مایلی كهن:هیچ جای دنیا به كی روش چنین حقوقی نمی دهند/ یك حلقه بزرگ رسانه ای در اختیار اوست


محمد مایلی كهن بازیكن و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیازی به معرفی ندارد. وی مجموعه ای از افتخارات باشگاهی را به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران كسب كرده است. مایلی كهن تیم ملی فوتسال ایران را به رتبه چهارم دنیا رساند و در جام ملت های 1996 امارات، تیم ایران با هدایت او به مقام سوم دست یافت اما در این دوره از رقابت ها با 3 گل عربستان و با نتیجه پرگل 6 بر 2 كره جنوبی را شكست داد.
مایلی كهن به استعدادیابی، بازیكن سازی و همچنین صراحت لهجه مشهور است. گفت و گویی بی پرده با این چهره فوتبالی كشور درباره همگروهان تیم ملی فوتبال در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، لیگ برتر و شهرآورد هشتاد و دوم داشتیم. نظرات انتقادی وی درباره عملكرد كارلوس كی روش سرمربی تیم ملی فوتبال همچون همیشه قابل تامل و بی پرده است. آنچه در زیر می خوانید، متن كامل گفت و گوی ایرنا با سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال است:

ایرنا:تیم ایران در گروه اول رقابت های انتخابی جام جهانی 2016 با تیم های كره جنوبی، ازبكستان، چین، قطر و سوریه هم گروه شده است. فكر می كنید با توجه به اینكه تیم های استرالیا، ژاپن و عربستان در گروه دیگر قرار دارند، گروه ما ساده تر است؟ آیا می توانیم با هدایت كی روش به جام جهانی صعود كنیم؟
مایلی كهن: فعلا كه آقای كی روش استعفا داده است. معنای استعفا چیست؟ سوالم این است كه مگر كی روش می تواند استعفا بدهد؟ قرارداد حرف دو دو تا چهارتاست. اگر قرارداد داری و می خواهی بروی، باید غرامت بدهی. كی روش كارمند فدراسیون است و فدراسیون كارفرماست. قراردادی وجود دارد و بر اساس این قرارداد هر كدام قبل از خاتمه خدمت تمایل به همكاری نداشته باشند، باید غرامت بپردازند. حرف من این است كه كی روش در هر مساله ای یك سناریو دارد. وقتی شما با گوام مسابقه دارید، انگار با تیم ستارگان دنیا بازی دارید. می گویند فوتبال شبیه زمانی نیست كه تیم ملی ایران به گوام 19 گل زد!
متاسفانه یك حلقه بزرگ رسانه ای در اختیار كی روش است. هیچ جای دنیا این پول را به وی نمی دهند. كی روش جزو 11 مربی گران قیمت جام جهانی بود. در كدام كشور این پول را به وی می دهند؟ كی روش برای هر ماه كار دو میلیارد پول می گیرد و من برای این حرفم دلیل دارم. كی روش در طول سال چند وقت ایران است؟ بیشتر از سه الی چهار ماه از سال را مرخصی است. از ابتدای سال برای دیدار با عمان و هند در ایران بود و قبل از آن هم چند وقتی برای بیماری رفته بود. چگونه است كه كی روش استعفا داده است ولی برای قرعه كشی مقدماتی جام جهانی به مالزی می رود؟ كی روش بعد از شركت در قرعه كشی جام جهانی از مالزی برای استراحت به كشورش برگشته است. آن وقت پول بلیت ها را ما می دهیم ولی اگر قرار باشد به حقوق دیگر افراد اضافه شود، با هزار تبصره و آیین نامه مانع افزایش حقوق ها می شوند.

