پایان خوش داستان «احراز صلاحیت‌» ها


روزنامه اعتماد: پایان احراز صلاحیت‌»ها از زبان وزیر كشور «خوش» است. رحمانی فضلی برای انتخابات هر كاری كه لازم بود انجام داد تا در آخرین روز از فرصت بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان، بتواند از توشه پربار خود بگوید. روزهایی كه از طرف رییس‌جمهور ماموریت یافت تا به تمامی انتظارات پایان دهد، حالا او را از نتیجه كار خود بسیار راضی نگه داشته است.

نهاد اجرایی انتخابات اما از همان آغاز كمر همت بسته تا آزمون اسفند امسال را با موفقیت پشت سر گذارد؛ آزمونی كه تنها چند روز تا پایان آن فرصت باقی‌است، هرچند آغاز خوبی نداشته، اما مردانی را هم بسیج كرده تا آنچه نیازمند برگزاری انتخاباتی باشكوه بوده را فراهم آورند. معاون اول رییس‌جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر كشور چند وقتی است به صف شده‌اند تا ماموران اجرایی «برجام دو» باشند.

در این میان اما رحمانی فضلی كه جایگاهش با نام انتخابات پیوند خورده، جلودار میدان بود. او كه مكان رایزنی‌هایش از تهران به قم و از اعضای شورای نگهبان به مراجع و علما رسید حالا از تعاملاتی می‌گوید كه «عدد امیدواركننده»ای را به دست می‌دهد. عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینكه وزارت كشور از نظر قانونی دخالتی در امور شورای نگهبان ندارد اما از تعاملات خود می‌گوید كه با این نهاد انجام داده است. وزیر كشور كه این تعاملات را به اعتبار رابطه رفاقتی و به احترام رییس‌جمهوری شكل داده و اعلام می‌كند تا جایی‌كه می‌توانیم كمك می‌كنیم، به دیدارهای خود با دبیر شورای نگهبان هم اشاره می‌كند و می‌گوید: با آقای جنتی توافق كردیم كه اگر به جایی رسیدیم كه دیدیم حقی ضایع می‌شود، نماینده‌ای گذاشته و مساله را پیگیری كنیم و مقیدم قانون باید پیگیری شود.

رحمانی فضلی ادامه می‌دهد: هر قدر خداوند را در تسلیم سرنوشت كشور به دست مردم شكر كنیم، كم گذاشته‌ایم و باید تلاش كنیم تا در مقابل شهدا پاسخگو باشیم. وی با یادآوری اینكه از شروع انتخابات، مقدمات كارهای اداری، جاری و هماهنگی‌ها انجام شد و بنا این بود كه با شورای نگهبان، روی محور قانون و تعامل كارها پیش رود، تاكید كرد: شورای نگهبان با ما خیلی همكاری كرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی كردیم و نتیجه این تعامل خوب بود. رحمانی فضلی كه در همایش فصلی خانه احزاب در سالن الغدیر وزارت كشور سخن می‌گفت، با اشاره به نقش هیات‌های نظارت، از اطلاع خود از رد و تایید صلاحیت‌ها یاد كرد و گفت: از نظر قانونی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان در تایید و رد نهایی صلاحیت‌ها نداریم و نمی‌توانیم امر، نظارت و شكایت كنیم و قانون به ما چنین اجازه‌ای نداده است.

