اعتصاب غذای روزنامه‌نگاران سودانی در اعتراض به محدودیت آزادی مطبوعات


بیش از 30 روزنامه نگار سودانی در اعتراض به توقف چاپ روزنامه‌ "التیار" و با درخواست توقف عملیات نیروهای امنیتی علیه آزادی مطبوعات در این کشور دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عثمان میرغنی، سردبیر روزنامه التیار با اعلام این خبر گفت: دستگاه امنیتی و اطلاعات سودان از حدود سه ماه قبل بدون بیان دلایل موجه برای تصمیم "ناعادلانه" خود از فعالیت روزنامه التیار ممانعت کردند.

تاکنون تمامی تحصن‌های اعتراضی خبرنگاران سودان جهت پایان اقدامات امنیتی علیه آزادی عمل مطبوعات و اهالی رسانه که شامل سانسور روزنامه‌ها، ممانعت از فعالیت برخی نویسندگان و مصادره روزنامه و تعلیق چاپشان می‌شود شکست خورده است.

به گفته روزنامه نگاران سودانی مطبوعات این کشور با مجموعه‌ای از قید و شرط‌ها و موانع مواجه هستند که مانع از فعالیت مثبت و سازنده آنها می‌شود. این امر باعث مهاجرت برخی خبرنگاران این کشور توقف فعالیت برخی دیگر و از بین رفتن برخی روزنامه‌ها شده است.

پیش از اینکه خبرنگاران روزنامه التیار اعتصاب غذای خود را آغاز کنند ده‌ها تن از همکارانشان برای حمایت از آنها در محل تجمع کردند. برخی از حاضران شعارهایی در مخالفت با دموکراسی بدون مطبوعات و نیز شعار "یا مطبوعات آزاد و یا هیچ" سر دادند.

اعتصاب کنندگان غذا در حالی که دستان خود را بسته بودند در صف‌هایی برای اعلام آغاز اعتصاب غذا دهان‌های خود را بستند.

سردبیر روزنامه التیار سودان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد، این روش در راستای آموزش چگونگی اعتراض به مردم سودان و درخواست حقوق قانونی خود اتخاذ شد.

اعتصاب غذا از سوی برخی جناح‌های سیاسی مثل حزب ملی "الامة" و حزب سوسیالیست سودان، کنفرانس مخالف سودان و "اصلاحات اکنون" مورد استقبال قرار گرفت.

در این میان برخی چهره‌های حقوقی در دولت سودان، حل فوری این بحران را خواستار شدند. همچنین یک تیم پزشکی خبرنگارانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند را پیش از شروع اعتصاب غذا به طور کامل معاینه کردند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعتراض ها به بازداشت روزنامه نگاران به اتهام جاسوسی