ایرنا: ولی كی روش هم در میان بسیاری از مردم محبوبیت بالایی دارد و هم اینكه مورد حمایت برخی رسانه هاست.
مایلی كهن: مشكل ما، مشكل مملكتی است یعنی فضا اینگونه ایجاب می كنند. اگر امروز از یك دانشجو هم سوال كنید كه آیا آقای كی روش موفق بوده یا نه، می گوید موفق بوده است. چرا؟ برای اینكه ذهنیت او را می سازند. برای تشخیص اینكه فردی موفق بوده یا نه، معیار و پارامترهای مختلفی وجود دارد. براساس اعلام فیفا ما در جام جهانی 2012 برزیل، از 32 تیم حاضر، سی و یكم شدیم. تیم ما در جام ملت های آسیا 2014 با شكست برابر عراق حذف شد. سرمربی تیم المپیك ما برای المپیك 2012 لندن آقای وینگادا بود در حالی كه مشاور اصلی وی آقای كی روش بود. تیم المپیك ما هم در این دوره از ویتنام 4 گل خورد و حذف شد.
ما در گذشته بازیكنان لژیونر در اروپا داشتیم اما امروز همه بازیكنان ما در قطر و كشورهای حاشیه خلیج فارس بازی می كنند. سوال من این است كه در طول مدت حضور آقای كی روش در ایران آیا یكی از بازیكنان ما، بازیكن سال آسیا شده است؟ چند بازیكن از ایران در تیم منتخب آسیا حضور داشته اند؟ آیا با توجه به حركات آقای كی روش برابر كره جنوبی، كاپ اخلاق را هم گرفته ایم؟ پس موفقیت كی روش در چه زمینه ای بوده است؟
آقای زمانی سال هاست كه مدیر ورزش شبكه سوم سیماست اما وقتی برنامه 90 دو هفته گذشته را دیدم، تاسف خوردم. اگر دو نفر با هم اختلاف داشته باشند، باید مسائل خود را عنوان كنند و مجری نیز برنامه را اجرا كند. اما در برنامه 90 می بینیم كه یكی از حامیان كی روش را به استودیو دعوت می كنند و با مخالف وی از پشت تلفن صحبت می كنند. البته آقای «كی روشی پور» هم موافق آقای كی روش است.

ایرنا: سوال من اما این است كه آیا ما می توانیم از گروه خود به جام جهانی صعود كنیم؟
مایلی كهن: من سكته كرده ام و همه جای بدنم درد می كند زیرا استعدادها را می شناسم. اصلا هیچی از فوتبال نمی دانم اما استعدادیاب بدی نیستم. در این كشور، استعدادهایی نه تنها در فوتبال بلكه در سایر ورزش ها داریم كه غیرقابل تصور است. رشته من فوتبال نبوده است بلكه در سال 1356 مدرك كارشناسی تربیت بدنی گرفته ام و 33 سال در سازمان تربیت بدنی كار كرده ام و در همه رشته ها استعدادیاب هستم.
وقتی با آقای ناطق نوری بر سر رشته بوكس بحث می كنم، برای چیست؟ زیرا اعتقاد دارم ما در رشته بوكس باید مدال طلا بگیریم. زمانی می گفتند ما كشوری هستیم كه در كارهای فردی می توانیم پیشرفت كنیم؛ سوال من این است كه پس والیبال چیست؟ فوتسال چیست؟ وقتی كه سرمربی تیم ملی فوتسال بودم، چهارم حقیقی دنیا بودیم و الان جزو هفت تیم مجازی دنیا هستیم.
رنكینگ از نظر من نوعی شیره مالیدن است. اگر در رنكینگ اول هستیم، چرا در جام جهانی و جام ملت ها امتیاز نمی گیریم؟ ما در جام جهانی 1998، آمریكا را شكست دادیم و 3 امتیاز گرفتیم و در گروه خودمان هم سوم شدیم، اما در این دوره یك امتیاز گرفتیم. اگر تیم دست شما هم بود، در گروه چهار تیمی، تیم را پنجم می كردید؟