قانونی كه رحمانی فضلی از آن یاد می‌كند، البته تنها به دلیل احساس مسوولیت است كه راه تعامل را هم باز می‌كند. وزیر كشور با اشاره به وظایف شورای نگهبان كه به‌طور مستقیم مسوول ناظر است، گفت: به دلیل احساس مسوولیتی كه داشتیم و احساس می‌كردیم، برخی افراد و اشخاص شاید در زمان كوتاه واقعا بررسی و دقت نشده و اقدامات لازم است پیگیری شود. وزیر كشور ادامه داد: هم رییس‌جمهور دستور پیگیری به من دادند و هم خود رییس‌جمهور پیگیر مساله بودند و توقع عمومی از اعضا و گروه‌ها بود كه به ما مراجعه می‌كردند. رحمانی فضلی افزود: با شورای نگهبان از بعد مشورتی و همراهی وارد صحبت شدیم و تلاش كردیم نظرات خود را به آنها منتقل كنیم. تعاملات ما با شورای نگهبان وجود دارد و به‌دنبال این هستیم كه قانون اجرا شود و حق هیچكس ضایع نشود و حداقل رقابت در جامعه شكل گیرد. وزیر كشور با اشاره به نتایجی كه تاكنون به وی گفتند از آن به عنوان عدد امیدوار‌كننده یاد می‌كند و ابراز امیدواری می‌كند كه حجم قبول‌شدگان به‌گونه‌ای باشد كه حداقل حقوق ضایع شود.

اعتراضی به تركیب هیات اجرایی وجود نداشت

رحمانی فضلی با اشاره به تشكیل یك‌هزار و 63 هیات اجرایی در كشور افزود: همیشه تشكیل هیات‌های اجرایی از مراحل سخت كار است زیرا باید 30 نفر را معرفی كنیم و از بین اینها هیات نظارت باید هشت نفر را انتخاب كند. وی ادامه داد: همیشه این معرفی كردن و عدم انتخاب اینها به یك سری اختلاف‌هایی منجر می‌شد كه در سطح تهران همیشه به وزرا و شورای نگهبان و بالاتر از اینها حتی رییس‌جمهور ارجاع می‌شد، اما این‌بار با هماهنگی كه داشتیم این تعداد هیات تشكیل شد و اختلافی ایجاد نشد و انرژی در رفع نقاط اختلاف صرف نشد. به گزارش ایرنا،رحمانی فضلی گفت: تركیب به‌گونه‌ای بود كه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین اعتراضی به این تركیب نداشتند و حداقل من ندیدم، هم شورای نگهبان و هم ما راضی بودیم و نتیجه آن نتیجه خوبی بود.

مر قانون را در مورد صلاحیت‌ها داریم

وزیر كشور با بیان اینكه از اول هم گفتیم، مر قانون را در مورد صلاحیت‌ها داریم، گفت: عدم احراز در هیات‌های اجرایی نیست و نمی‌توانیم عدم احراز بزنیم و قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد. وی ادامه داد: البته قانون به ما این اجازه را داده كه تحقیقات محلی انجام دهیم و وزارت كشور باید ساز و كاری برای این كار ایجاد و نهادینه می‌كرد تا هم اینك كه قانون این اجازه را داده درست انجام شود. رحمانی فضلی گفت: این ظرفیت در وزارت كشور نبود و در هفت، هشت روز نمی‌توانستیم تحقیقات محلی انجام دهیم و نتیجه این شد كه 10 هزار نفر فاقد سابقه از بین 12 هزار نفر به ما ابلاغ كردند. وی ادامه داد: از بقیه افراد 300 نفر انصراف دادند و حدود 800 نفر با دلایل و اسناد متقنی كه از دستگاه‌های استعلام شونده به ما داده بودند، تایید صلاحیت نشدند.

 وزیر كشور گفت: وظیفه خود را در هیات‌های اجرایی انجام دادیم و در حوزه ثبت نام‌ها ایرادی كه به ما وارد شد این بود كه وزارت كشور تلاش می‌كند زیاد بیایند ثبت نام كنند كه بعد اینها رد صلاحیت شوند یا نرسند اینها را بررسی كنند و فله‌ای تایید صلاحیت كنند یا اگر رد شدند برای شورای نگهبان هزینه درست كنند؛ ما روح‌مان از چنین چیزی خبر نداشته است. وی افزود: اگر به جای یك هفته ثبت نام زمان آن دو هفته می‌شد عدد ثبت‌نامی‌ها به 24 هزار نفر می‌رسید. رحمانی فضلی با اشاره به اینكه هیات‌های نظارت نظر خود را دادند و در جریان رد یا تایید صلاحیت‌ها بودیم، گفت: از نظر قانونی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان در تایید و رد نهایی صلاحیت‌ها نداریم و نمی‌توانیم امر، نظارت و شكایت كنیم و قانون به ما چنین اجازه‌ای نداده است.

