سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



استان قزوین مستعد کشت زعفران است


علی اکبری روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه محصول زعفران گیاهی است که در اراضی با حاصلخیزی کم تولید می شود، افزود: این گیاه در برابر کم آبی و سرما مقاوم است و این شرایط می تواند قزوین را یکی از مناطق تولید عمده زعفران تبدیل کند.
وی اظهارکرد: زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری که در اراضی با حاصلخیزی کم و در اولین سال کشت به بار می نشیند و سازگار با مناطقی است که زمستانی ملایم و آب و هوایی گرم و خشک دارند.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارکرد: از آنجاییکه پیاز زعفران مدت پنج تا هفت سال در زمین می ماند، خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی، در مقابل شرایط خاص منطقه ای نیز مقاومت نماید.
اکبری تصریح کرد: در حال حاضر از جنوبی ترین نقطه این استان یعنی شهرستان بویین زهرا تا حاشیه رودخانه شاهرود در شمالی ترین منطقه، شرایط کشت طلای سرخ مهیا می باشد.
وی بیان کرد: ایجاد اشتغال، الگوی مناسب برای کشت جایگزین، پایین بودن هزینه های تولید و ارزش ریالی بالا از جمله عواملی است منجر به افزایش سطح کشت زعفران در سال های گذشته شده است.
اکبری خاطرنشان کرد: نیاز کم گیاه زعفران به آب از دیگر علل گرایش کشاورزان قزوینی به کشت زعفران است و از طرف دیگر این محصول زمانی نیاز به آبیاری دارد که فصل آب دهی محصولات دیگر به پایان رسیده است.
وی تصریح کرد: کشت زعفران در استان قزوین در تابستان شروع و برداشت آن از اواخر آبان ماه آغاز می شود و در بقیه فصل ها حالت خواب دارد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: امسال حدود 30 هکتار از مزارع استان در شهرستان های تاکستان و بویین زهرا به زیر کشت زعفران رفته است که سطح زیر کشت محصول زعفران در شهرستان بویین زهرا پنج هکتار می باشد.
اکبری با بیان اینکه متوسط عملکرد این محصول، پنج تا شش کیلوگرم در هر هکتار است، افزود: پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت، بیش از 150 کیلوگرم زعفران در استان تولید شود.
این مسوول با بیان اینکه زعفران استان قزوین کیفیت بسیار خوبی بلحاظ رنگ، طعم و عطر دارد، افزود: درحال حاضر پیازهای زعفران در خود استان قزوین تولید و حتی برخی از استانهای دیگر هم پیاز مورد نیازشان را از این استان تامین می کنند.
اکبری افزود: کشت زعفران در استان قزوین در تابستان آغاز می شود و برداشت آن اواخر آبان ماه به مدت سه هفته تا یک ماه ادامه دارد.
وی در پایان تاکید کرد: اعطای وام های اقتصاد مقاومتی به زارعین زعفران کار از مهمترین عوامل ترغیب افزایش سطح زیر کشت این محصول شده است.
گفتنی است کشت محصول زعفران در استان قزوین از 12 سال گذشته آغاز شده است.
7390/ 6128

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کشت زعفران در فاروج استان خراسان شمالی