سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قرص جلوگیری از بارداری سیپروترون کمپاند یا قرص دیان/ نحوه مصرف + عوارض/ قرص دیان و چاقی!


قرص سیپروترون کمپاند یا قرص دیان دارای دو جزء است؛ یک جزء آنتی آندروژنی یا همان سیپروترون به میزان 2میلی گرم و یک جزء استروژنی یعنی اتینیل استرادیول به میزان 3 میکرو گرم. از جزء ضد آندروژنی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم و هیرسوتیسم (پرمویی) در زنان استفاده می‌شود. یک عدد روزانه به مدت 21 روز از روز پنجم قاعدگی شروع می‌شود که بعد از اتمام یک دوره و با یک وقفه 7 روزه می‌توان درمان را تکرار کرد. 

ترکیبات:

ترکیبی از : یک جزء استروژنی + یک جزء آنتی آندروژن

Cyproterone Acetate 2 mg +Ethinylestradiol 35 mcg

طبقه‌بندی فارماكولوژیك: تركیب استروژن و پروژستین.
طبقه‌بندی درمانی: ضد آندروژن، جلوگیری كننده از بارداری.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده X 

سیپروترون کامپاند

موارد و مقدار مصرف:

الف) درمان آكنه شدید و مقاوم به درمان طولانی مدت با آنتی‌بیوتیكهای خوراكی،درمان پرمویی خفیف تا متوسط بدون علت مشخص.
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.
ب) جلوگیری از بارداری.
از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.
توجه: اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراكی جلوگیری كننده از بارداری دارد ، ولی استفاده از آن صرفاً برای این منظور توصیه نمی‌شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می‌شود كه به درمان بیماریهای پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.

مصرف دارو برای خانمهائی که از این دارو به عنوان یک روش جلوگیری استفاده میکنند: 

اصول مصرف قرص diane یا همان cyproterone compound به این ترتیب است که یک قرص در روز به مدت 21 روز تجویز میشود. در مان را باید از روز 5 ام قائدگی شروع کرد. در دوره های بعد..7 روز پس از قطع دارو .. درمان باید مجددا شروع شود.

اگر دوز توصیه شده روزانه را فراموش کرده باشیم چه کنیم؟

در صورت‌ فراموش‌كردن‌ مصرف‌ دارو در زمان‌ معین‌، باید به‌محض‌ بخاطر آوردن‌ مصرف‌ شود. درصورتیكه‌ تاخیر در مصرف‌ دارو بیش‌ از12 ساعت‌ باشد، بهتر است‌ از مصرف‌ آن‌نوبت‌ خودداری‌ شود و ضمن‌ ادامه‌مصرف‌ بقیه‌ قرص‌ها، به‌ روال‌ قبلی‌ از یك‌روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

نکات مهم درباره مصرف سیپروترون کامپاند

1- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه می‌شود. 

2- درمان را تا بهبود كامل آكنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تكرار شود. 

3- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود. 

4- عواملی مانند چاقی، سیگار كشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممكن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن،خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراكی تركیبی جلوگیری كننده از بارداری را افزایش می‌دهد و سیگار كشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌كند. 

5- مصرف این دارو ممكن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید كند. 

6- اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیفتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد كرد. 

7- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممكن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری كاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.  

8- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

آیا قرص های ضدبارداری باعث چاقی می شوند؟

بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص های ضدبارداری باعث اضافه وزن نمی شود.
همیشه این باور وجود داشته است که مصرف قرص ضدبارداری چند کیلو به وزن شما اضافه می کند اما مجله ی Human Reproduction در شماره ی فوریه ی خود نوشته است که این باور اشتباه است. چندین دانشمند دانشگاه Oregon Health & Science روی گروهی از میمون هایی که سیستم تولید مثل شان شبیه انسان است آزمایشاتی انجام دادند.
آزمایش روی این میمون ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین چاق شدن و مصرف داروهای ضدبارداری وجود ندارد. محققان معتقدند سنی که زنان معمولا شروع به استفاده از این قرص ها می کنند باعث اضافه وزن می شود. دکتر ژودی کامرون در این باره می گوید: "این احتمال وجود دارد، اضافه وزنی که به طور طبیعی به مرور زمان به وجود می آید به استفاده از این قرص ها نسبت داده می شود." مجله ی Parisien تاکید می کند اگرچه امکان دارد، مطالعاتی که روی پستانداران انجام شده است صد در صد قابل اعتماد نباشد اما با وجود این نتایج آن قابل قبول است؛ زیرا نتایج چهل و چهار پژوهش در این خصوص نشان داده است که رابطه ایی بین مصرف قرص های ضدبارداری و اضافه وزن وجود ندارد.
تحقیقات دیگر نشان می دهد که قرص ها شما را چاق نمی‌ کنند اما این خاصیت را دارند که موجب افزایش اشتها می‌ شوند بنابراین شما بیشتر غذا می ‌خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم‌ ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می ‌کنند.
شاید بهتر باشد این بهانه مصرف قرص ها را با اصلاح عادات زندگی رفع کنید یعنی اولا ورزش را به زندگی‌ تان راه بدهید. ثانیا افزایش اشتهای ایجاد شده ناشی از قرص ها را با مصرف مواد کم‌ کالری و پرحجم یا میوه‌ ها و سبزیجات جبران کنید.
شما می ‌توانید با پیاده ‌روی از خانه تا محل خرید یا نرمش کردن در خانه نه تنها مانع اضافه وزن و چاقی شوید بلکه روحیه شاد و سلامتی و دیگر فواید ورزش را به خود هدیه دهید. نباید به جای یافتن راه‌ حل و اصلاح روش زندگی، خود را از مزایای مصرف قرص محروم کنید.


ویدیو مرتبط :
عوارض مصرف قرص X