 وی با تاكید بر اینكه شورای نگهبان به‌طور مستقیم مسوول ناظر است، گفت: اما به دلیل احساس مسوولیتی كه داشتیم و احساس می‌كردیم، برخی افراد و اشخاص شاید در زمان كوتاه واقعا بررسی و دقت نشده و اقدامات لازم است پیگیری شود.  وزیر كشور ادامه داد: هم رییس‌جمهور دستور پیگیری به من دادند و هم خود رییس‌جمهور پیگیر مساله بودند و توقع عمومی از اعضا و گروه‌ها بود كه به ما مراجعه می‌كردند. رحمانی فضلی افزود: با شورای نگهبان از بعد مشورتی و همراهی وارد صحبت شدیم و تلاش كردیم نظرات خود را به آنها منتقل كنیم. تعاملات ما با شورای نگهبان وجود دارد و به‌دنبال این هستیم كه قانون اجرا شود و حق هیچكس ضایع نشود و حداقل رقابت در جامعه شكل گیرد.  وزیر كشور افزود: نگاه ما در داخل كشور و مسائل منطقه‌ای هم این است؛ فرمولی كه برای حل مسائل بحرانی منطقه داریم به آنها پیشنهاد می‌كنیم كه دعوا نكنید، بیایید اینجا دور هم بنشینید، به هر حال مسائل داخلی كشور را در نظام دموكراسی حل و فصل كنید، رای دهید و بر اساس رای تصمیم بگیرید.

وی تاكید كرد: هر چقدر شور و شوق بیشتر شود از نظر اقتدار ملی برای ما خوب است و این یكی دیگر از اهداف ما است. رحمانی فضلی گفت: با نتایجی كه تاكنون به من گفتند و تا زمانی‌كه شورای نگهبان اعلام نكند اجازه ندارم عدد آن را اعلام كنم و بر اساس اطلاعاتی كه دارم عدد امیدوار‌كننده‌ای است و امیدوارم حداكثر رقابت شكل گیرد و حجم قبول‌شدگان هم به‌گونه‌ای باشد كه حداقل حقوق ضایع شود.

تلاش كنیم انتخابات مظهر رقابت منطقی باشد

وزیر كشور در عین حال با بیان اینكه انتخابات باید محل گره خوردن همه سلایق، افكار و نظرات در جهت اتحاد، انسجام و كار‌آمدی كشور باشد، گفت: باید تلاش كنیم انتخابات مظهر رقابت منطقی و قابل قبول باشد. وی ادامه داد: این انتخابات با این نحو قانون اشكالات بسیاری دارد و باید رفع شود؛ 12 هزار نفر ثبت نامی داشتیم باید كاری كنیم كه این تعداد مراجعه نكنند، نه به این معنا كه مانع شویم بلكه شرایطی بگذاریم كه غربالگری اولیه انجام شود؛ كاری كنیم كه در همان مرحله اول، ورودی كاملا كنترل و غربالگری شده به‌وسیله مكانیزم‌های غیر دولتی و غیرنهادی انجام شود. رحمانی فضلی افزود: در مرحله تبلیغات می‌توانیم به‌گونه‌ای عمل كنیم كه انتخابات ناسالم را كم كنیم؛ هنوز انتخابات شروع نشده تعداد زیادی نامه و شكایت داریم كه نامزدها و طرفداران آنها از هم دارند كه فلانی پول، روغن و كت و شلوار توزیع می‌كند. ما نمی‌گوییم كه این سخنان درست است اما برای اینكه شبهه ایجاد نشود قانون‌های ما باید سفت باشد.


ویدیو مرتبط :
صحبت های امیدوار کننده مهندس مشایی بعد از عدم احراز صلاحیت