ایرنا: نكته دیگری كه درباره كی روش وجود دارد و بسیاری از اهالی فوتبال منتقد این رفتار هستند، سخنان وی درباره علیرضا اسدی دبیركل فدراسیون فوتبال است كه هم سابقه فوتبالی دارد و هم عضو تیم ملی بوده و در حال حاضر نیز مسئولیت اجرایی مهمی در فدراسیون دارد،درباره این رفتار چه نظری دارید؟
مایلی كهن: آقای اسدی بازیكن تیم ملی بوده است اما فوتبال را فقط آقای كی روش بلد است! رفتار كی روش را باید رسانه ها نقد كنند زیرا سرمربی تیم ملی زیر مجموعه دبیركل فدراسیون است. كی روش در حال حاضر به وزیر ورزش، رئیس فدراسیون، به آقای تاج به عنوان نائب رئیس و آقای اسدی به عنوان دبیركل فدراسیون بی احترامی می كند اما به دلیل اینكه تعدادی كامنت هدایت شده، به سمت مقامات بالای كشور ارسال می شود، می گویند كی روش حتی اگر ماهی دو میلیارد تومان هم می گیرد، بماند. اما جوانان اگر سه میلیون وام ازدواج بخواهند بگیرند، باید 10 تا ضامن ببرند ولی در نهایت هم معلوم نیست كه به شما وام را بدهند.

ایرنا: آقای مایلی كهن شما بازیكن پرسپولیس بوده اید، آیا شهرآورد هشتاد و دوم را دیدید؟
بازی را دیدم، بازی خوبی بود.

ایرنا: پرسپولیس در ابتدای فصل مشكلات فراوانی داشت و از 6 دیدار اول خود در چهار دیدار شكست خورده بود. فكر می كردید كه این تیم بتواند 4 گل به استقلال بزند و به صدر جدول برسد؟ این تیم در ابتدای فصل ستاره نداشت ولی با تغییرات برانكو تیم نتیجه گرفته و 20 هفته است كه نباخته است.
مایلی كهن: در اینكه آقای برانكو زحمت كشیده، شكی نیست و باید به وی خسته نباشید گفت اما شما هم به نوعی گفتید كه در ابتدای فصل در پایین جدول بود. ضمن اینكه آقای برانكو چند وقت است كه ایران است؟ فكر كنم معادل یك سال و نیم است كه در ایران حضور دارد. در مقطعی كه تیم پرسپولیس در پایین جدول بود، مگر این تیم دست من بود؟ دست خود برانكو بود و ایشان تیم را بالا آورد.
یادمان باشد سال گذشته تیم پرسپولیس در زمانی كه برانكو آمد، نتایج خوبی نمی گرفت و تیم در جام باشگاه های آسیا نتایج خوبی نگرفته بود. بنده خدا پرویز مظلومی بعد از 25 هفته كه تیمش در صدر جدول بوده، بعد از شكست در یك دیدار می گویند كه باید تغییر كند، پس به برانكو فرصت داده شده است. هر فرد دیگری جای وی بود، تاكنون 10 بار تغییر كرده بود. به برانكو فرصت داده شده و ایشان نهایت استفاده را كرد.
باید آقای طاهری را به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس تحسین كرد. كمتر وی را در رسانه ها می بینید زیرا یك فرد اجرایی است و مشكلات تیم را هم به نوعی حل كرد. اگر الان صدای بازیكنان در نمی آید به این دلیل است كه مبلغ قراردادهای خود را گرفته اند و تیم هم در حال نتیجه گرفتن است و همه به هم چفت شده اند.
اما در مورد بازیكنان پرسپولیس باید بگویم فرشاد احمدزاده یكی از بهترین های تراكتورسازی بود. محسن مسلمان بازیكن خوبی بود؛ كمال الدین كامیابی نیا از بهترین بازیكنان نفت بود. محمد انصاری اما


ویدیو مرتبط :
گریه ی مایلی كهن