فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



کنایه شعیبی به مسئولان جشنواره فجر


خبرگزاری مهر: بهروز شعیبی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «سیانور» بیان کرد که متاسفانه آن کسانی که اسلحه دستشان بود، فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنند، برای آنها حذف کردن بهترین راه بود.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سیانور» ساخته بهروز شعیبی به تهیه کنندگی سید محمود رضوی روز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه در دانشگاه تهران همراه با نمایش فیلم با حضور کارگردان این فیلم و پدرام شریفی بازیگر آن برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز شعیبی کارگردان «سیانور» درباره ایده اصلی فیلم و ساخت اثری درباره وقایع سیاسی دهه ۵۰ گفت: مدتی پیش فیلمنامه ای از آقای مسعود احمدیان خواندم درباره وقایع سیاسی که در سال ۵۴ رخ داده و درباره شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف بود. اتفاقاتی که نسل من و شما از آنها دور بودیم. همیشه به نظر می آید فیلم هایی که درباره انقلاب و پیش از آن ساخته می شود بیشتر در دهه های خاص و حول محور مجموعه ای از شخصیت های خاص شکل می گیرد، به طوریکه ما از خیلی از اتفاقات آگاه نیستیم.

وی با اشاره به ویژگی های این فیلم توضیح داد: یکی دیگر از جذابیت های این فیلمنامه برای من پرداختن به شخصیت مجید شریف واقفی بود که اسم او هم اکنون سردر دانشگاه صنعتی شریف است اما ممکن است بسیاری از ما اطلاع نداشته باشیم که این عنوان چرا برای این دانشگاه انتخاب شده است. این بخش در گذشته کشور ما بوده اما مغفول واقع شده است، پس از خواندن فیلمنامه شروع به جمع آوری یکسری اطلاعات کردم و پس از آن مشغول بازنویسی شدیم. ساخت این فیلم برای من با ترس همراه بود چرا که باید من سراغ قصه ای از دهه ۵۰ می رفتم که از شعارزدگی که در این روزگار در فیلم های تاریخی می بینیم دور باشد و همچنین نباید شخصیت پردازی های فیلم کاذب جلوه می کرد اما ما تمام مدت سعی کردیم با صداقت به قصه و تاریخ نگاه کنیم و از دادن شعار توسط خودمان در فیلم پرهیز می کردیم.

به دلیل حساسیت موضوع یک ناظر از وزارت اطلاعات داشتیم

شعیبی ادامه داد: ما سعی کردیم تا برای رسیدن به یک فضای درست و واقعی سراغ صحنه های دیده شده، نرویم. به همین دلیل تمام صحنه های فیلم در خیابان های تهران فیلمبرداری شده و هیچ کدام جلوه های ویژه نیست. فکر کنم کار سختی بود ولی از نتیجه خیلی خوشحال هستم و امیدوارم کسانی که فیلم را می بینند، قضاوت پیشین را نداشته باشند.

این کارگردان درباره حمایت وزارت اطلاعات از «سیانور» عنوان کرد: این فیلم با سرمایه گذاری سید محمود رضوی ساخته شده است اما به دلیل حساسیت موضوع ما یک ناظر از وزارت اطلاعات داشتیم که در طول کار مشاور ما بود. با این حال ما هرگز به عنوان سرمایه گذار از سوی این ارگان حمایت نشدیم.

پدرام شریفی در ادامه این نشست درباره همکاریش با پرویز پرستویی در «بادیگارد» و مهدی هاشمی در «سیانور» گفت: وقتی بازیگر مقابل، حرفه ای و بزرگ باشد کار برای طرف مقابل راحت تر است. آقایان هاشمی و پرستویی هم از بازیگران بزرگ سینما هستند که من از آنها بسیار آموختم. در فیلم «بادیگارد» برای اولین بار بود که مقابل یک بازیگر بزرگ مثل آقای پرستویی قرار می گرفتم و خیلی استرس داشتم اما او من را به عنوان یک همکار پذیرفت و با همراهی آقای پرستویی توانستم از پس نقش بربیایم. درباره آقای هاشمی هم واقعا وقتی از نزدیک با او روبرو شدم  شخصیت مهربانی داشت و آنقدر گرم برخورد کرد که حس کردم مدت ها است او را می شناسم.

حذف کردن بدترین راه برای عقیده مخالف است

شعیبی درباره دستیابی به اطلاعاتی درباره سازمان منافقین گفت: اطلاعات درباره این سازمان در کتاب های زیادی وجود دارد. البته ما می توانستیم با شخصیت های مختلفی که در آن دوران حضور داشتند مانند آقای عزت شاهی صحبت کنیم. البته یک کتاب سه جلدی درباره سازمان مجاهدین است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است و یا کتاب خاطرات آقای عزت شاهی از جمله آثار برای مراجعه است. به هر حال دسترسی به اطلاعات در این بخش کار سختی نبود.

کارگردان «سیانور» در پاسخ به این پرسش که هدفش به غیر از آگاهی دادن به نسل جوان، در این فیلم چه بوده است، عنوان کرد: به عقیده من اتفاقی که در این فیلم می بینید، در طول تاریخ بارها برای آدم ها رخ داده است. آدم هایی که به قول صمدیه لباف وقتی اسلحه دست می گیرند تازه باید فکر کنند به چه کسانی شلیک نکنند. معتقدم حذف کردن بدترین راه برای عقیده مخالف است. ما از چنین اتفاقاتی باید درس بگیریم که عقیده مخالف را قبول کنیم و با آنها به بحث بشینیم. اگر نمی توانیم با آنها بحث کنیم، به همنشینی با عقیده مخالف عادت کنیم.

شعیبی در پاسخ به پرسش دیگری که چرا فیلم «سیانور» در جشنواره فجر توسط داوران دیده نشده و هیچ نامزدی برای سیمرغ نداشته است، گفت: من خوشحالم از اینکه شما امروز این فیلم را دیدید چراکه جشنواره فیلم فجر تمام شده است و متاسفانه آن کسانی که اسلحه دستشان بود، فکر نکردند به چه کسی نباید شلیک کنند، برای آنها حذف کردن بهترین راه بود.  

وی همچنین درباره این موضوع که «سیانور» را به وزیر ارشاد تقدیم کرده است، عنوان کرد: آقای علی جنتی یکی از فعالان سیاسی پیش از انقلاب بود و حوزه فعالیتش خیلی گستره بوده است. وقتی که تحقیقات «سیانور» را انجام می دادیم این نکته برایم جالب بود و یک بعد دیگر از شخصیتشان را شناختم. برای همین خیلی خوشحال بودم که در زمان این وزیر «سیانور» ساخته می شود و فارغ از هرگونه ریا و سودجویی این کار را انجام دادم.


ویدیو مرتبط :
بهروز شعیبی میهمان برنامه ویژه جشنواره فیلم فجر(هفت)