سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کشف سکوهای سه‌گانه آیینی در ایذه


کشف سکوهای سه‌گانه آیینی در ایذهایلنا/ مطالعات و کاوش‌های روشمند باستان‌شناسان در دره شمی ایذه به پدیدار شدن سازه‌های معماری سه گانه انجامید که احتمالا به محراب و سکوهای آیینی تعلق داشته‌اند.

جعفر مهر کیان سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی دره شمی ایذه امروز با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش ۴ترانشه ایجاد و طی کاوش در بزرگ‌ترین ترانشه ۳سکوی مکعبی شکل پدیدار شد.

او با اشاره به اینکه تمامی این سکو‌ها ویژگی‌های خاصی دارند تصریح کرد: سکوی نخست از سنگ‌های تراشیده تشکیل شده، سکوی دوم با پیش آمدگی‌های تزیینی در چهارسو و سکوی سوم به دلیل قرار گرفتن در شیب اغلب سنگ‌هایش از محل دور شده‌اند.

مهر کیان افزود: ساختار منظمی که در جهت‌های اصلی با استفاده از سنگ‌های قواره شده ساخته شده است همزمان با یورش به این نیایشگاه و فرو انداختن تندیس‌هایی همچون پیکره مرد مفرغی به وجود آمده است.

او با بیان اینکه در سازه‌های مورد کاوش گذشته به ندرت سنگ‌های اصلی مربوط به ساختار معماری پیدا شده است تصریح کرد: دراین فصل از کاوش همزمان سنگ‌هایی پیدا شد که از فروپاشی حکومت الیماییان شاید در دوره ساسانی حکایت می‌کند.

به گفته وی، این برنامه که ادامه فصل سوم کاوش به شمار می‌آید در وسعتی نزدیک به ۵۰۰م‌تر ادامه دارد.

این باستان‌شناس گفت: از آنجایی که سکوهای کشف شده همگی در یک راستا و نزدیک به زمین‌های کشاورزی کنار جاده بود، با پرداخت خسارت به کشاورزان کار ادامه یافت.

وی گفت: امید است با حمایت معاونت میراث فرهنگی پوشش محوطه با سازه‌های سبک همچون داربست و شیربانی تا ساماندهی نهایی برای بازدید فراهم شود.

او با اشاره به تأکید مهندس بهشتی ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تأسیس نخستین سایت موزه در این محوطه تاریخی افزود: کاوش‌های صورت گرفته می‌تواند به احیای میراث باستانی دوره کم شناخته پارتی کمک کند.

مهر کیان با اشاره به بازدید نشان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، خوزستان از محوطه گفت: بنا به قول مساعد وی قرار است در آینده نزدیک بااستقرار یک کانکس و سه نگهبان کار حفاظت از محوطه به شایستگی انجام گرفته و با ساخت پارکینگ و آبریزگاه زیر ساخت‌های گردشگری آن فراهم شود.

وی ابرازامیدواری کرد با تملک زمین‌های اطراف محوطه از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان کار کاوش ادامه یابد.

سومین فصل کاوش باستان‌شناسی کل چندار که مجوز آن توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است تا ۱۵بهمن ادامه دارد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایلنا


ویدیو مرتبط :
کشف اتاق عملیات و سکوهای پرتاب موشک داعش در فلوجه