشمندی و هدایت کارگردان در ارائه هر چه بهتر نقش توسط بازیگران اشاره کرد و گفت: هومن سیدی از تجربه بازیگری خود به بهترین نحو استفاده کرده و توانسته بازی‌های خوبی را ارائه دهد.

* نسل گذشته فیلمسازی، فیلم‌های خلوت و تک‌بعدی ارمغان نسل گذشته فیلمسازی

وی در ادامه گفت:‌ بهترین و خوشایند‌ترین اتفاقی که در نسل جدید رخ داده این است که کارهایشان متمایز از نسل قبلی است با شیوع و فراگیر شدن نسخه‌های فیلم‌های روز و کلاسیک ذائقه بصری متفاوتی را ارائه می‌کنند و کارهایشان نسبت به نسل قبلی که خالی، خلوت و تک‌بعدی بود متفاوت است. نسل گذشته فیلمسازی باید به این نکته توجه کنند که برای ذائقه هوشیار و تربیت شده مخاطب ذائقه بصری متفاوتی را ارائه دهند و توقع بصری مخاطب را اغنا کنند.

انتهای پیام/

 

 

http://fna.ir/AO8VCB


ویدیو مرتبط :
نقد جشنواره ای فیلم خشم و هیاهو در برنامه هفت